Gå til innhold

Mistenkt for falskt førerkort

sinder151

Anbefalte innlegg

blev for ca 3 uker siden mistenkt for falsk førerkort fordi eg tok førerkortet i sverige, Men har ikke hørt noe fra politiet siden eg blev mistenkt. Møtte 2 av de politiene som mistenkte meg og tok kortet og dem sier att det er falskt, og att dem har sjekket med Sverige. Men er sikker på att eg var i sverige og tok førerkortet der for ca 1 år siden, siden det er billigere i sverige med førerkort og norske penger er mere verdt i sverige så sparte noen tusen på det. Tok Trafikkalt grunnkurs i norge men Teoriprøve og oppkjøring i sverige. Så visst eg er mistenkt og dem har sjekket med sverige hvorfor blir eg da ikke inkalt til avhør som er normalt når man gør noe straffbart? og hvor lenge kan dem holde på førerkortet før eg får det tilbake? har bodd mere en halve livet mitt i sverige og har gått grunnskolen i sverige. Evt vilke dokument skulle eg trengt for og motbevise att eg har klart førerprøven i sverige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis problemet er at ditt lokale politi ikke vet hvordan et svensk førerkort ser ut, så er vel norsk lov nokså irrelevant. Det enkleste da er vel å rett og slett finne noe fra Sverige som beskriver et ekte førerkort - altså noe tilsvarende dette men for Sverige: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Utseende+p%C3%A5+kortet

Eventuelt kan du prøve å få tak i en eller annen form for bekreftelse fra svenske myndigheter på at du har bestått prøven der - eller rett og slett et nytt førerkort.

Hvis problemet er at politiet mener du ikke har rett til å kjøre på svensk førerkort når du bor i Norge, så må du vel heller til med norsk lov. Men der er jeg sannelig ikke sikker på om du vil vinne frem - det er såvidt jeg vet noen tidsfrister ute og går.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Innbytte+av+utenlandsk+forerkort

Lenke til kommentar

Man kan benytte førerkort utstedt i et annet EØS-land i Norge uten problemer ( http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040119-0298.html#1-2 ), så lenge førerkortet er gyldig. Det er ikke nødvendig å gjøre innbytte av EØS-førerkort. Politiet (gjennom vegvesenet) og vegvesenet har tilgang et internasjonalt trafikant og kjøretøy-system som heter Eucaris ( https://www.eucaris.net/ ), og kan avsjekke om førerkortet ditt er reelt gjennom dette systemet.

Lenke til kommentar

Og der er her problemet kan ligge. Det er visse forutsetninger for at du som nordmann kan ta sertifikat i utlandet (som her Sverige). Dette krever bl.a. langstid opphold der samt at det må byttes over i norsk sertifikat innen en hvis tid. Er disse vilkårene ikke holdt regnes sertifikatet som ugyldig i Norge.

Lenke til kommentar

Og der er her problemet kan ligge. Det er visse forutsetninger for at du som nordmann kan ta sertifikat i utlandet (som her Sverige). Dette krever bl.a. langstid opphold der samt at det må byttes over i norsk sertifikat innen en hvis tid. Er disse vilkårene ikke holdt regnes sertifikatet som ugyldig i Norge.

Tipper på att eg fortsatt er svensk statsborger da, siden det ikke var noe problem for meg.

Men ugyldig er ikke det samme som falsk, og da ville han fått høre at førerkortet var ugyldig.

Fekk høre av dem att det er falskt og att dem har sjekket med sverige, men visst dem har sjekket med sverige og det virkelig er falskt som dem sier så hvorfor er eg ikke da inkallt til ett avhør eller noe lignende siden Falsk ID/førerkort er noe strenge lover på.

Kanskje TS har misforstått?

Missforstått hva?

Lenke til kommentar

I hvilken forbindelse ble du mistenkt? Kjørte du for fort? Rutinekontroll? Nøyaktig hva sa politibetjentene da de tok førerkortet ditt?

Du burde jo vite om du er norsk eller svensk statsborger? Hva slags pass har du? Er mor/far svensk?

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

I hvilken forbindelse ble du mistenkt? Kjørte du for fort? Rutinekontroll? Nøyaktig hva sa politibetjentene da de tok førerkortet ditt?

Du burde jo vite om du er norsk eller svensk statsborger? Hva slags pass har du? Er mor/far svensk?

Nej de spurte etter førerkort fordi de sjekket skiltene mine på bilen og skiltene skulle avskiltes han eg kjøpte bilen av sa april 2012 så har ikke tenkt over EU-Kontrol på bilen før politiet avskiltet den. Så var det noe med forklaringen min med førerkortet som ikke stemte sa dem og så tok dem det med seg, di sa att eg ikke trengte førerkortet før eg får skilter på bilen uansett. Men eg fekk en bot av en Civilpoliti for fortkjøring 3 timer tidligere en dette sjedde, civilpolitiet sa att den må på Eu-kontrol men fekk lov til og kjøre videre etter eg visste politiet mitt førerkort og personummer. så tror att dem har sakt videre til en patrulje att bilen min ikke var eu-godkjent siden politiet gjorde det utanfor jobben min og eg sa til civilpolitiet att eg skulle på jobb. Så noen dager etter dette så møtte eg samme Politifolk som tok førerkortet mitt og da sa dem til meg att førerkortet var falskt og att dem har sjekket med sverige. Men om de har sjekket med sverige og det fortsatt er falskt noe eg tviler på så burde eg vell blitt inkallt til avhør? Så om eg går ned til Politistasjonen imorgen og sier att eg vill ha tilbake førerkortet, og dem sier nej. kan dem holde på kortet mitt i 3 uker?

Lenke til kommentar

Du har bare lov å bruke utenlandsk førerkort i 3 måneder etter at du har flyttet til Norge :)

Sant, men uansett ville ikke førerkortet vært falsk. Det ville bare vært ugyldig.

Nei, det er ikke sant heller, ikke når vi snakker om EØS-landet sverige. Jfr førerkortforskriften §§1-2, 9-2 og 9-4.

Lenke til kommentar

Sålenge det er et EØS førerkort, vil det være lovlig å ta førerkort i utlandet (igjen; sålenge det er EØS land) og bruke i Norge.

Om det ikke er et EØS land, som feks USA, så må du ha vært bosatt i landet i mer enn 6mnd, å må ta oppkjøring på kjøretøyet innen 1år du er tilbake i hjemlandet.

Lenke til kommentar

Hva forklarte du dem da?

Skjønner egentlig ikke helt hva du gjør her, jeg hadde kontakte politiet med en gang.

Du har vel en form for dolumentasjon på at du kjørte opp i Sverige?

Har ikke dokumentasjon på det, men skal ta og kontakte dem eg tok oppkjøring hos og få tak på de dokumentene. Men er det noe annet eg kan gjøre? skal eg gå opp til politiet og ta med meg en advokat som har litt peiling innom dette?

Lenke til kommentar

Har ikke Sverige noe tilsvarende statens vegvesen som utsteder førerkort? De bør da kunne dokumentere over en hver tvil om du har ekte/gyldig førerkort eller ikke. Ta kontakt med dem for å være sikker, det kan jo godt hende at trafikkskolen du kjørte opp ved var falsk for den saks skyld.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...