Gå til innhold

effekter av eventuelle periodeforbud mot bruk av dieselbil i Oslo


sinnaelgen

Anbefalte innlegg

Det går da veier, og om disse blir belastet mindre med biler (Noe som naturlig skjer hvis mange av bilene får innreiseforbud i oslo), blir det mye mer kapasitet tilgjengelig såfremt veikapasiteten benyttes av busser. Busser frakter som kjent mennesker langt mer arealeffektivt enn biler.

Bussterminalene vokser ikke selv om det blir mer plass på veiene. Det er her kapasitetsproblemene ligger. Allerede i dag er det en del køing gjennom alle de store busspunktene i oslo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Folk pushes til å gå tilbake til bensin, så oppdager man noe nytt og så legger man på avgiftene igjen og sender folk over på diesel, og så forurenser det så da skal folk kjøpe bensin igjen. Det tar aldri slutt. På tide å bygge biler med en bensin og en dieselmotor så er man dekekt uansett hva som skjer.

Lenke til kommentar

Det går da veier, og om disse blir belastet mindre med biler (Noe som naturlig skjer hvis mange av bilene får innreiseforbud i oslo), blir det mye mer kapasitet tilgjengelig såfremt veikapasiteten benyttes av busser. Busser frakter som kjent mennesker langt mer arealeffektivt enn biler.

Bussterminalene vokser ikke selv om det blir mer plass på veiene. Det er her kapasitetsproblemene ligger. Allerede i dag er det en del køing gjennom alle de store busspunktene i oslo.

Nå må ikke busser gå via bussterminaler, de kan stoppe langs mange andre veier. Det trengs bare at man er forberedt og setter opp provisorisk skilting.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Det går da veier, og om disse blir belastet mindre med biler (Noe som naturlig skjer hvis mange av bilene får innreiseforbud i oslo), blir det mye mer kapasitet tilgjengelig såfremt veikapasiteten benyttes av busser. Busser frakter som kjent mennesker langt mer arealeffektivt enn biler.

Bussterminalene vokser ikke selv om det blir mer plass på veiene. Det er her kapasitetsproblemene ligger. Allerede i dag er det en del køing gjennom alle de store busspunktene i oslo.

Nå må ikke busser gå via bussterminaler, de kan stoppe langs mange andre veier. Det trengs bare at man er forberedt og setter opp provisorisk skilting.

 

Man må ha nok busser tilgjengelig.

Det er ikke noe man bestiller et par uker i forveien.

Når et selskap likevel her noen ledige busser så vil de tjene penger på dem og kan ikke la dem stå ubrukte.

til det er det for kostbare

dermed har man ikke nok ledige busser når det er slike behov

Lenke til kommentar

Det går da veier, og om disse blir belastet mindre med biler (Noe som naturlig skjer hvis mange av bilene får innreiseforbud i oslo), blir det mye mer kapasitet tilgjengelig såfremt veikapasiteten benyttes av busser. Busser frakter som kjent mennesker langt mer arealeffektivt enn biler.

Bussterminalene vokser ikke selv om det blir mer plass på veiene. Det er her kapasitetsproblemene ligger. Allerede i dag er det en del køing gjennom alle de store busspunktene i oslo.

Nå må ikke busser gå via bussterminaler, de kan stoppe langs mange andre veier. Det trengs bare at man er forberedt og setter opp provisorisk skilting.

Du er klar over at du snakker om oslo sentrum og ikke en landevei her?

Lenke til kommentar

Du er klar over at du snakker om oslo sentrum og ikke en landevei her?

Ja, jeg er også klar over at dette er bare for en eksepsjonell situasjon hvor man akkurat har forbudt mange biler fra å kjøre inn i byen. Med markant redusert biltraffikk i sentrum vil det neppe bli noen krise av å sperre noen gater for biltrafikk og reservere de som provisoriske bussholdeplasser.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Du er klar over at du snakker om oslo sentrum og ikke en landevei her?

Ja, jeg er også klar over at dette er bare for en eksepsjonell situasjon hvor man akkurat har forbudt mange biler fra å kjøre inn i byen. Med markant redusert biltraffikk i sentrum vil det neppe bli noen krise av å sperre noen gater for biltrafikk og reservere de som provisoriske bussholdeplasser.

Dette er sånn de største knutepunktene for buss er lagt opp i dag, det er begrenset hvor mange gater man kan stenge før man like gjerne bare kan si at bussene skal stoppe hvor som helst hvor det er plass.

Lenke til kommentar

Man må ha nok busser tilgjengelig.

Det er ikke noe man bestiller et par uker i forveien.

Når et selskap likevel her noen ledige busser så vil de tjene penger på dem og kan ikke la dem stå ubrukte.

til det er det for kostbare

dermed har man ikke nok ledige busser når det er slike behov

 

Dette er alt besvart.

 

Nå er det ikke jeg som skal komme med hverken løsningen eller forbudet. Jeg har imidlertid skissert en måte dette kan løses på. Jeg har også påpekt at dette er ikke noe man kan sette i gang i morgen. Ansvarlige myndigheter må bruke sommeren på å kartlegge trafikkbehovene, om nødvendig sikre avtaler om ekstra busser og sjåfører og planlegge ekstraruter.

 

Det finnes alt en god del kapasitet i reserve, det ser man tydelig hver gang t-bane eller tog feiler og det blir satt opp buss for tog. Ved å gjøre avtaler også med andre byer (presumptivt vil ikke de kritiske værsituasjonene slå til på samme tid over alt) kan man sikre nok kapasitet i en krisesituasjon. Dette lar seg løse om man bare prøver, det er ingen grunn til å overproblematisere.

Lenke til kommentar

Du er klar over at du snakker om oslo sentrum og ikke en landevei her?

Ja, jeg er også klar over at dette er bare for en eksepsjonell situasjon hvor man akkurat har forbudt mange biler fra å kjøre inn i byen. Med markant redusert biltraffikk i sentrum vil det neppe bli noen krise av å sperre noen gater for biltrafikk og reservere de som provisoriske bussholdeplasser.

 

Det gjøres her i Bodø på mere permanent basis under bygningen at nytt kultur kvartal .

Problemet er at det er ikke alle som aksepterer stengingen for biltrafikk slik at man ofte opplever lit kaos.

Det som da kan være neste problem er om veiene blir fremkommelig om vinteren

Lenke til kommentar

Nå er det ikke jeg som skal komme med hverken løsningen eller forbudet. Jeg har imidlertid skissert en måte dette kan løses på. Jeg har også påpekt at dette er ikke noe man kan sette i gang i morgen. Ansvarlige myndigheter må bruke sommeren på å kartlegge trafikkbehovene, om nødvendig sikre avtaler om ekstra busser og sjåfører og planlegge ekstraruter.

 

Det finnes alt en god del kapasitet i reserve, det ser man tydelig hver gang t-bane eller tog feiler og det blir satt opp buss for tog. Ved å gjøre avtaler også med andre byer (presumptivt vil ikke de kritiske værsituasjonene slå til på samme tid over alt) kan man sikre nok kapasitet i en krisesituasjon. Dette lar seg løse om man bare prøver, det er ingen grunn til å overproblematisere.

Hver gang jeg ser at toget ikke går, så er det tydeligste i situasjonen den enorme mangelen av buss for tog.

Her settes det inn 2-3 busser om fler enn tre tog etter hverandre er innstillt. Dette er ikke nok for å ta unna passasjerene på en stasjon en gang.

 

EDIT: En mangeårig plan for å løse hele bilproblemet i sentrum er å bygge 6felts motorveier på alle de store innfartsårene, og ha de slutte ute i skogen rundt 2 mil fra sentrum. Hvor man bygger opp store parkeringskompleks.

 

Da vil man flytte eksosen og trafikken ut fra byen, og med dedikerte skinner så vil man kunne trykke inn ganske mange tog på bare to spor. (se bare på tbanen)

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

 

Dette er sånn de største knutepunktene for buss er lagt opp i dag, det er begrenset hvor mange gater man kan stenge før man like gjerne bare kan si at bussene skal stoppe hvor som helst hvor det er plass.

Det er helt unødvendig å overproblematisere dette. Man tar en gate et passende sted, som ikke er en hovedarterie, og lar alle ekstrabussene kjøre dit. Skilting settes opp på strategiske plasser.

Lenke til kommentar

Hver gang jeg ser at toget ikke går, så er det tydeligste i situasjonen den enorme mangelen av buss for tog.

Her settes det inn 2-3 busser om fler enn tre tog etter hverandre er innstillt. Dette er ikke nok for å ta unna passasjerene på en stasjon en gang.

Les resten av innlegget. Man må om nødvendig gjøre avtaler om å få inn ekstra kapasitet om den man har ikke er tilstrekkelig.

Ikke glem at det er en betydelig elastisitet i behovet i.o.m. at man kan som tidligere nevnt site på med eiere av bensinbiler eller bruke hjemmekontor (Nei, alle kan ikke, men mange kan) Dermed er ikke situasjonen lik den som oppstår når tog feiler uventet. Disse tiltakene blir varslet og folk får tid til å områ seg.

Lenke til kommentar

 

Dette er sånn de største knutepunktene for buss er lagt opp i dag, det er begrenset hvor mange gater man kan stenge før man like gjerne bare kan si at bussene skal stoppe hvor som helst hvor det er plass.

Det er helt unødvendig å overproblematisere dette. Man tar en gate et passende sted, som ikke er en hovedarterie, og lar alle ekstrabussene kjøre dit. Skilting settes opp på strategiske plasser.

Igjen, har du prøvd å navigere i Oslo?

 

Dette er rimelig relevant til dine forslag, da det er slik man gjør det i dag. Man kan ikke sperre av fire gater i bredde 4km fra sentrum heller, det må være rimelig nært til knutepunkter for offentlig kommunikasjon videre rundt i byen, der de mest relevante er Jernbanetorget, Stortinget og Nationaltheateret.

 

Veiene rundt nationaltheateret renner over av busser og trikker allerede i dag.

Stortinget ligger midt i byen, og å trykke alle bussene gjennom kvadraturen her er enormt ineffektivt, og Jernbanetorget er allerede fyllt ganske kraftig med buss og togtrafikk, selv om det her finnes noe mer kapasitet, så vil det ikke tåle en dobling av antall bussavganger (og man vil trenge mer enn dette om man forbyr 25% av biltrafikken)

Lenke til kommentar

Det gjøres her i Bodø på mere permanent basis under bygningen at nytt kultur kvartal .

Problemet er at det er ikke alle som aksepterer stengingen for biltrafikk slik at man ofte opplever lit kaos.

Det som da kan være neste problem er om veiene blir fremkommelig om vinteren

 

Hvis det stenges permanent burde de sette inn fysiske sperrer. (Disse kan rigges til slik at autorisert trafikk fortsatt kan passere)

Lenke til kommentar

Igjen, har du prøvd å navigere i Oslo?

 

Hver dag, jeg bor her.

 

Når man blir kvitt store mengder av bilene er hovedproblemet borte, og det blir langt lettere å reservere plass for bussene.

 

så vil det ikke tåle en dobling av antall bussavganger (og man vil trenge mer enn dette om man forbyr 25% av biltrafikken)

 

Hva er ditt beregningsgrunnlag for dette?

Lenke til kommentar

Igjen, har du prøvd å navigere i Oslo?

 

Hver dag, jeg bor her.

 

Når man blir kvitt store mengder av bilene er hovedproblemet borte, og det blir langt lettere å reservere plass for bussene.

 

så vil det ikke tåle en dobling av antall bussavganger (og man vil trenge mer enn dette om man forbyr 25% av biltrafikken)

 

Hva er ditt beregningsgrunnlag for dette?

Togtrafikken er på bristepunktet, det er små muligheter for å ta unna flere passasjerere her i den værste rushtiden.

På bussrutene som går forbi kolbotn, så går det fire busser i timen, hver buss kan ta maks 100 passasjerere, og da er det trangt, for ikke snakke om ulovlig.

I rushtiden går det flere tusen biler fra dette området mot byen.

Om vi sier ca en 50/50 distribusjon mellom bensin og diesel i dette området, som stemmer noenlunde i følge folk jeg kjenner som jobber på bensinstasjoner i området.

Så vil ca 25% av disse måtte bruke offentlig transport, siden bussen alene må ta dette trykket, så blir det altså en 500personer mer i timen, om vi regner 2000 biler (som ikke er urimelig mye på ca 25 000 mennesker, tvert i mot)

Så vil dette da tilsvare fem fler busser i timen som må til, eller for å holde det enkelt, en dobling.

 

I den værste tiden så er det kø med busser foran jernbanetorget i store deler av tiden, med åpninger her og der. Inn og utfartene herfra deler den også med trikken. Trikken vil også få økt kapasitet for å distribuere de nye innreisende som før tok bil. Om du skal doble denne tettheten vil det bli kø.

Men, mange av avgangene der i dag er bybusser, så spørs om det kanskje ikke blir en dobling likevel.

 

Det eneste leddet som jeg tror allerede er dimensjonert for en slik situasjon er tbanen, det er en og annen bane som er helt full, men på de fleste er det plass til en hel del fler reisende. Her er det også avganger med få minutters mellomrom til alle de kritiske linjene.

Lenke til kommentar

Det gjøres her i Bodø på mere permanent basis under bygningen at nytt kultur kvartal .

Problemet er at det er ikke alle som aksepterer stengingen for biltrafikk slik at man ofte opplever lit kaos.

Det som da kan være neste problem er om veiene blir fremkommelig om vinteren

 

Hvis det stenges permanent burde de sette inn fysiske sperrer. (Disse kan rigges til slik at autorisert trafikk fortsatt kan passere)

 

De vil kanskje virke om sommeren , hvis de er konstruert riktig, om vinteren med snømengder som skal fjernes samt salting vil det ikke fungere.

Fartshump hjelper ikke

Lenke til kommentar

Kan ikke folk bare kjøre hvis de vil det da? Er så lei den kollektiv dritten uansett. Hjelper ikke på miljø uansett og er ingen som har bevis på at vi har startet global oppvarming når det var global nedkjøling rundt 1980 sier det seg selv at det blir varmt igjen. Miljø folk er bare off.

Lenke til kommentar

Så vil ca 25% av disse måtte bruke offentlig transport, siden bussen alene må ta dette trykket, så blir det altså en 500personer mer i timen, om vi regner 2000 biler (som ikke er urimelig mye på ca 25 000 mennesker, tvert i mot)

 

Så vil dette da tilsvare fem fler busser i timen som må til, eller for å holde det enkelt, en dobling.

Ok, en dobling av denne linken. 5 busser ekstra i timen. I tilegg kommer de øvrige aksene, så 20-40 busser ekstra i timen sånn røft sett. Jeg synes ikke dette er spesielt skremmende, flere av busslinjene i byen kjører alt med denne frekvensen (F.eks linje 37 kjører 12 busser i timen), så en 20-40 ekstra busser inn i byen virker ikke spesielt dramatisk, det blir en ganske moderat økning av busstrafikken som alt går der, og bussene fra de forskjellige aksene trenger ikke stoppe på samme sted.

 

I den værste tiden så er det kø med busser foran jernbanetorget i store deler av tiden, med åpninger her og der. Inn og utfartene herfra deler den også med trikken. Trikken vil også få økt kapasitet for å distribuere de nye innreisende som før tok bil. Om du skal doble denne tettheten vil det bli kø.

Men, mange av avgangene der i dag er bybusser, så spørs om det kanskje ikke blir en dobling likevel.

Jeg er enig i at oslo-s ombyggingen ikke var spesielt heldig kapasitetsmessig, så kanskje oslo-s ikke er stedet. På den annen side går i dag følgende linjer på det generelle omerådet jernbanetorget: 73, 85, 60, 37, 70, 30, 31, 34, 54, noe som representerer noe slikt som 40-50 busser/time (trikk og ekspressbusser kommer i tilegg), så jeg er ikke så sikker på at det vil være noe kjempeproblem å ta unna 10-20 busser til her.

 

Egentlig kan man kjøre bussene til en nær sagt hvilken som helst t-bane, selv om det jo er klart best å ta de til en av de langs sentrumstunnellen.

 

Angående kapasiteten på kollektivtransporten i oslo, så må den nok økes undertiden hvis målet er at det skal være ubetydelig med venting. Litt køståing må vel imidlertid tåles, og da den ekstra lasten disse bussene representerer er såpass lite i forhold til kapasiteten som går i oslo tror jeg behovet er begrenset.

Lenke til kommentar

Skjer det et krasj på motorveien så pleier trafikken å gå sikkert fremover, men sakte.

 

Men når sånt skjer så er jo NSB på jordet:

 

http://www.dagbladet.no/2012/01/13/nyheter/samferdsel/inneneriks/tog/kollektivtransport/19776748/

 

Må skaffe alternativ transport og man kan bli flere timer forsinket, heia! De må ihvertfall sikre at togene er presise og at sånt ikke skjer. Derfor er jeg mer for diesel biler skal få kjøre til byen hvis dette skjer og at folk ikker kommer forseint til jobbene sine. Hvem skal til slutt betale for det? Staten? At folk blir forsinket til jobbene sine ettersom de har forbud diesel biler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...