Gå til innhold

Rimelig LGA1155 hovedkort med flest mulig SATA-600-porter

Fuwex

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har planer om å kjøpe deler til å sette opp en ny hjemmeserver (brukes til håndtering av media, nedlasting, samt tenker jeg å koble til en TV ved hjelp av HDMI og kjøre XBMC). Ønsker ikke å bruke all verden av penger her, så jeg forsøker å finne relativt rimelige komponenter som oppfyller kravene mine.

Har undersøkt litt, og funnet ut at jeg vil ha en Intel i3-2120T som prosessor, bl.a. grunnet lavt strømforbruk, mulighet for hardware decoding i bl. a. XBMC, og at jeg forventer at ytelsen vil være tilstrekkelig.

Dette innebærer at jeg trenger et LGA1155-socket hovedkort. Har kikket litt rundt, og felles for alle (av de jeg har funnet ihvertfall) av hovedkortene til en pris under 1000 kr, er at de bare har 2 x SATA-600-porter. I første omgang er to porter alt jeg trenger, men jeg ønsker å kunne utvide fortløpende, og lese/skrive-ytelse er nokså viktig (må kunne takle at flere klienter aksesserer videofiler av 1080p-kvalitet samtidig som det blir skrevet til disk), derfor er SATA-600 ønskelig slik at selve kontrolleren ikke blir en flaskehals.

Finnes det i det hele tatt noen hovedkort i denne prisklassen med mine spesifikasjoner? Alternativet er vel å kjøpe ekstra SATA-kontrollere som går på PCIe-porter, men jeg vil helst ha flest mulig porter integrert..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt noen år til vanlige harddisker utnytter seg av den fulle kapasiteten til SATA 300, nå ligger vel diskene (7200 rpm) akkurat i overkant av hva SATA 150 klarer. Om du fortsatt insisterer på rimlig hovedkort med mange SATA 600 så er kanskje AMD veien å gå.

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar

Valget for SATA 600 er enten 2x kontrollere av god kvalitet for SSD bruk (Intel sin sørbro er bare rå!) eller flere 600 porter hvor disse står på en billig Marvell / JMicron kontroller.

Denne er begredelig ytelsesmessig men leverer sekvensiell båndbredde i det minste.

Uansett, som nevnt så støtter harddiskene SATA 600 på papiret, men ingen forandring i praksis.

SATA 600 er mer for SSD'er enn harddisker akkruat nå.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg trodde den oppgitte båndbredden (3 / 6 Gb/s) var total båndbredde for kontrolleren (noe som fort kunne blitt en flaskehals med mange disker), men hvis dette er båndbredde tilgjengelig per disk, så er det ikke noe problem å bruke SATA-300.

Har jeg nå forstått det riktig at det er snakk om teoretisk båndbredde per disk? (Grovt sett)

Lenke til kommentar

Det er per disk, båndbredden totalt er begrenset av kontrolleren, Intel ICH som er ledende stopper på rundt 450 Mb per sekund.

Skal du bryte denne må du ha RAID, og trenger du mer så må du legge cash på bordet for en RAID kontroller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...