Gå til innhold

AF klarer ikke å fokusere, kamera nekter å ta bilde (Nikon D80)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder på å lære meg DSLR, det er mye jeg ikke vet enda. Men jeg har et problem, f.eks. i går når jeg skulle ta et bilde mot sofaen så søker autofokusen helt mot ene ytterpunktet, og så helt tilbake og bare blir stående der uten å ha oppnådd noe, og kameraet vil ikke ta bilde. Ganske frustrerende. Den hadde jo mye å fokusere på (bord, sofa, lampe etc.), rommet var fullt belyst. Prøver om og om igjen, men nei.

Kamera: Nikon D80

Objektiv: AF-S Nikkor 18:135mm

Innstillinger: 1:50, 50mm brennvidde, f:4, SB-900 master-blits og SB-800 slave.

Er det noen måte å stille inn kameraet på, slik at det lettere finner fokus?

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke fokusinstillinger brukte du?

Det som oftest er problemet når man ikke finner fokus er dårlig lys, kontrastløst motiv eller at motivet er for nærmt.

Sett kameraet til å kun bruke det midterste fokuspunktet og rett dette mot et godt opplyst og kontrastrikt motiv. Finner du fokus nå?

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar! Jeg skal prøve. Kameraet stod på dynamic area. Nå har jeg satt det på single. Det jeg fokuserte på var 1,3 meter fra linsen, kanskje det også var for nærme for 50mm brennvidde. Har blenderverdien innvirkning på autofokusen og? At hvis den er for stor så er det vanskeligere for AFen? Burde ikke det etter min logikk men...

Lenke til kommentar

Hvilken blender du bruker har ikke betydning, da fokus skjer på full åpning. Det som derimot har betydning er hvor stor full åpning er; større åpning = mer lys = lettere å fokusere. Jeg tror, imidlertid, ikke at det er dette som er problemet så lenge det ikke er veldig mørkt. Ikke tror jeg 1,3 meter er for nærmt heller.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Nærgrensen skal være 45cm på AF-S 18-135. Men - "fullt opplyst"? Inne lys er ikke godt lys - innelys er i kategorien "mørkt". Utendørs på dagtid er derimot "godt opplyst".

Det kommer også an på kontrasten på det du prøver å fokusere på - er det mørkt bord eller ensartet, glatt sofarygg er det vanskelig å finne fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...