Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Induksjonstopp, holder 20 A?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenkte å pusse opp kjøkkenet, slik det er nå, så har en 20A kurs til komfyen, jeg vurderer induksjonstopp, og slik jeg har tenkt det er at jeg tar 20 A kursen til induksjonstoppen, også trekker jeg en ny 16 A kurs til komfyren.

 

Er det noen som har erfaring med induksjonstopp og hvor mye kursen burde være sikret med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det at du stiller dette spørsmålet her og sånn som jeg leser hele teksten her på, ville jeg anbefale deg å forhøre deg med en elektriker som har gjort dette før.

 

Vet ikke hva du driver med til vanlig men alle elektrikere jeg har jobbet med har kunnet svaret på det du spør om.

 

men uansett.

 

Jeg ville vis jeg var deg bytta ut 20A sikringen med 25A og strekt nye kabler til der plata/ovnen skal stå og koblet disse på samme kurs.

 

Har det her hvor jeg bor nå med to slike "tekniske"kontakter på en 25A krets og sikringen har aldri gått når jeg kjører ovn og plater mens jeg lager mat.

Lenke til kommentar

Vår trekker 10 200 watt med alt på maks (4 plater + komfyr), men jeg har hittil ikke kommet over noen retter som krever en slik tilberedning.

Ja det er litt sånn jeg og tenker, er jo svært sjeldent at alle platene er i gang samtidig, i tillegg tåler jo automatene 1,45 av oppgitt strøm på automatene i en time før den tripper.

Lenke til kommentar

i tillegg tåler jo automatene 1,45 av oppgitt strøm på automatene i en time før den tripper.

Hvor har du lært dette?

Muligens jeg var litt upresis

Men en B automat tripper konstant hvis den blir belastet over 1,45, den vil tåle 1,13 uten å trippe, og tåle mellom 1,13 og 1,45 i opp til en time før den tripper.

 

Edit: Men man burde jo aldri dimensjonere en kurs ut ifra dette.

Endret av Like clockwork
Lenke til kommentar

Muligens jeg var litt upresis

Men en B automat tripper konstant hvis den blir belastet over 1,45, den vil tåle 1,13 uten å trippe, og tåle mellom 1,13 og 1,45 i opp til en time før den tripper.

 

Edit: Men man burde jo aldri dimensjonere en kurs ut ifra dette.

Og fremdeles så lurer jeg på kilden din.

att man kan overbelaste littegranne er greit, men 1.45 i en time.

på en 25 Amper krets er det 1.45 * 25A = 36,25 A, som med 220V blir 7975 watt.

ca 2500 watt mer en kretsen er godkjent for.

 

Noe av problemet jeg har med din forklaring er at jeg har brukt en høytrykkspyler på 3500W alene på en 16 B krets, noe som virket helt fint, frem til jeg måtte bruke skjøyledning på 10 meter (2.5 kvadrat) ta gikk sikringen nesten kontant. med det du sier der vil det da si at jeg hadde ca mer en 5100 W belastning på kretsen der mer en 1500 W gikk på ledningen/koblingspunktet.

dvs jeg hadde ca 150W per meter kabel.

Noe heftig.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

vel, han sa riktig nok "mellom 1.13 og 1.45". SLik jeg leser dette kan det bety at akkurat den automatsikringen du hadde kanskje var nærmere 1.13 enn den var 1.45

det tallet der er og temperaturvariabelt vis man skal snakke om det.

 

Men når du leser første posten han nevner dette tallet så er det som en absolutt som man kan regne med å overbelaste alle type B sikringskretser i en time uten problemer.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Muligens jeg var litt upresis

Men en B automat tripper konstant hvis den blir belastet over 1,45, den vil tåle 1,13 uten å trippe, og tåle mellom 1,13 og 1,45 i opp til en time før den tripper.

 

Edit: Men man burde jo aldri dimensjonere en kurs ut ifra dette.

Og fremdeles så lurer jeg på kilden din.

att man kan overbelaste littegranne er greit, men 1.45 i en time.

på en 25 Amper krets er det 1.45 * 25A = 36,25 A, som med 220V blir 7975 watt.

ca 2500 watt mer en kretsen er godkjent for.

 

Noe av problemet jeg har med din forklaring er at jeg har brukt en høytrykkspyler på 3500W alene på en 16 B krets, noe som virket helt fint, frem til jeg måtte bruke skjøyledning på 10 meter (2.5 kvadrat) ta gikk sikringen nesten kontant. med det du sier der vil det da si at jeg hadde ca mer en 5100 W belastning på kretsen der mer en 1500 W gikk på ledningen/koblingspunktet.

dvs jeg hadde ca 150W per meter kabel.

Noe heftig.

Akkurat kilder har jeg ikke, husker ikke hvor jeg lærte dette, men hvis du ser i denne tråden, så ser du at de er inne på det samme som meg.

 

Hvorfor sikringen trippet når du brukte høytrykksspyleren din, kan jeg dessverre ikke svare på, men hvis kabelen var kveilet sammen, eller var på en trommel, så kan det indusere en del effekt.

 

Edit: Her er databladet til ABB sine automater, står ganske tydelig der angående 1,45 av vernets størrelse

Endret av Like clockwork
Lenke til kommentar

og din første uttalelse er akkurat like feil for det om.

Du beregner på å kjøre overbelastninger på en sikring i en teoretisk makstid i forhold til et teoretisk tall.

 

det er ikke garantert en time og det er ikke garantert 1.45. forholstallet holder seg nogenlunde stabilt men det til og med databladet sier "opp til og med en time" ikke "en time".

 

Det er vel nå heller slik at man ikke beregner å ha full belastning fra alt som er tilkoblet den kursen og dermed vil 25 Amper holde. Men snakk med en fagperson heller.

 

 

som folkeopplysning kan jeg jo informere om at for å få godkjent det elektriske anlegget må kunne vise til papirer på arbeidet som er gjort.

for å få disse papirene må arbeidet godkjennes av en person som er el-installatør.

 

Så for de som leser tråden og kunne tenke seg å fikse litt ledninger hjemme, det er ikke bare å sette igang. vel iallefall ikke vis du ønsker å ha det lovlig (slik som jeg forstår det)

Lenke til kommentar

og din første uttalelse er akkurat like feil for det om.

Du beregner på å kjøre overbelastninger på en sikring i en teoretisk makstid i forhold til et teoretisk tall.

 

det er ikke garantert en time og det er ikke garantert 1.45. forholstallet holder seg nogenlunde stabilt men det til og med databladet sier "opp til og med en time" ikke "en time".

 

Det er vel nå heller slik at man ikke beregner å ha full belastning fra alt som er tilkoblet den kursen og dermed vil 25 Amper holde. Men snakk med en fagperson heller.

 

 

som folkeopplysning kan jeg jo informere om at for å få godkjent det elektriske anlegget må kunne vise til papirer på arbeidet som er gjort.

for å få disse papirene må arbeidet godkjennes av en person som er el-installatør.

 

Så for de som leser tråden og kunne tenke seg å fikse litt ledninger hjemme, det er ikke bare å sette igang. vel iallefall ikke vis du ønsker å ha det lovlig (slik som jeg forstår det)

Når har jeg sagt at jeg skal beregne en kurs ut ifra 1,45 av angitt merkestrøm? Hvis du ser på innlegget hvor jeg nevnte det med 1,45, så quoted jeg et innlegg som fortalte at han hadde en topp 10200W på en 25A, da nevnte jeg at 1,45, sammen med samtidsfaktoren som grunner til at han ikke hadde vært plaget med at sikringen har trippet. Hvis du i tillegg ser på innlegget jeg har skrivet under dette, så ser du at jeg skriver at man aldri skal dimensjonere en kurs etter 1.45 av merkestrøm.

 

(slik som jeg forstår det)

Ser ut som du har forstått ganske lite....

Lenke til kommentar
(slik som jeg forstår det)

Ser ut som du har forstått ganske lite....

Å, sånn sett i sammenheng med resten av teksten den utklipte linjen henger sammen med så tok jeg feil på hva?

 

 

Men for all del, jeg ser at jeg har tydligvis klart å irritere deg på det resterende.

 

så jeg skal trekke meg ut her å så sier vi at jeg tok feil og du har rett så skal jeg prøve å huske nicket ditt og ikke kommentere dine tråder eller poster mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Kommer veldig an på hvilken induksjonstopp du skal ha. Hvor mye watt denne er på... Men 25 A og 4mm2 kabel legges ofte. Men her må det en skikkelig dimensjonering til!!

25A på 4mm2 er IKKE lov!!!!

På 25A SKAL du bruke 6mm2.

Etter NEK:400 2010 som tredde i kraft sommeren 2010.....

 

Hei.

 

Tenkte å pusse opp kjøkkenet, slik det er nå, så har en 20A kurs til komfyen, jeg vurderer induksjonstopp, og slik jeg har tenkt det er at jeg tar 20 A kursen til induksjonstoppen, også trekker jeg en ny 16 A kurs til komfyren.

 

Er det noen som har erfaring med induksjonstopp og hvor mye kursen burde være sikret med?

I nye boliger er det normalt å legge opp egen 25A med 6mm2 kabler til koketopp. Av den grunn at da har du mulighet til å bruke hele kraften til induksjonstoppene. Kansje det er litt i overkant, men da har du også muligheter til å bytte topp den gangen den ryker, uten å bytte alt det elektriske anlegget.

 

16A til komfyren er helt normalt. Disse er ofte merket med rundt 3000W.

 

MEN nå etter alle disse nye reglene brukes ikke 16A lengre. Er 15A som gjelder.

Der klarer du å pusje ut 15x230=3450W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...