HOK Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Som Killswitch sier, ligg godt over minstekravene. Du vet aldri når du vil bli testet. Det kan være midt på natta etter et heftig o-løp for alt du vet. Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg er utholden. Men jeg har jo selvfølgelig ikke kjørt meg selv ned i kjelleren, det er vanskelig og gjøre selv. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Hva er tiden din på 3000m da? Testet vel dette i Forsvaret. Selv i kystvakta. Lenke til kommentar
code Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Et spørsmål som jeg lenge har lurt på: Hvor hard er MJK/FJK iforhold til KJK, og hvor hard er egentlig KJK? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Umulig å si uten å ha tjenestegjort i de forskjellige avdelingene... KJK er i likhet med både MJK og FJK (og FSK for den saks skyld) ekstremt hardt. Du skal være en seig jævel i alle avdelinger samtidig som du må være svært god til å mestre stress. Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 Hva er tiden din på 3000m da? Testet vel dette i Forsvaret. Selv i kystvakta. Springer på rundt 10.30. Lenke til kommentar
code Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Umulig å si uten å ha tjenestegjort i de forskjellige avdelingene... KJK er i likhet med både MJK og FJK (og FSK for den saks skyld) ekstremt hardt. Du skal være en seig jævel i alle avdelinger samtidig som du må være svært god til å mestre stress. Ok, tenkte siden jeg har lest på så mange forums og andre steder at ofte hæren folk, og andre, ser ned på KJK, og virker som dem får mye hat. Men vis det er MJK/FJK hardt skulle man tro at dem var bedre likt og hadde litt "respekt". Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Tja, de er jo gakkgakker... Nei fra spøk til alvor, KJK har jo vært i ganske heftige kontakter og situasjoner nede i Afghanistan, bare se på den siste TV2 dokumentaren. Det er tross alt proffe soldater vi snakker om i KJK og de andre avdelingene som er nevnt. KJK har riktignok ikke status som spesialstyrker som F. eks MJK har, men i mange scenarioer kan de to avdelingene nok konkurrere på ganske likt grunnlag. Lenke til kommentar
code Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 (endret) Tja, de er jo gakkgakker... Nei fra spøk til alvor, KJK har jo vært i ganske heftige kontakter og situasjoner nede i Afghanistan, bare se på den siste TV2 dokumentaren. Det er tross alt proffe soldater vi snakker om i KJK og de andre avdelingene som er nevnt. KJK har riktignok ikke status som spesialstyrker som F. eks MJK har, men i mange scenarioer kan de to avdelingene nok konkurrere på ganske likt grunnlag. Ja, at det er råtøft i strid og kamper tviler jeg ikke på et sekund, tenkte mere på opptaket og førstegangstjenesten. Leser om flere "tilfedlige" person som har prøvd seg for moro uten særlig baktanke kommet seg igjennom førstegangstjenesten i KJK, skal sies at dette rundt 2004-2007. Kan ikke se for meg dette skje på spesialstyrke opptakene. Mener også å ha lest at flere jenter har kommet seg igjennom kystjeger opptaket, og fullført førstegangstjenesten sin som kystjeger. Men greier ikke å vinne noen kilder nå som jeg leter. Ikke for å se ned på jenter på noen måte, men det har jo ikke akkurat kjedd ved spesialstyrkene enda. Endret 10. januar 2012 av ANONIII Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Tja, nå er det nok viktig å skille mellom de som tar førstegangstjenesten i KJK og de som faktisk er operative. Lenke til kommentar
code Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Tja, nå er det nok viktig å skille mellom de som tar førstegangstjenesten i KJK og de som faktisk er operative. Sant som du sier, tenkte bare hvor hardt/vansklig det var å gjennomføre førstegangstjenesten i KJK, også hvordan det var iforhold til opptakene til spesialstyrkene. Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 Ingen jenter har kommet gjennom KJK kurset! Heller ikke i MJK og FSK/HJK heller;) Lenke til kommentar
code Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Ingen jenter har kommet gjennom KJK kurset! Heller ikke i MJK og FSK/HJK heller;) Mye mulig jeg har lest feil, eller rett og slett husker feil. Virker veldig vansklig å finne noe som helst informasjon om hvor hardt KJK opptak/førstegangstjeneste faktisk er. MJK kan man jo tross alt finne en god del informasjon om, hva og hvordan opptaks perioden har vært i tidligere år. Også tar dem jo mye ut ifra US Special Forces sine trenings metoder, og man kan finne nok av dokumentarer av dem på nett. Endret 10. januar 2012 av ANONIII Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 Ja det er poenget at det skal holdes litt hemmelig. Men er ingen jenter som har kommet gjennom. Selv topp trente gutter kommer ikke gjennom. Har du link til noen av dokumentarene du nevner? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 MJK opptak ihvertfall. Lenke til kommentar
code Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Ja det er poenget at det skal holdes litt hemmelig. Men er ingen jenter som har kommet gjennom. Selv topp trente gutter kommer ikke gjennom. Har du link til noen av dokumentarene du nevner? Ja, dem prøver jo å holde det så hemmelig som mulig, ser jo ikke akkurat etter noe fasit om hva som skjer der vært år heller, men om kjk er overkommelig for en person som ikke greier MJK f.esk. Har lest boken; Norges Hemmelige Krigere, skal sies at mange sier at meste i denne boken er fantasi, men uansett så snakker forfatteren om MJK opptaket i 2006, og flere av øvelsene han nevner og beskriver ser du bli brukt i US Special Forces dokumentarene, også nevner han hvordan MJK er lagt opp ganske likt som USA's trenings metoder. Også hvordan FSK er nærmere SAS. Bare lite klipp, og ikke dokumentar: 3:08 -> Slutten. Klipp fra NRK: Masse military training dokumenter: Dem jeg tenkte på iforhold til hva som sto i boken ligger under: Surviving the Cut & Special Forces Divers. Men har enda ikke sett en kjedelig dokumentar under Military Training seksjonen. http://wardocumentar...itary-training/ Endret 10. januar 2012 av ANONIII Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Å dra en sammenligning og objektivt kunne si hvor hardt den ene grenen er i forhold til den andre blir veldig vanskelig, ikke minst pga at det er stor forskjell på folk til og med de som havner i avdelinger som FSK. Det vil alltid være noen som klarer å prestere langt mer både psykisk og fysisk enn nestemann selv om de begge tjenestegjør i FSK. Når det er sagt er jegertjenesten en gren enten det er kystjegere, oppklaringsmenn eller fallskjermjegere. I krig blir de satt til det samme oppdraget. Hente inn informasjon, sabotasje og operere bak fiendens linjer. Forskjellen er hvor langt bak fiendens linje det er forventet at hver enkelt avdeling skal operere og dette krever selvfølgelig en mye høyere kompetanse fra en vanlig oppklaringsmann som blir satt opptil 60 km bak fiendens linjer, en fjernoppklaringsmann som blir satt opp til 200 km bak fiendens linjer eller en fallskjermjeger som blir satt fra 200++ km bak fiendens linjer. Treningen i fredstid reflekterer dette og dermed også kravene og hvor hardt det er. Det gir kanskje litt mer objektiv klarhet på hvor hardt det er i en avdeling kontra en annen. Lenke til kommentar
code Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 snip Ja, blir svært vansklig sammenligne opptakene. Men leter etter en cirka idè bare. For så lite informasjon man finner om KJK opptaket, så kan det være like hard som GSV/BS for alt jeg vet. Men så kommer man på opptaket også er det nærmere MJK, og man får seg en stor overraskelse. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 snip Ja, blir svært vansklig sammenligne opptakene. Men leter etter en cirka idè bare. For så lite informasjon man finner om KJK opptaket, så kan det være like hard som GSV/BS for alt jeg vet. Men så kommer man på opptaket også er det nærmere MJK, og man får seg en stor overraskelse. Ja, jeg har ingen kjennskap til opptaket til FJK eller de andre grenene forøvrig. Jeg havnet en gang i samme bil som en fra FJK da jeg haiket tilbake til leiren etter perm. Sjåføren viste seg å være brigaderen (leirsjefen) og da jeg prøvde å fiske informasjon ut av han FJK aspiranten ville brigaderen helst se at vi snakket om noe annet Jeg unnskyldte meg med at jeg var en oppklaringsmann og at jeg jo måtte prøve å få en del oppklaringer i emnet Jeg satt på med mange interessante personer til og fra perm men merkelig nok var ingen av dem noe særlig snakkesalige om akkurat hvordan det var i HJK/FSK. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Vonfaff, mener du at forskjellen fra oppklaringsmann til operatør i FSK/HJK er hvor langt bak fiendens linjer man opererer? Hvor har du fått disse tallene dine fra? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå