TheNarsissist Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Hei, er en elev på VG1 studiespesialisering. Jeg må snart velge fag til neste år og jeg er for å si det mildt svært forvirret. Drømmen er å bli lege, men som rådgiver sa i et lite foredrag for klassen ''Alle kan ikke bli lege og alle kan ikke bli tannlege'' Er klar over at medisin er et ganske uoppnålig mål, men det er det jeg vil og jeg er villig til å jobbe for det. Andre studier jeg kunne tenkt meg er odontologi, klinisk ernæring og psykoloig prof. Alle disse studiene krever høye karakterer. Jeg vil vel beskrive meg selv som middels smart, byttet fra elektro til studiespess for ca 3 måneder siden fordi jeg fant ut at det ikke var det jeg ville. Der fikk jeg bare 5 og 6. Går ganske greit på studiespess, de fagene jeg sliter mest med er Norsk og geo siden der henger jeg veldig ette i når det gjelder pensum. Fagene jeg er best i og synes er mest morsomt, er matte og naturfag. Dette er egentlig ganske overaskende. På ungdommsskolen sugde jeg i matte og fikk så vidt 3 i 10 klasse (Skylder litt på nesten en måned fravær) Nå går matte veldig greit, jeg har P matte som er latterlig enkelt og fikk glatt en 5 på forige prøve, virker som at det har gått opp et lys for meg. Jeg skjønner faktisk matte og er flink i det. Blir alltid fort ferdig med oppgaver i timen og læreren skryter hele tiden av hvor flink jeg er. Naturfag liker jeg også veldig gått og klarer meg bra der og. Utifra dette, virker det jo nesten som at jeg burde ta realfag, hjertet sier realfag fordi jeg er mer innterissert i det og fordi jeg vil studere medisin. Hodet sier samf fordi det skal være lettere. Men er jo som en av lærerne sa. Samf er ikke like lett som folk tror, man må være flink til å drøfte og reflektere over ting osv osv osv. Dette er ting jeg suger i, jeg hater f.eks norsk og samfunnsfag. Jeg vil at svaret på en oppgave skal være et svar med to streker under svaret, ikke masse drøfting og reflektering. Som sagt har jeg P matte, noe som vil si at jeg kan ta S1 og S2 som kvalifiserer meg for medisin. Har hørt litt forskjellig om overgangen fra P til S1, noen sier det er helt jævlig, mens andre klarer seg veldig bra. Kjemi er også et fag jeg må ha, det skal vist være overkommelig og matten er veldig basic. Biologi er vist puggefag etter hva jeg har hørt. Fysikk 1 skal vist være verre, så det er kanskje en god ide å ta det tredje året i steden siden jeg har litt bedre matte grunnlag fra s1 eller hva? Sånn jeg ser det nå, så heller jeg mest mot og bare ta realfag, fordi det interisserer meg og fordi man får poeng. Hvis jeg bestemmer meg for realfag, tenkte jeg å gjøre det sånn her: VG2: S1, Kjemi 1, Biologi 1 og IT 1 VG3: S2 Kjemi 2, Fysikk 1 og biologi 2/kinesisk 3 Ser dette ut som en grei plan, eller tror dere det blir for tungt. Er selvfølgelig ikke sikkert at jeg får tatt alle de pga timeplanene, men det får jeg vel se. Er det noen som har hatt IT 1 her og kan fortelle meg litt om det hadde det vært flotters. Så hva tror dere? Realfag eller Samf? Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Så lenge man ikke er fast bestemt på en utdanning innenfor samfunnsvitenskap eller annet som ikke krever realfag, er det lurt å velge realfagsfordypning på vgs - da holder man alle dører åpne + man får noen ekstrapoeng. Når det er sagt, så krever realfagene mer arbeid, men det virker det som du er klar over allerede. Medisin har generelt svært høye poenggrenser, så her må du være svært dedikert skal du komme inn - får du flere seksere enn femmere f.eks, bør være en grei indikator på om du har noen sjanse. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Takk for svar, ja er klar over at det er ekstremt høye karakterkrav, men vurderer å studere i utlandet og. Lenke til kommentar
jon_s Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Samfunnsfag er tullefag med null nytteverdi, mens fysikk, kjemi, biologi og matematikk vil være relevante fag senere, spesielt for medisin. Hvis du skal inn på medisin vil jeg anbefale deg å skaffe 4 realfagspoeng. Du vil virkelig inn på medisin, da kan du prøve deg på T-matte. Hvis du tar matematikk 1T kan du gå videre til R1, så R2. Anbefaler også fysikk 1 og fysikk 2. Så må du ta kjemi 1 og 2 uansett. R1 og R2 vil gi 1.5 realfagspoeng, det samme vil fysikk 1 + fysikk 2. Du får det siste poenget fra kjemi 1 + kjemi 2. Det fjerde programfaget på VG2 kan være et enkelt samfunnsfag (les: sosiologi, samfunnsgeografi, psykologi o.l). Det blir jobb med denne kombinasjonen, men da trenger du kun 30-40% seksere hvis resten er femmere. Det vil si at du helst skal ha 7-8 seksere eller mer for å komme inn på medisin. Det er overkommelig hvis du jobber for det. Fysikk 1, kjemi 1, kjemi 2, R1 gir 0.5 realfagspoeng (2 tilsammen) Fysikk 2 og R2 gir 1 realfagspoeng (2 tilsammen) Se om det er noen fellesfag du kunne tenke deg å ta som privatist for å frigjøre mer tid til realfagene (historie, religion og etikk, gym). Hvis eksamen går til helvette så kan du bare ta faget som vanlig, du velger selv om du vil ha eksamenskarakteren på vitnemålet eller ikke. Søk litt rundt, det finnes noen "snarveier" du kan ta for å frigjøre tid og forbedre karakterer. Edit: du kan frigjøre 5 skoletimer i uka hvis du melder deg opp til våreksamen i sosiologi, da trenger du kun ta R1, fys1 og kjemi 1 på VG2. Har ikke erfaring med dette selv, men faget skal være særdeles overkommelig og enkelt. Vet om en som har 3 i norsk og stryk i S1-matte som har dratt i land en femmer på eksamen i sosiologi. Les litt i sosiologiboka avogtil. Du kan ha den på toalettet, lese mens du driter frem til eksamen, det burde holde. Endret 8. januar 2012 av jon_s Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Takk for tips, R1 og R2 er desværre ikke mulig, siden jeg har P matte, og det er ikke mulig å bytte. Har regna ut at med S1, Kjemi 1, Biologi 1, IT 1, S2, Kjemi 2, og fysikk 1 så blir det 3,5 poeng. Har også tenkt at hvis jeg f.eks skulle få 4 i samfunnsfag som er avsluttende i år, tar jeg det opp som privatist til neste år. Gjør jeg det på denne måten havner jeg fortsatt i førstegangs kvota. Endret 8. januar 2012 av TheNarsissist Lenke til kommentar
jon_s Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 T-matte kan også tas som privatist, det er fortsatt litt over 5mnd til våreksamen (tror jeg). Man kan f.eks ta T-matte som privatist, få en 4'er på eksamen for å gå videre til R1. Hvis du jobber hardt nok underveis vil alle "hullene" i mattekunnskapene dine bli tettet, og da kan du ta opp T-matteeksamen senere og få en god karakter. Bare å spørre mattelæreren din om råd hvis du lurer på dette. Hadde en i VGS-klassen min som gjorde dette, og det gikk bra. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Personlig tror jeg ikke det er noen god ide. Er for sent å begynne med T matte nå, og hvis jeg driter meg ut på den får jeg heller ikke fjernet den fra vitnemålet siden det er nytt fag. Jeg vil ikke ta dobbelt så vanskelig matte i 2,5 år pga 0,5 poeng. Må jo huske at de poengene gjør lite hvis jeg får ræva karakterer i matte fagene. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Hvis du tar biologi 1 og 2, trenger du ikke r2 for å oppnå 4 realfagspoeng. Kjemi 2,3 = 1 poeng S-matte 2,3= = 1 poeng Biologi 2,3 = 1 poeng Fysikk 2 = 0.5 poeng Valgfritt fag i 2. eller 3. som geofag eller IT gir halvt poeng/år. Hvis du er god i språk. får du hele 1 poeng for å ta det i tredje. Endret 8. januar 2012 av St€rk Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Hvis du skal ta realfag burde du jo ta T matte, dette burde du kanskje tenkt på før du valgte praktisk. Jeg hadde teoretisk i et halvt år før læreren sa at jeg kanskje kom til å stryke i faget så han anbefalte praktisk. Var middels god på ungdomskolen men aldri villig til å jobbe veldig mye, tok bare teoretisk for å ha flere muligheter åpne. Når jeg kom til praktisk gikk jeg opp til 4 veldig raskt fordi det er mer grundig gjennomgang av ting fra ungdomskolen samtidig som du lærer noe nytt. Dine mattekunnskaper blir mye bedre imo. Men som sagt hvis du vil bli noe innen medisin vet du jo hvor mye du må jobbe med alt av fag, så da kan du like gjerne ta det vanskeligste på VGS, slik at du får så mye kunnskap som mulig, samt studie-rutiner. Lykke til Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Hva? Får man poeng for å ta språk i tredje klasse? Når skjedde dette? Uansett: Tror nok det er best for deg å ta realfag. Hvertfall utifra hvordan du fremstiller det hele. Pluss at du får bonuspoeng! Lykke til. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Hvis du skal ta realfag burde du jo ta T matte, dette burde du kanskje tenkt på før du valgte praktisk. Jeg hadde teoretisk i et halvt år før læreren sa at jeg kanskje kom til å stryke i faget så han anbefalte praktisk. Var middels god på ungdomskolen men aldri villig til å jobbe veldig mye, tok bare teoretisk for å ha flere muligheter åpne. Når jeg kom til praktisk gikk jeg opp til 4 veldig raskt fordi det er mer grundig gjennomgang av ting fra ungdomskolen samtidig som du lærer noe nytt. Dine mattekunnskaper blir mye bedre imo. Men som sagt hvis du vil bli noe innen medisin vet du jo hvor mye du må jobbe med alt av fag, så da kan du like gjerne ta det vanskeligste på VGS, slik at du får så mye kunnskap som mulig, samt studie-rutiner. Lykke til Vet selvsagt det, men jeg gikk på elektro da så valgte P. Da jeg byttet til studiespess for 3 måneder siden sier det seg selv at det var for sent å bytte. Endret 8. januar 2012 av TheNarsissist Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Hvis du tar biologi 1 og 2, trenger du ikke r2 for å oppnå 4 realfagspoeng. Kjemi 2,3 = 1 poeng S-matte 2,3= = 1 poeng Biologi 2,3 = 1 poeng Fysikk 2 = 0.5 poeng Valgfritt fag i 2. eller 3. som geofag eller IT gir halvt poeng/år. Hvis du er god i språk. får du hele 1 poeng for å ta det i tredje. Hei, takk for svar, så du mener jeg burde ta f.eks VG2: S1, kjemi 1, Biologi 1 og IT 1 VG3: S2, kjemi 2, biologi 2 og fysikk 1 Blir ikke det et fag for mye i 3? Vet om det med språk ja, men da må jeg vel bytte ut et av de andre. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Hva? Får man poeng for å ta språk i tredje klasse? Når skjedde dette? Uansett: Tror nok det er best for deg å ta realfag. Hvertfall utifra hvordan du fremstiller det hele. Pluss at du får bonuspoeng! Lykke til. Ja, man får poeng hvis man tar språk i tredje også, dette gjelder ikke for dem som ikke hadde språk på ungdomsskolen. De MÅ ta tre år. Ja har vel egentlig bestemt meg for realfag nå, er bare å velge fag igjen. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Hvis du tar biologi 1 og 2, trenger du ikke r2 for å oppnå 4 realfagspoeng. Kjemi 2,3 = 1 poeng S-matte 2,3= = 1 poeng Biologi 2,3 = 1 poeng Fysikk 2 = 0.5 poeng Valgfritt fag i 2. eller 3. som geofag eller IT gir halvt poeng/år. Hvis du er god i språk. får du hele 1 poeng for å ta det i tredje. Hei, takk for svar, så du mener jeg burde ta f.eks VG2: S1, kjemi 1, Biologi 1 og IT 1 VG3: S2, kjemi 2, biologi 2 og fysikk 1 Blir ikke det et fag for mye i 3? Vet om det med språk ja, men da må jeg vel bytte ut et av de andre. Jo, du har 4 fag i andre og 3 i tredje. Altså du må ta et ekstra fag hvis du skal ha alle 4 poeng, eller et språkfag. Eventuelt kan du ta privatist. Det viktigste er at det halve poenget faktisk hjelper. Et halvt poeng = 1,3 høyere karakter i et fag. Så det bedre med et halvt poeng og en femmer, enn en sekser og null poeng. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 Hei igjen, nå er det på tide å velge fag. Vi bruker et slags blokksystem der vi velger et fag per blokk. Så langt ser det sånn ut. Blokk 1. IT 1 Blokk 2. S1 Blokk 3. Kjemi 1 Blokk 4. Usikker Er den siste jeg er usikker på, var innstilt på fysikk 1, men siden jeg bare hadde 1p anbefaltes det ikke og de anbefalte meg og heller ta det i tredje klasse. Jeg står da mellom Medie- og informasjons-kunnskap 1, Økonomistyring SAM3033 (5t ) og Sosiologi og sosialantropologi SAM3019 (5t Er veldig usikker noen som har noen anbefalninger? Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Jeg vet ikke hvor skoleflink du er, men anbefaler alltid fysikk 1. Det er et morsomt fag og svært hjelpsomt videre. Det er ikke noen direkte linker mellom fysikk 1 og r1, men det er klart at en som er vant med hardere regnestykker har en fordel. Hvis du ikke skulle gå for det, anbefaler jeg økonomistyring, det er superlett. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Enig med St€rk, ta fysikk 1. Matematikken i fysikk 1 er ikke spesielt vanskelig,da det går stort sett ut på manipulering av formler. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 28. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2012 Som sagt skal jeg ta det i 3 klasse. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Det har du ikke sagt, men samma det. Er den siste jeg er usikker på, var innstilt på fysikk 1, men siden jeg bare hadde 1p anbefaltes det ikke og de anbefalte meg og heller ta det i tredje klasse. Jeg står da mellom Medie- og informasjons-kunnskap 1, Økonomistyring SAM3033 (5t ) og Sosiologi og sosialantropologi SAM3019 (5t Er veldig usikker noen som har noen anbefalninger? Anbefaler fortsatt fysikk 1. Dersom du skal velge et av de fagene over kan du bare ta det som virker mest interessant. Jeg tror samtlige skal være greie å oppnå god karakter i uten så alt for stor innsats. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå