Gå til innhold

Excel: sortere samme data forskjellig i forskjellige ark

petterg

Anbefalte innlegg

Jeg har et excelark (sheet1) med et kollonneoppsett som er praktisk for innskriving, men ikke like praktisk for å få oversikt over de innskrevne data. De gangene jeg trenger å få oversikt har jeg pleid å kopiere hele sheet1 og lime inn (paste values) i et nytt ark (sheet2). I dette nye arket kan jeg da bruke sorteringsfunksjonen og sortere etter kolonne A eller B, avhengig av hva jeg vil ha oversikt over.

Det er endel tilfeller hvor jeg f.eks vil ha oversikt og summering der A har en bestemt verdi, sortert etter B. Måten jeg har gjort det på er å sortere sheet2 etter kolonne A (primær) og B (sekundær), og slette alle rader over og under de radene hvor A har den ønskede verdien. Deretter lage summeringsfelt.

Dette er mildt sagt litt klønete når sheet1 stadig endres, så jeg ønsker meg en bedre måte å gjøre dette på.

Spørsmål 1: Hvordan kan man lage et ark som får alle sine data fra et annet ark, men viser dem med en annen sortering?

Spørsmål 2: Hvordan kan man lage et ark hvor man får gruppert etter kollonne A, og sortert innenfor hver gruppe etter kollonne B, og summert kollonne C for hver av gruppene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...