Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 23 år. jeg har hatt noen korte halv-forhold bak meg, men er nå i et ganske seriøst forhold som har vart litt over et halvt år. Greia er at jeg har alltid vært usikker på hva jeg egentlig vil. i perioder har jeg følt meg hetrofil, i perioder bifil, i perioder aseksuell. Jeg er seksuell, men det er ikke SÅ viktig for meg. Det er fint, supert med rette personen, men ikke noe must egentlig. I det siste har jeg funnet mer og mer ut at jeg nok er polyamorøs. Det forklarer ihvertfall de følelsene og tankene jeg har hatt de siste årene. Eller egentlig alltid, ihvertfall siden jeg begynte å tenke på kjæresteting litt mer ordentlig omtrent når jeg var 12.

Jeg har ikke snakket med kjæresten min om dette. Jeg er kjempeglad i ham. Hvis han ikke synes noe om dette, så selvfølgelig vil jeg prioritere ham, selv om det ikke er "idielt" for meg. Men sånn er det med mange ting, for eksempel at vi også er ulike på felt og trenger alenetid og kompromier.

Men jeg har veldig lyst til egentlig å prøve mer ut hva dette er. Jeg er nok uvanlig og siden jeg ikke er helt standard, tar det lengre tid for meg å finne ut av meg selv. Men så er jeg usikker på hva kjæresten min synes om dette.

PS: dette er inspirert av et Kvinneguiden innlegg om en jente litt eldre enn meg som følte noe av det samme. Jeg følte meg helt slått av det, hadde aldri hørt om dette, men dette er meg! For "åpent forhold" er ikke greia. Sex med flere er IKKE poenget (har bare hatt 2 sexpartnere hittil, og det har vært i forhold), men det å kunne være seg selv og være åpen og like fler samtidig.

Hva tenker dere om dette? Ville dere syntes det var ekkelt eller skummelt hvis kjæresten deres tenkte slik? Ville det vært lettere hvis det ikke inkluderte sex?

Postet av anonym: f668b9ade953bc493b8f59fb3e41656e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tenker dere om dette? Ville dere syntes det var ekkelt eller skummelt hvis kjæresten deres tenkte slik? Ville det vært lettere hvis det ikke inkluderte sex?

For å være helt ærlig så hadde det vært lettere for meg å takle om det kun handlet om sex og ikke følelser.
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så hadde det vært lettere for meg å takle om det kun handlet om sex og ikke følelser.

Hvorfor ville du ikke likt at kjæresten din hadde følelser for andre også?

Lenke til kommentar

Tror nok de fleste føler det som Lars. Det handler mye om at man på det følelsesmessige planet gir mye av seg selv, og da ønsker man ikke at den "utvalgte" til å få alt dette deler seg følelsesmessig videre med andre. Man ønsker å ha et bånd som er bare for "deg og meg". Personlig kunne jeg aldri vært i et slikt forhold, og hadde partneren min hatt følelser for flere samtidig ville det ikke fungert for meg. Hadde det bare vært sex er jo dette noe vi eventuelt kunne gjort sammen med en tredjepart/fjerdepart/osv.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg synes det var et fint og modig innlegg, og jeg synes at det var surt at debatten skulle stoppe med: «Virker som du kanskje ikke er klar for å være i et forhold?» Det var for meg et svar fra «tante Sofie» som kom med reglene og sannheten med stor S. Som undertrykker de viktige spørsmålene ved å holde fram «fasiten».

Jeg synes at danske Sara Skaarup - forfatter av «Kærlighedskontrakten» - sier det så fint på en video på vimeo (http://vimeo.com/29528853):

Når man først har fått satt ord på det her med seksuelle ønsker eller å gå å lengte etter noe eller føle at man er sær (forkert) som er så vanskelig og så tabubelagt, så er det plutselig ikke noen grenser for hva man kan snakke sammen om... det er en enorm forløsning.». Det tror jeg på og jeg håper at jeg kan komme dit en dag! Skal skaffe meg boka for øvrig.

Endret av Atle Røijen
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Stå på

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jeg tror vi alle ønsker flere partnere, eller flere muligheter, i livet av og til. Problemet er bare at du må finne deg noen som tenker som deg og som kan leve et likedan liv, noe som forsåvidt også skal gå begge veier.

Jeg tror du vil slite med å finne en kjæreste som akspeterer at du har flere andre partnere, mens han skal vie livet sitt til "bare deg". Det finnes eksempler, men i det norske samfunn er dette svært sjeldent.

Mange mennesker innebærer mange følelser. Det er ofte et minefelt og det krever stor forståelse og tillit fra alle parter.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Hva om partneren din vil gjøre det samme? Altså ha følelsesmessige forhold til andre, og til og med seksuelle? Kunne du delt han? Det er lett å svare ja på dette spørsmålet. Tenk nøye etter.. Du sitter hjemme etter jobb, du er alene, fordi din kjære som påstår at han elsker deg høyere enn jorda er ute med kjæreste nr 3. Mest sannsynlig har de sex også. Han stryker henne over håret og forteller henne hvor vakker hun er, og at hun betyr så mye for han.

Hadde du taklet det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...