lunde1987 Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Hei! Har tenkt å sette opp en server hjemme og bruke D-link Boxee Box til å streame blu-ray filmene mine. Men lar dette seg gjøre over trådløst nettverk? Har en Linksys E4200 router med 5GHz, men har Boxee box støtte for dette? Routeren står 13-14 meter i fra tven så det spørs om rekkevidden er god nok uansett. For å få 300Mbit på 2,4ghz nettet, må jeg da kjøre nettverket over 2 kanaler? En mulighet hadde kanskje å kjøpt en router som støtter dd-wrt og kjørt den i client bridge mode hvis den har dekning på 5ghz nettverket? Hadde vært kjekt å få høre noen erfaringer folk har gjort med dette.. mvh Inge L Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Hei! Har tenkt å sette opp en server hjemme og bruke D-link Boxee Box til å streame blu-ray filmene mine. Men lar dette seg gjøre over trådløst nettverk? Har en Linksys E4200 router med 5GHz, men har Boxee box støtte for dette? Routeren står 13-14 meter i fra tven så det spørs om rekkevidden er god nok uansett. For å få 300Mbit på 2,4ghz nettet, må jeg da kjøre nettverket over 2 kanaler? En mulighet hadde kanskje å kjøpt en router som støtter dd-wrt og kjørt den i client bridge mode hvis den har dekning på 5ghz nettverket? Hadde vært kjekt å få høre noen erfaringer folk har gjort med dette.. mvh Inge L Ja, dette er fullt mulig å gjøre naturligvis - så lenge båndbredden er god nok. Å strame HD generellt krever egentlig ikke mye - båndbredden på en typisk HD film i h.264 codec f.eks. er gjerne bare 5Mbps eller mindre - og det kan selv en halvdårlig 54g forbindelse typisk klare å dra unna. En god 150 eller 300Mbps 802.11n forbindelse vil jo ha mange ganger mer båndbredde. Jeg vet dog ikke helt hvor mye båndbredde som brukes for bluray - om du mener i den forstand at du skal streame enten en bluray plate direkte - eller en 1:1 kopi av en slik plate i det originale formatet. Det er vel snakk om litt mer, men jeg vil ikke tro det er enormt mye. Vet ikke - jeg bruker så skjeldent bluray formatet. Vet ikke om hardwaren på boxee-box støtter 5Ghz på noen av sine modeller, men dette er vel noe du lett kan slå opp selv og sjekke? 300Mbps via 802.11n krever: - dobbel sender og mottaker i både aksesspunktet og klienten - bruk av dobbel kanal - som du nevner - som regel at du spesifikt setter dette opp i ruteren. Det er ofte ikke på som standardoppsett, men det er ikke noe komplisert å aktivere heller. EDIT: googlet litt og fannt info om bluray bitrates. Teoretisk max er 40Mbps for videoen, men i praksis er det som regel mellom 15-30Mbps (for selve videoen) + littegrann ekstra for audio streamen. Det er altså snakk om en del ekstra, men det burde være vel innenfor det som er mulig å oppnå på et nettverk som er godt satt opp - ihvertfall på 5Ghz og 300Mbps kompatibelt utstyr. -Stigma Lenke til kommentar
lunde1987 Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Ja, dette er fullt mulig å gjøre naturligvis - så lenge båndbredden er god nok. Å strame HD generellt krever egentlig ikke mye - båndbredden på en typisk HD film i h.264 codec f.eks. er gjerne bare 5Mbps eller mindre - og det kan selv en halvdårlig 54g forbindelse typisk klare å dra unna. En god 150 eller 300Mbps 802.11n forbindelse vil jo ha mange ganger mer båndbredde. Jeg vet dog ikke helt hvor mye båndbredde som brukes for bluray - om du mener i den forstand at du skal streame enten en bluray plate direkte - eller en 1:1 kopi av en slik plate i det originale formatet. Det er vel snakk om litt mer, men jeg vil ikke tro det er enormt mye. Vet ikke - jeg bruker så skjeldent bluray formatet. Tenkte i utgangspunktet ukomprimerte blu-ray filmer ja (litt mindre enn 50mbit/s som du også fant ut). Men komprimerte filmer er jo også en mulighet. Vet ikke om hardwaren på boxee-box støtter 5Ghz på noen av sine modeller, men dette er vel noe du lett kan slå opp selv og sjekke? Har ikke sett at dette er nevnt noen plass på hjemmesiden til D-Link så håpte at noen hadde erfaringer med dette. 300Mbps via 802.11n krever:- dobbel sender og mottaker i både aksesspunktet og klienten - bruk av dobbel kanal - som du nevner - som regel at du spesifikt setter dette opp i ruteren. Det er ofte ikke på som standardoppsett, men det er ikke noe komplisert å aktivere heller. Takker for god info! Det vil si at 300Mbit er uaktuelt hos meg. Er trangt nok på 2,4GHz. Klarer heller ikke å tvinge ruteren til å kjøre på 2 kanaler på 2,4ghz båndet. Tar jo beslag på halve båndet uansett så er vel likegreit. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Vel, det er ikke osm du MÅ ha absolutt ingen andre på noen av kanalene. Så lenge det ikke er veldig nære/kraftige sendere så fungerer det normalt likevel. Det er bare å teste egentlig å sjekke at det ikke oppstår noe ustabilitet. Sansynligvis får du bedre ytelse av dualband enn single - nå du kan like godt teste å bruke det om du allerede har ustyr som støtter det både i nettverkskortet og sender. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå