Eulogy Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Tok for halvannet år siden førerkortet med automat. Hvor på førerkortet står det at jeg bare kan kjøre biler med automat? Såvidt jeg har forstått så skal det stå en kode på førerkortet, men hvor og hvilken kode er det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 skal stå en tallkode bak klassen du tok det på, hvis bil så står det bak b, helt i høyre på førerkortet Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 På baksiden eller? Står bare gyldighet. På hvilket punkt? Det er 13punkter totalt. På den tolvte står det 100, med datoen når prøvetiden går ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 kan jo være at du er så heldig at det ikke har blitt registrert. du kan jo ringe vegvesenet og høre med de. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Tok for halvannet år siden førerkortet med automat. Hvor på førerkortet står det at jeg bare kan kjøre biler med automat? Såvidt jeg har forstått så skal det stå en kode på førerkortet, men hvor og hvilken kode er det? Men er du pålagt til å kjøre kun med automat da? Om ikke så er det fritt frem med manuelt også. Og da står det ingenting i førerkortet heller. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Er det ikke slik at hvis man tar lappen med automat, så har man ikke lov til å kjøre bil med manuell? Det var det de sa til oss, da jeg tok lappen for noen år siden. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Tok kjøretimer og oppkjøring med automat, så da er vel man pålagt å kun kjøre med automat. Det er slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Er det forskjell på førerretten hvis førerprøven gjennomføres med automatgiret motorvogn i stedet for manuelt giret motorvogn? Svar: Gjennomfører du førerprøven med automatgiret motorvogn begrenses førerrettigheten med kode 78 til kun motorvogn med automatgir. Har du førerkortklasse uten kode 78, kan du også kjøre motorvogn med automatgir. Har du klasse B uten kode 78 og skal avlegge tilhengerprøve (klasse BE), kan du fritt velge om du vil bruke bil med eller uten automatgir. Klasse BE er en tilhengerklasse som aldri får kode 78 siden tilhengere ikke er motorvogn. Har du en førerkortklasse med kode 78, fjernes koden hvis du avlegger ny praktisk førerprøve med manuelt giret motorvogn. http://www.vegvesen.no/Forerkort/Tjenester/Sporsmal+og+svar/Forerproven Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Lurer litt på hvorfor det er sånn. Det er da ikke så mye vanskeligere å kjøre med manuell kontra automat? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Nei, men det er snakk om at du ikke har dokumentert at du har kompetanse på et ikke heeeelt uvesentlig sett med tilleggsutstyr (manuelle gir). Et sett som riktignok ikke har så mye å si på motorveien, men i bytrafikk er det veldig praktisk. Hvis man ser nærmere på kompetansemålene for klasse B så skal du også kunne kjøre effektivt, økonomisk, og miljøvennlig. En person som kun har dokumentert kompetanse på automatgir har ikke dokumentert kompetanse på det å velge rett gir i en gitt situasjon, noe som får direkte betydning for alle tre feltene. Endret 8. januar 2012 av krikkert 6 Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 Da er det jo litt merkelig at førerkortet mitt ikke har den koden. Så da er det vel kjøreskolen som har glemt å melde fra om dette? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Det er hva du kjører opp med som er avgjørende, jfr. trafikkopplæringsforskriften § 29-8. Det er altså sensor som ikke har innrapportert korrekt hvis du har kjørt opp med automat og ikke har kode 78. (NB: Kjører du senere opp i en høyere klasse (herunder BE) med manuelt gir fjernes kode 78 for alle lettere klasser. A/A1 regnes ikke som lettere klasser for "bil"-klasser.) Lenke til kommentar
slicer Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Nye regler vil jeg tro. Tok lappen med automat for noen dager siden. Istedenfor kode 78 bak på kortet er det en felt ved nr. 9 som står "AM B", som betyr at man kun kan kjøre med automat. http://www.vegvesen.no/_attachment/493459/binary/801365?fast_title=Nytt+f%C3%B8rerkort+brosjyre+-+norsk_21062013.pdf Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Hvorfor velger noen å ta lappen kun for automat? Er det billigere? Tar jo ikke lange tiden å lære seg å gire manuelt, og det må vel være surt å betale for ny oppkjøring om man skulle ha behov for det senere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Tja, er vel for de som sliter med manuelt da, og vil ha det behagelig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hvorfor velger noen å ta lappen kun for automat? Er det billigere? Tar jo ikke lange tiden å lære seg å gire manuelt, og det må vel være surt å betale for ny oppkjøring om man skulle ha behov for det senere? Det er langt lettare å kjøyre opp med automatgir sidan ein då kan holde mest fokus på trafikkbildet og ikkje bli ukonsentrert fordi ein treng å fokusere på bakkestarten eller bomgirer. Det er også enkelte som enten pga av fysisk eller mentale handicap har problemer med å bruke clutch og girspake på ein god måte. Eg har sjølv sett personar som gjer nesten kva som helst av farlige manøvrer for å sleppe å måtte stoppe heilt opp i ein oppoverbakke. Men prisen er lik under forutsettninga om at du må bruke like mange kjøyretimar uansett. Dersom du må ha ekstra kjøyretimar for å lære å gire manuelt så vil det være billegare å kjøyre opp med automar. I dag er det forøvrig blitt så vanlig med automatgir at ein burde snu litt på ordninga. Førarar som er i prøvetida burde kun få lov til å kjøyre med automatgir, deretter skulle ein fått lov til å gå over til manuelgir etterpå utan krav til ny førarprøve dersom ein ønsker det. På den måten hadde ferske bilførarar kunne holdt maks fokus på å lære seg god trafikkflyt i staden for å la seg stresse over giringa. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Det er vel nettopp i prøvetiden det er mest sannsynlig at bilen har manuell kasse, all den tid man da som regel kjører en noe eldre bil med en gunstig prislapp.. Uansett er det nok ikke mange år til det vil være normalen å ta lappen på bil med automatgir.. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Det er vel nettopp i prøvetiden det er mest sannsynlig at bilen har manuell kasse, all den tid man da som regel kjører en noe eldre bil med en gunstig prislapp.. Uansett er det nok ikke mange år til det vil være normalen å ta lappen på bil med automatgir.. Ja det stemmer det, men det er ikkje dermed sagt at ungdommer skal ha lov til å kjøyre eldre bilar. Å sette dei i meir trafikksikre bilar vil jo uansett være ein fordel sjølv om det koster meir i form av ein nyare bil. Poenget var at som fersk førar så burde ein legge opp systemet til at føraren får ro til å fokusere på det trafikkale, og ikkje alt det tekniske ved bilkjøyring. Om ikkje anna vil dette då sikre at bilisten held fokuset på vegen og ikkje sitter å stirrer på girspaken. Å kjøyre bilar som krever meir fokus på det mekaniske burde være forbeholdt erfarne bilførarar. Eg forstår godt at dette nok er politisk ukorrekt då eit slikt krav vil medføre at endå fleire 18-åringar blir hindra i å ta lappen rett og slett fordi dei ikkje har råd til ein nyare bil med automatgir i den alderen. Men reint pedagogisk sett så hadde det vært ein fordel. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Det er vel nettopp i prøvetiden det er mest sannsynlig at bilen har manuell kasse, all den tid man da som regel kjører en noe eldre bil med en gunstig prislapp.. Vet ikke hvor reelt det er nå om dagene da. Det begynner å bli ganske normalt med automatgir på selv eldre biler med liten prislapp. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 deretter skulle ein fått lov til å gå over til manuelgir etterpå utan krav til ny førarprøve dersom ein ønsker det. Takk for godt svar. Egentlig reagerte jeg vel mest på at man faktisk må ta oppkjøring på nytt dersom man skulle ønske å kjøre manuelt etter hvert. Det er vel fortsatt lov å øvelseskjøre med manuelt gir, og da burde man få lov å vurdere selv om man er flink nok med giringa til å kjøre alene i trafikken når man allerede har lappen. Betjeningen av gir er i mine øyne en svært liten del av det å kjøre bil, og tar ikke lang tid å lære selv om det sikkert kan virke uoverkommelig i starten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå