Garrian Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Hei, Jeg satt i bilen i garasjen da jeg koblet noe elektrisk i forbindelse med bilstereoen, med motoren i gang for få varme inni bilen mens jeg satt der. Porten var åpen osv, men med tanke på at endel eksos fortsatt kom inn i garasjen skrudde jeg av motoren når jeg hadde oppnådd god temperatur i bilen. I det jeg skrudde av motoren hørte jeg en rar lyd fra panseret, det hørtes ut som en kaffetrakter eller noe som pumpet væske (en slags pumpelyd med bobler på en måte..) Dette hørtes altså da tenningen var AV, mulig lyden var der når motoren var i gang, men det hørte jeg ikke. Jeg åpnet panseret og kunne ikke se noe galt ved første øyekast. Jeg kjente litt rundt på motoren, og den var veldig varm i front, jeg kunne holde hånden på den, men det var nesten så varmt at jeg brant meg. Radiatoren var omtrendt som i drifttemperatur. Når jeg kikket litt rundt meg så jeg det var noe væske på gulvet. Jeg kjente med fingeren og det var olje. Hva kan ha skjedd her? EDIT: Jeg tok noen bilder, men var ikke lett å komme til da bilen er noe senket etter forrige eier. De 2 røde ringene på det første bildet, er punktet jeg la merke til var spesielt varme. Endret 8. januar 2012 av Garrian Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Ut i fra bildene, ser det ikke ut som det er skjedd plutselig som du beskriver. Mulig bildene er misvisende da.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Kaffetrakterlyden og det faktum at motoren var skikkelog varmt kan tyde på at den ikke fikk nok kjøling på tomgang og at vannet småkoker. Slangen det er olje på ser ut som slange til en oljekjøler og den er da sikkert til å kjøle girkassa. Når det låg olje på gulvet burde det være enkelt å finne hvor det kommer fra for det burde henge små dråper fra stedet det renner fra. Så angående oljeflekken så ta en titt til under bilen for å¨se hvor det kommer fra. Lenke til kommentar
Garrian Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Takk for gode og utfyllende svar Jeg så ikke så grundig når jeg først var i garasjen, det var nok litt dumt at jeg ikke gjorde. Jeg er ganske sikker på at vanntemp. måleren i dashborde stod rett opp, altså driftstemperatur. Den gjorde vertfall det ikke lenge før jeg skrudde motoren av, og er mest sannsynlig at den var det når jeg skrudde den av også. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Angående vanntemperatur. Når du stopper motoren så stopper du også sirkulasjonen av kjølevannet også mens produksjonen av varme i motoren ikke er helt ferdig enda. Det er helt vanlig at motoren øker enda litt i temperatur etetr at man har stoppa den. Om vanntemperaturen er litt høy kan det tenkes at det småputrer litt etter at den stopper. Dette er bare en tanke og det kan selvsagt være andre ting som lager lyden, men jeg tror ikke den har noe sammenheng med lekasen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå