petterg Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Jeg har et excelark (sheet1) med et kollonneoppsett som er praktisk for innskriving, men ikke like praktisk for å få oversikt over de innskrevne data. De gangene jeg trenger å få oversikt har jeg pleid å kopiere hele sheet1 og lime inn (paste values) i et nytt ark (sheet2). I dette nye arket kan jeg da bruke sorteringsfunksjonen og sortere etter kolonne A eller B, avhengig av hva jeg vil ha oversikt over. Det er endel tilfeller hvor jeg f.eks vil ha oversikt og summering der A har en bestemt verdi, sortert etter B. Måten jeg har gjort det på er å sortere sheet2 etter kolonne A (primær) og B (sekundær), og slette alle rader over og under de radene hvor A har den ønskede verdien. Deretter lage summeringsfelt. Dette er mildt sagt litt klønete når sheet1 stadig endres, så jeg ønsker meg en bedre måte å gjøre dette på. Spørsmål 1: Hvordan kan man lage et ark som får alle sine data fra et annet ark, men viser dem med en annen sortering? Spørsmål 2: Hvordan kan man lage et ark hvor man får gruppert etter kollonne A, og sortert innenfor hver gruppe etter kollonne B, og summert kollonne C for hver av gruppene? Lenke til kommentar
LaMoRo Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Hei. Anbefaler deg pivot her. Se vedlagte eksempel. I pivot kan du løpende gjøre om sorteringsparameterne etter eget forgodbefinnende. Bruk en time eller to på å eksperimentere litt med pivot, så åpner en ny verden seg:-) (Gjør om fil-endingen fra .txt til .xlsb) Mvh. Lars Eksempel med pivot.xlsb.txt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå