Gå til innhold

nybegynner, valg av sykkel...


fersking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei..

Vurderer å starte med sykling... Har sett litt rundt på nettet, men skjønner ikke alle ord og utrykk... Har ett budsjett på 10000kr. Har sett på denne, ka syns dere? http://www.boasykler.no/display.aspx?menuid=2401&prodid=692

 

Jeg synes at på denne tiden av året burde du kunne finne noe bedre innenfor budsjettet ditt. Det er litt vanskelig å peke deg til noen spesiell siden de beste dealene vil være overliggere fra i fjor og da er gjerne utvalget lite. Du burde imidlertid også kunne få en 10-20% av listepris på innkommne årsmodeller siden sykkelbutikkene har lite omsetning nå (De som ikke driver med ski om vinteren ihvertfall)

 

Innenfor budsjettet ditt ville jeg ha tatt en kikk på cannondale CAAD8/CAAD10 med shimano 105 gruppe. (CAAD10 må forhandles ned en del)

 

Du burde kunne skaffe en sykkel med shimano 105 eller sram apex gruppe innenfor budsjettet ditt.

 

Må og sies att eg har litt dårlige knær, tror dere det er lite lurt å starte med sykling pga det...??

 

Det er mange slags vonde knær, jeg foreslår du tar en prat med en lege. Når det er sagt er det mange som sykler med dårlige knær (Og noen får dårlige knær p.g.a. dårlige oppsatte sykler og feil belastning)

 

Generelt sett bør du passe på å være nøye med hvordan sykkelen blir tilpasset deg. Vær spesielt obs på setehøyde og pedal/skooppsett. Noen hjelpes av pedaltyper med mye float (f.eks time eller speedplay)

Lenke til kommentar

ikke lett å velge sykkel, ser litt på disse eg no då... ser att flere snakker om att det burde vere lett å få en god pris på denne delen av året, stemmer dette?? håper flere kommer med innspill..

 

http://www.sykkelsenteret.no/sykler/racer/cannondale-caad-10-105-compact2/

 

http://www.boasykler.no/display.aspx?menuid=2401&prodid=693

 

Cannondale, uten tvil IMO (Men jeg har bias...).

Men dette har jo noe med hvor godt de passer også så prøv helst først.

Lenke til kommentar

IMO?? hilken cannondale av type caad10 og caad8 er best då?? ser att begge ligger gjerne i min prisklasse....Aldri hatt en racer før, så går vell mest på ka sykkel eg får og ka eg blir vandt til????

IMO=In My Opinion :blush:

 

Jeg kjører en supersix selv, så noen direkte erfaring med caad rammene har jeg ikke. De er imidlertid svært godt anerkjente, og cannondale har opparbeidet seg et rykte som en av de beste produsentene av aluminiumsrammer for racere, nettopp på grunnlag av CAAD rammene.

 

Se f.eks:

http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/road/product/review-cannondale-caad10-105-12-45526

 

http://www.cyclingactive.com/bikesgear/bike-reviews-bikes/group-test-cannondale-caad-8-105-999-99

 

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1211759

 

Hvis du er ny til racersykler er det noen ting som vil være uvante til å begynne med.

 

Man sitter mye mer fremoverlent, dette kan føles slitsomt til å begynne med, men som så mye annet innen fysisk aktivitet er det i hovedsak snakk om trening. Det er mulig (gjerne med hjelp fra butikken) å stille sykkelen litt mer oppreist til å begynne med for så å senke styret litt ettersom treningen kommer.

 

Pedaler: Man sykler på racer med låste pedaler. Dette kan føles utrygt til å begynne med men man blir fort vandt. Du kan naturligvis godt bli vandt til sykkelen med flate pedaler først, men ta sikte på å skaffe sykkelsko og klikkpedaler raskt, det er en grunn til at alle bruker det...

 

Selv om stilmafiaen ser ned på landeveissyklister som bruker terrengsykkelsko (D.v.s. sko med såle man kan greit gå med, og tilhørende pedaler)*, går også denne typen greit å bruke. Rene landeveissko og pedaler gir imidlertid både bedre kontakt med pedalen mer frihet for foten (float) og lettere sko.

 

*) Sykkelsko kommer i varianter som merkes med SPD kompatible eller SPD-SL kompatible. Sistnevnte er landeveissko. Forskjellen er at SPD har to boltefester sentralt på sålen for en liten metallcleat (Delen som festes i pedalen), så har SPD-SL tre boltefester for en stor cleat som sitter under hele tåballen.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Hjulene på den Cannondalen som er linket lengre opp er shimano RS10 hjul. Ikke noe spektakulært men de er helt greie og står i forhold til sykkelen*. (Man kan uten problemer bruke 20000 på et hjulsett, så spektakulære hjul får du ikke på normale sykler). Kjøpt løst koster hjulsettet drøyt tusenlappen.

 

Dekkene er Schwalbe lugano. Jeg kjenner ikke til de, men dekk er både forbruksvare og rimelige. Lugano dekkene later til å være litt tunge men solide dekk.

 

Ikke bekymre deg om dekkene når du velger sykkel. For 200,- pr. dekk kan du få michelin pro2 race og for litt over 300 kan du få schwalbe ultremo ZX. Begge er dekk som ikke er malplassert på en 40000,- sykkel, så dekk er billig (Og forøvrig forbruksvare)

 

*) Slik man forventer å få de. For mange, uansett hvilket merke, er gjerne hjulene det første som blir oppgradert. Hjulene er da også det desidert enkleste å oppgradere. Hvis du ser du har noe igjen på budsjettet kan du vurdere å forhandle inn en oppgradering av hjulene med butikken. Dette gjelder som sagt uansett sykkel.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

takker for fine svar! Men eg har enda ikke helt bestemt meg, vis eg velger å øke budsjettet med ca 1000kr og går over på en scott med carbon ramme og shimano gir system.. vilke tanker får du da??? tenkte då på denne som er på tilbud http://www.sykkelsenteret.no/sykler/racer/scott-cr1-comp/

Flott sykkel det også. Jeg tror cannondalen er mer racingorientert, mens scotten er litt mer komfort. Den har litt slakkere styrerør, som gjør den roligere og litt mindre responsiv i svinger.

 

Ikke se deg blind på karbon eller ei, CAAD10 er en av de mest avanserte aluminiumrammene som finnes. Om du kan, så ta deg heller en testrunde med begge to.

 

Du trår ikke galt med noen av disse.

Lenke til kommentar

da har eg kjøpt sykkel. Gikk for scotten etter mye frem og tilbake, selgeren var veldig enig i valget mitt, da han mente det var en bra sykkel for en som ikke har drevet med denne sporten før... Eg syntes og att scotten virket mer behagelig å sitte på en cannondale. Du har helt rett i att scott er mer komfort på. Håper eg blir fornøyd når eg kommer meg ut på veiene... :)

Lenke til kommentar

Hei,

velkommen til den spennende verden

 

Mange gode tips fra shs her Lettere viner fra Italia er veldig bra å starte med, Valpolicella er også et utmerket valg. Men noe av det mest interssante er jo at smaken er forskjellig, jeg kan nesten ikke fordra Gewurztraminer, som blir anbefalt shs Men den smaker i hvert fall mye...

 

Når det gjelder barskapet så synes jeg du bør ha både en whisky whisky fra Skottland skrives slik, en konjakk og gjerne en rom, men kanskje heller en Gin enn rom, hvis du ikke er veldig glad i romdrinker, da. Mojito er jo fantastisk hvis du får tak i skikkelig mynte..

 

Kanskje litt dristig å gå rett på maltwhisky - men jeg tror alle som har smakt Highland Park synes den er meget bra, og en veldig fin all round maltwhisky. Konjakk - her er det veldig mange forskjellige smaker noen er tilsatt sukker, mens andre er brut - dette er inndelt hos Vinmonopolet nå hvis du er ny villle jeg prøvd meg på f.eks. en Braastad XO - denne fås ganske rimelig på taxfree. Det gjelder selvsagt også Highland Park.

 

Gin & Tonic er veldig populært blant både gamle og unge, kanskje mest de gamle - men det er en klassiker man alltid kommer tilbake til. Sjekk testene her på Aperitif - jeg bruker Bombay Sapphire. Og når du begynner å lage GT må du huske på å bruke mye is, og kryst lime og sitron over isbitene før du heller i spriten, på den måten blir drinken friskere - og nybegynnere liker i hvert fall denne varianten, som gir litt mer sitron/lime-smak.

 

Ellers er et generelt råd å følge litt med de anmelderne som passer best din egen smak. Jeg kjenner en del som synes at tipsene fra f.eks. Dagens Næringsliv er for avansert i smaken - vær litt obs på dette - for særlig mange nybegynnere å blir skuffet når de prøver en vin som får toppkarakter i f.eks. DN og Vinforum, men som blir for kraftig eller skarp når man smaker den selv.

 

Skål

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Noen som kan hjelpe meg med å tolke rammenummer og se etter størrelse? Begynner med STMO2D20L- skal en selge scott scale 10 sykkel så trenger sårt vite str. målte 48 cm fra krank til slutten på setestang.

 

Du kan bruke geometritabellen for å finne størrelsen. Hvis det er årets modell burde denne stemme:

 

18881_original_1.jpg

Med mindre rammegeometrien er veldig anneledes så har du nok en størrelse L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...