Gå til innhold

effekter av eventuelle periodeforbud mot bruk av dieselbil i Oslo


sinnaelgen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle byer av en viss størrelse har da buss?

 

AtW

 

Alle har buss , men ikke alle har komplett kollektivtilbud.

Det er diskutert før om kollektivtilbudet funger eller ikke.

Konklusjon man da kunne dra ut av det var at det ikke passet for alle.

 

Det jeg fokuser på her er hvordan man skal takle det på steder der kollektivtilbudet ikke fungerer.

 

jeg renger med at man får unntak.

Man kan ikke nekte en bussjåfør å komme seg på jobben ( hvis han tilfeldigvis har diesel bil) eller at kollektivtrafikken får lov til kjøre selv om de går på diesel.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Selvfølgelig passer ikke kollektivtilbudet for _alle_. Selv bor jeg sånn til at jeg kan ta buss/tog/trikk til jobben og oppfordrer selvsagt flest mulig til å kjøre kollektivt til jobb, men det ville vært håpløst arrogant å mene at _alle_ må gjøre det.

 

poenget var at kjøreforbud kan tvinge mange til ta bussen enten det passer eller ikke

Lenke til kommentar

Ser for meg at dette rammer privatbiler i første omgang. Artikkelen det linkes til omhandler Oslo. Oslo har et veldig bra kollektivsystem. Jeg blir ikke berørt av et eventuelt forbud, da jeg kjører servicebil i jobbsammenheng (med diesel). Ja takk til mindre unødvendige bilister på veiene som bare kjører seg selv og matpakka.

Lenke til kommentar

Man kan vel heller ikke glemme transportbransjen her da..

 

Kan på ingen måte si at jeg, per i dag, har hatt problemer med å puste på et anlegg hvor det gjerne står alt i fra 2-20 maskiner og hoster diesel-eksos. Men dette er jo i dag og ikke i morgen.

 

Uansett vil nok dette straffe alle på mange måter. Sjefen min må jo på et eller annet vis få inn igjen pengene som har gått ut på å bytte ut hele bilparken til bensinbiler. Og får å ha biler som passer vårt bruk må vi nok satse på store, momentsterke, bensinbiler.

Uten at jeg har gått inn i dybden og forsket på avgassene fra disse så spør jeg her, vil dette bli noe bedre i lengden?

 

Et bedre alternativ til å straffe de som har dieselbiler, ville nok vært å belønnet de som har bensinbiler. Vil da jeg tro.

Lenke til kommentar
Uansett vil nok dette straffe alle på mange måter. Sjefen min må jo på et eller annet vis få inn igjen pengene som har gått ut på å bytte ut hele bilparken til bensinbiler. Og får å ha biler som passer vårt bruk må vi nok satse på store, momentsterke, bensinbiler.

Uten at jeg har gått inn i dybden og forsket på avgassene fra disse så spør jeg her, vil dette bli noe bedre i lengden?

Du finner mye informasjon om dette på http://www.luftkvalitet.info

 

Egentlig litt trist at våre folkevalgte ikke kunne ha brukt fem minutter på å hente frem eksisterende kunnskap innen fagområdet før de bestemte seg for å senke avgiftene på dieselbiler i første omgang. Dessverre må vi leve med konsekvensene av deres dumskap i lang tid fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemer er at regjeringen har vinglet mellom bensin og diesel som det mest miljøfintligge drivstoffet .

Et år ble de oppfordret til å kjøre bensin , noen år sener diesel og nå bensin samt de andre alternativene som ikke er bygd skikkelig ut enda .

Man kan ikke skifte ut bilen hvert år i forhold hva som er det polisk korrekte drivstoffet da

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Idiotisk sier da jeg, hva skjer med kollektiven når ting stopper opp? Knivstikking i dag har jo gjort at hele spor 13 stopper, skjer det en ulykke så blir det annerledes med bil. Du kan kjøre annerledes.

 

KOLLEKTIVET ER ALT SPRENT ANGÅENDE SITTE PLASSER OSV, det er ikke plass nok! Kollektivet til OSLO er ikke BRA overalt!! Når skal FOLK forstå det?!

 

Hadde jeg tatt første bussen her jeg bor så hadde jeg vært på jobb kvart over 7, men JEG begynner syv og da bruker jeg over en time å kjøre med kollektiv enn 40 min med bil. Sier seg selv at folk bruker det som tar kortes tid uansett om det er kø. KØ gjelder uansett for BUSS.

 

NSB suger jo uansett og er ALLTID forsinket. Busser til ALLTID forsinket du kan ikke stole på en dritt angående kollektivt.

 

En dag så håper jeg nordmenn går imot staten en dag, enn at de bare kan innføre nye lover og avgifter hele tiden.. En dag smeller det vel..

 

Jeg har diesesl nå og det kjøpte jeg PGA at staten sa det var bra.. de får ta skylden selv og gi meg pengene tilbake for bilen og gi meg noe annet!

Endret av Andzel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal man ikke få lov til kjøre fordi man bruker diesel.

hvordan skal man da kunne kjøre på jobben når ikke bussen går ?

Midlertidige forbud mot bruk av diselbiler p.g.a. luftkvalitet (i.e. hjemlet etter veitrafikklovens paragraf 7) vil bare skje:

 

* Der det faktisk er et problem (Stort sett bare Oslo og Bergen AFAIK, og her er det tilstrekkelige kollektivløsninger. Det må naturligvis settes inn ekstra matriell. Dette må planlegges for)**

 

* I kortere perioder når værforholdene tilsier det (ca 1 uke av gangen, i kalde perioder på vinteren)

 

* Unntak vil gis for varetransport/kollektivtransport O.L.

 

Gitt at dette eventuelt gjennomføres for å redusere helseskader ser jeg null problemer med å ignorere eventuell syting om 'urettferdig' fra de som kjører dieselbilene, dette gjøres for å avhjelpe en akutt situasjon som kan være skadlig til kritisk for mange mennesker.

 

At det ville komme en reaksjon på økningen av dieselbruk har vært varslet helt siden diesel ble favorisert av politikerne, så de som ikke har forstått at dette eller andre tiltak ville kunne skje har ikke fulgt med i timen.

 

At politikerne spiller dumme taler naturligvis ikke til deres favør, men endrer ellers ingen ting.

 

**) Minner om at Bergen hadde tilsvarende tiltak i fjor med odde/partallskjøring. Så denne typen tiltak kan beviselig gjennomføres (Ikke ble politikerne kastet heller). Å rette tiltaket direkte mot dieselbiler er mer treffsikkert.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Nå skal man ikke få lov til kjøre fordi man bruker diesel.

hvordan skal man da kunne kjøre på jobben når ikke bussen går ?

Midlertidige forbud mot bruk av diselbiler p.g.a. luftkvalitet (i.e. hjemlet etter veitrafikklovens paragraf 7) vil bare skje:

 

* Der det faktisk er et problem (Stort sett bare Oslo og Bergen AFAIK, og her er det tilstrekkelige kollektivløsninger. Det må naturligvis settes inn ekstra matriell. Dette må planlegges for)**

 

* I kortere perioder når værforholdene tilsier det (ca 1 uke av gangen, i kalde perioder på vinteren)

 

* Unntak vil gis for varetransport/kollektivtransport O.L.

 

Gitt at dette eventuelt gjennomføres for å redusere helseskader ser jeg null problemer med å ignorere eventuell syting om 'urettferdig' fra de som kjører dieselbilene, dette gjøres for å avhjelpe en akutt situasjon som kan være skadlig til kritisk for mange mennesker.

 

At det ville komme en reaksjon på økningen av dieselbruk har vært varslet helt siden diesel ble favorisert av politikerne, så de som ikke har forstått at dette eller andre tiltak ville kunne skje har ikke fulgt med i timen.

 

At politikerne spiller dumme taler naturligvis ikke til deres favør, men endrer ellers ingen ting.

 

**) Minner om at Bergen hadde tilsvarende tiltak i fjor med odde/partallskjøring. Så denne typen tiltak kan beviselig gjennomføres (Ikke ble politikerne kastet heller). Å rette tiltaket direkte mot dieselbiler er mer treffsikkert.

 

 

Poenget er om de som blir rammet har rimelige alternativer ?

Man ser jo i andre sammenhenger at ekstraordinære tiltakene som skal få folk la være å bruke privat bil ofte er tvilsomme.

f.eks så er det enkelte her i Bodø som tror at folk kjører til cittynord ( nordlands største kjøpesenter med over 70 butikker) og så tar de bussen ned til sentrum av Bodø for handle .

ved siden av dette kjøpesentret ligger det andre butikker som ikke er regnet med blant de 70 butikkene.

 

I sentrum av Bodø selges de samme varene som ved cittynord .

 

man parkere ikke billen , betaler for en tur med bussen for å handel når man kan kjøre direkte .

spesielt ikke når det er snakk om større ting .

 

på samme måte som man kommer alt for tidlig eller for seint til jobben ved å bruke kollektivtilbudet så kan man ikke forlange at en hardtverker som skal ut på oppdrag skal ta bussen. man har også upassende arbeidstider ( de som jobber utenom ordinære arbeidstid ) der kollektiv tilbudet ( som alternativ når man ikke får kjøre ) ikke passer i det hele tatt i mange byer.

Spesielt hvis man bor på landet og må inn til bye i et viktig ærende ( som ikke kan utsettes ) og man blir utsatt for slike tiltak så blir det store problemer.

 

 

Det er fint med alternative reisemåter men kommune og stat er ikke så flinke med dem som de vil ha oss til å tro

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Er litt spent på om kjøreforbudet med dieselbiler også gjelder nyttekjøring eller om man velger slik de gjorde i Bergen, gjald dette også nyttekjøretøy?

 

Men skulle de finne på dette blir det og kjøre service med 5,7 liter bensinmotor under panseret.

Den går jo på bensin så da forurenser den nesten ikke der den drar 1,8L/mil.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Er litt spent på om kjøreforbudet med dieselbiler også gjelder nyttekjøring eller om man velger slik de gjorde i Bergen, gjald dette også nyttekjøretøy?

Det er ingenting som er vedtatt enda.

 

Reglene for bergen var:

Ordningen gjelder alle privatbiler, enten de har norske eller utenlandske skilter, og kjøring innenfor ytre bomring (med unntak av Straume bro).

 

Disse er unntatt kjøreforbudet:

 

•Elbiler og biler som benyttes av handikappede

 

•Kjøretøy som benyttes til næringsvirksomhet i næringsøyemed

 

•Kjøretøy som benyttes i tjenesteytende næringer

 

•Utrykningskjøretøy, pasienttransport og kjøring knyttet til liv og helse

 

Alle tunge kjøretøy henstilles om å kjøre utenom Bergen sentrum.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Jeg syntes det var særdeles komisk da en jeg kjenner fra Oslo reagerte med sjokk over at et sted jeg har vært en del kun har to busser innom hver dag (ingen på "spesielle" dager).

 

Det er mulig kollektivtilbudet i Oslo er håpløst (nei, jeg er heller ikke fan av å stå inneklemt mellom en mann som hoster, harker og lukter røyk, gutten som spiller så høy musikk på headsettet sitt at selv jeg får vondt i ørene, og ei gammel dame som banner over "hvor uhøflige dagens unge er, og hvor uforskammet folk er som er på hennes bane akkurat når hun er der, må vite!"), men tilbudet der er i alle fall større enn mange andre steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...