halohalo Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Hei! Jeg har et stort ønske om og komme inn i FSK/HJK eller MJK. (Har fullført førstegangstj) Tror dere at det ville vært enklere, i den grad det kan kalles det, å prøve seg på Kystjeger, evt fallskjermjeger først? Og så søke FSK/HJK eller MJK etter det? Eller bare gå rett på sak med MJK eller FSK/HJK. Jeg ønsker ingen diskusjon her, men bare noen synspunkter og hvorfor Endret 8. januar 2012 av halohalo Lenke til kommentar
rapak1 Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Hvis du går fallskjermjeger først så får du vel en liten smakebit på hvordan det er å være i MJK eller FSK. Lenke til kommentar
andi_c Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Ikke mulig å gå fallskjermjeger dersom du har fullført førstegangstjeneste, så det måtte nå eventuelt ha blitt kystjeger. Min mening er hvis det å komme inn i MJK/FSK/HJK er noe du absolutt vil, at det ikke er noen tvil som helst at det er dette du vil, og du har den fysiske formen inne, så burde du bare kjøre rett på, og eventuelt bruke KJK som noe du kan prøve deg på hvis du ryker ut av noen av de andre. 1 Lenke til kommentar
rapak1 Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Srry, så ikke at du hadde fullført førstegangstjeneste... Da kan du jo ikke gå fallskjermjeger Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Husk at nåløyet for å komme igjennom er sinnsykt trangt uavhengig av hvilken av de nevnte avdelingene du tenker på. Opptakene er utvilsomt det tyngste du har vært borti sålangt i ditt liv og at de fleste av de som prøver seg ikke kommer igjennom. Hvordan ligger du ann i forhold til de fysiske minstekravene? Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Jeg tjenestegjorde en gang i tiden i den samme militærleiren som den gang FJK holdt til. Jeg husker på opptaket til FJK kom det folk fra hele landet. Køen var ekstremt lang. Jeg vet ikke hvordan det er i dag, dog. Jeg overhører ofte ungdommer i 18-19 årsalderen som prater om at de skal prøve seg på fallskjermjegeren. For å si det slik, jeg tror ikke man kommer inn der hvis man plutselig får et "innfall". Motivasjonen må strekke seg minst like langt som den køen jeg en gang bevitnet. Altså motivasjonen din må langt overgå hva kroppen din fysisk klarer å prestere. Hvis du noen gang kommer inn kommer du til å forstå hva jeg snakker om, man kan ikke forestille seg de prøvelsene man må gjennomgå og hvordan ens psyke vil reagere på dette før man faktisk har prøvd det. Lykke til Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Fysiske minstekravene går fint, jeg har trent lenge, ikke spesielt mot FSK, men bare for og holde meg i form. Opptaket er jo ikke før til sommeren, så det skal gå fint. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Har kjentfolk som har kommet seg gjennom diverse opptak... Husk at de testene bare er til for å se om kroppen din overhodet er istand til å takle opptaket. Psyken spiller nok en vesentlig større rolle. Mye større enn hva du kom borti i kystvakta for å si det sånn. Gå mye med sekk i skog og mark, husk å begynne med lett belastning og øk på etterhvert. Edit: Angående hva du skrev i denne tråden, du er klar over at både KJK, MJK og FSK har vært i Afghanistan, en konflikt du mente var uviktig i forhold til kystvakten sine oppgaver? Vil du virkelig sette ditt liv på spill i en operasjon som etter ditt syn er uviktig, dersom du skulle bli sendt dit? Endret 8. januar 2012 av Killswitch Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Fysiske minstekravene går fint, jeg har trent lenge, ikke spesielt mot FSK, men bare for og holde meg i form. Opptaket er jo ikke før til sommeren, så det skal gå fint. PS: FSK=Forsvarets Spesialkommando FJK=Fallskjermjeger kommandoen Stor forskjell. Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 hehe, du trenger vell knapt noe som heter syke for og være i kystvakta Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Akkurat... Tror nok du kommer til å havne i kjellern under kjellern av tilstanden du var i, den gangen du følte deg i kjellern på et slikt opptak. Langt, hardt, stressende er vel gode stikkord. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 For å si det slik FSK er ikke en del av den vernepliktige tjenesten og du må oppfylle særkrav for i det hele tatt å søke. Den gangen jeg tjenestegjorde måtte man ha politiutdannelse for å slippe inn i FSK (FSK holdt til på denne tiden også på samme lokasjon som FJK). Dette kan ha endret seg i ettertid da det er lenge siden jeg fullførte tjenesten min. Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Jada jeg har forhørt meg litt rundt, dette er noe jeg har tenkt på i et år. Så tanken streifet meg om det kunne vært "enklere" og ta et kystjegerkurs først. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Hva gjorde du i førstegangstjenesten? Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Kystvakten;) Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 (endret) Det er ingen andre som kjenner deg bedre enn degselv. Har du fullført førstegangstjenesten og føler dette er noe du vil satse på har du jo egentlig et godt utgangspunkt allerede. Det er allikevel synd du ikke tjenestegjorde i en jeger/oppklaringstjeneste. Da hadde du i alle fall fått en forsmak på hvordan det er. Tjenestegjorde selv i oppklaring og vi gikk igjennom mange av de samme øvelsene som FJK under aspirantperioden. Jeg hadde jo noen fjerne planer om å komme meg inn på opptaket til FJK en gang i tiden. Men som veldig mange andre på den alderen overgår egoet realitetsforståelsen Jeg er veldig glad for at jeg fikk prøve meg i oppklaring allikevel. It was a sobering experience for å si det slik Endret 9. januar 2012 av Gjest slettet-ld9eg7s96q Lenke til kommentar
HOK Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Hvordan ligger du an i forhold til de fysiske minstekravene pr i dag? Du sier du er i god form, og at kravene ikke er noe problem, men akkurat hvor ligger du? Det vil ikke ha noe å si for deg om du blir kystjeger først. Har du formen og motivasjonen inne nå, er det ikke noe som stopper deg fra å søke nå. Alle stiller uansett likt på opptak. Vonfaff: Hvor mange år siden er det du var inne? Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg var inne i '98-'99 Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg klarer de vell akkurat, og det er uten og trene noe serlig spesifik. Så kravene går greit. Men som jeg er klar over, der er ikke om du tar 45 eller 100 amrhevinger som avgjør om du klarer det eller ikke. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Du bør ligge GODT over, selv på en dårlig dag ifølge FSK sine uttalelser, så kjør på med trening. Hvordan takler du \ fysikken din maks belastning over lengre tid? Ikke en times joggetur, men flere dager hvor du tømmer deg totalt for energi dag etter dag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå