Warrior350 Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Lurer på om det er noen som har noen bra og rå øvelser for trening av både styrke og kondisjon da det gjelder langrenn? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Generell styrketrening? Jeg har ikke veldig god kondis, og sliter lite med at kondisen hindrer meg. Det er musklaturen som setter begrensningene. Et hvilket som helst treningsprogram funker, så lenge det inneholder baseøvelsene. Prøv RYP, finnes på www.tn.no Lenke til kommentar
Rexyx Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Langrenn ja! ahh.. sportslig eleganse har aldri vært vakrere enn i langrenn! Skisportens konservative ving. Jeg er i all beskjedenhet ganske flink på langrennski. Jeg har gått aktivt i flere år, går vel en 10 mil i uken i disse dager. Det er en rekke ting du må gjøre for å bli rask på ski: 1) Gå Mye på ski. Ikke en mil, ikke to, men tre. Minimum. 2) Ha godt utstyr, bruk en god fluor glider og gode ski. Lette staver som toppmodellene til Swix og Oneway er supre alternativer. Selv bruker jeg oneway. 3) Spis sunn man, mye grønnsaker, ikke noe tullete dietter. Sukker er fyfy. Så gjelder det å få igang teknikken. Len deg godt over stavene ved hvert stavtak, sørg for å forplante vekten slik at du ikke "drar" deg avgårde. Du skal bruke fall-faktor! Skøyter du er det viktig å balansere over skien. Nesetippen skal linje skituppen! Strekk ut hvert skøytetak helt ut og ikke bli hengende "midt mellom" beina. Balanse er nøkkelen. Så gjelder det å bytte teknikk fort, padling, dobbeldans, enkeldans, staking. Når du kan teknikkene godt nok, og formen stiger, kan man begynne å skifte muskelgrupper. Dvs at man kan bytte hengside i padling og kraftside i enkeldans, og switche mellom de store muskelgruppene man bruker. (triceps, mage, rygg, lår og legger, etc). Her er det bare å fly ut i marka og løpe til gnagsårene tar deg:) Kos deg! Får du det til vil en verden av lykke treffe møte deg i marka:) Lenke til kommentar
Xearo Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/basistrening/Idrettsspesifikkeovelser/langrenn/page3399.html Der har du mye spesifikke øvelser! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå