Gå til innhold

Veien til FSK/MJK

halohalo

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg har ikke kommentert FSK, jeg har svært liten innsikt i deres gjøren og laden. Jeg uttaler meg kun om jegergrenen generelt. Hovedforskjellen i deres operative rolle kan man gruppere etter hvor langt bak fiendens linjer den enkelte avdeling er trent til å operere, ja. Disse tallene har jeg fra de kursene vi gikk igjennom i førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke kommentert FSK, jeg har svært liten innsikt i deres gjøren og laden. Jeg uttaler meg kun om jegergrenen generelt. Hovedforskjellen i deres operative rolle kan man gruppere etter hvor langt bak fiendens linjer den enkelte avdeling er trent til å operere, ja. Disse tallene har jeg fra de kursene vi gikk igjennom i førstegangstjenesten.

Jeg vil si det går mer på oppdragsart enn hvor langt bak fiendens linjer man er. En fjernoppklaringsmann og en spesialjeger driver begge med SR, og det som skiller dem i det store og hele er at en spesialjeger har mange andre oppgaver i tillegg. Avstand innenfor fiendens linjer har lite eller ingenting med hvor hardt ting er. Det som har noe å si er hva oppdraget går ut på. Jeg, som 'gammel' BK-OP, var bak fiendens linjer. Vi kunne i enkelte situasjoner bli brukt kun for ren oppklaring. Feks la et lag ta seg av ildledelsen, mens det andre laget drev oppklaring for resten av bataljonen.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Nuvel, det kan diskuteres. Befinner du deg nærmere egne linjer er det enklere med eksfiltrering og støtte skulle noe gå galt. Befinner du deg 200 km bak fiendens linjer må du fungere langt mer selvstendig. Noe som krever en helt annen tilpasning.

I tillegg vil man også tilbringe lengre tid på oppdrag. Jeg vil faktisk påstå at dette har mye å si for utholdenheten og hvor sterke krav dette setter til enkeltindividet.

Oppdragets art har selvsagt mye å si det også. Men hvor langt en enhet regnes med å operere bak fiendens linjer er ikke en urimelig målestokk for hva som forventes av en soldat i en slik rolle.

Det kan hende det jeg sier er litt utdatert, da det på min tjenestetid var forventet at spesialenhetene opererte i konflikter med definerte frontlinjer. I de konfliktene spesialenhetene er engasjert i pr. dags dato er situasjonen en god del annerledes.

Lenke til kommentar

Eksfil og støtte avhenger også i stor grad av område det skal opereres i, ikke bare avstand. Er det mye fiendtlig aktivitet, hvordan er terrenget osv. I enkelte situasjoner kan det være verre å ligge i OP 20km innenfor fiendens linjer enn 100km. Avstand fra operasjonsområde og til 'sikkerhet' sier derfor lite om operasjonens vanskelighet, og dermed styrkens kompetanse. Som nevnt var jeg BK-OP, og vi kunne i teorien ligge feks 50km innenfor fiendens linjer, om oppdraget krevde det. Det betyr ikke at vi er av en viss kvalitet. Det betyr kun at oppdraget kan løses av en gjeng vernepliktige luringer som tror de er spes, uten å inneha noen spesialistfunksjon på ren oppklaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...