Gå til innhold

Vannkjølingprosjekt - Z68 kort & core i7 2600k - kommentarer for bestilling?

Anbefalte innlegg

Min forrige vannavkjølte PC sluttet å virke i slutten av 2011. Det ser ut som hovedkortet (Asus P4P800-E Deluxe) og/eller prosessoren (Intel Pentium 4 Prescott 3.0 GHz) har gitt seg. Da det ikke er lett å få tak i Socket S478 hovedkort med støtte til AGP (som det gamle grafikkortet behøver) eller Intel Prescott CPUer har jeg bestemt meg for å bygge ny PC. Den gamle PCen ble bygget i 2004 og har vart i 7 år med daglig bruk. De første årene byttet jeg destillert vann årlig, mens de siste årene ble det bare fylt opp av og til for at reservoiret skulle være fullt. Så det har vært lite styr og derfor frister et nytt vannkjølingsprosjekt.

Jeg takker vhaar for tidligere hjelp med å plukke ut komponenter tilpasset vannkjøling.

Nå har jeg økt budsjettet dramatisk mens jeg surfet på forum og nettbutikker. Datakomponentene koster ca. kr. 16000. Hovedgrunnen er at vannblokkene, pumpen, radiatorene og viftene koster en del penger. Derfor blir det ganske dyrt og da kan man like gjerne kjøpe bedre datakomponenter også når man skal bruke så mye penger. Det er 7 år siden sist jeg bygde PC med vannkjøling og dersom denne PCen varer 7 år så er det ikke så dyrt likevel. Følgende komponenter står på handlelisten for øyeblikket:

MB: Asus Maximus IV Extreme, Z68, EATX (305mm x 269mm), 1 stk

CPU: Intel Core i7 2600K 3.4GHz, Socket 1155 Box, 1 stk

GPU: Asus GeForce GTX 570 Direct CUII PCI-E DVI/HDMI, 1 stk

SSD: Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB, 1 stk

HD: Seagate Barracuda Green 64MB 2TB 5900 rpm 3 plater 3.5”, 2 stk

PSU: Corsair CMPSU-750AX, 750W, 1 stk

RAM: Corsair Dominator DHX DDR3 PC10666/1333MHz CL9 Fan, 4x4GB

DVD: SH-222AB, SATA, Dual Layer, CD/DVD RW, 1 stk

Alt dette skal puttes inn i det gamle Lian Li PC6277 kabinettet. Her må dremmelen fram for å laget et hull til en ny radiator i bunnen. Ønsker litt mer luftgjennomstrømning.

I første omgang blir PCen luftkjølt i noen uker for å luke ut eventuell hardware / software trøbbel. Operativsystemet blir Linux (Ubuntu 11.10). Deretter går jeg i gang med vannavkjølingsprosjektet, som er det mest interessante. Bestillingen av vannkjølingskomponenter bør likevel gjøres raskt da det sikkert er noe leveringstid fra utlandet. Derfor dette innlegget med noen spørsmål.

Jeg har plukket ut følgende komponenter for å vannkjøle systemet:

CPU: EK-Supreme HF

GPU: EK-FC580 DCII - EN (Nickel)

Hovedkort:EK-FB ASUS Max4 Extreme

HD/SSD:Watercool Silentstar HD-Quad Rev.2

Pumpe (1 eller 2 stk): Laing DDC-Pumpe 12V Pro Acetal (600 l/min, dp_max=4.7m)

Reservoir: XSPC Laing DDC reservoir Dual Bay 5,25" for 1 and 2 Laing pumps

Radiatorer: Swiftech

Radiator 120x240 (1stk): Swiftech MCR220 - QPK 240mm Radiator - luft blåses ut

Radiator 120x120 (2 stk): Swiftech MCR120 - QP 120mm Radiator (2 stk) - luft blåses inn

Vifter (4stk): Scythe Gentle Typhoon Fan 1850 rpm ( 120x120x25mm )

Nipler (2 stk, tilsammen 20 nipler): Conection kit tube fitting (High-Flow) 12mm (1/2") G1/4 straigth

Quick-lock (4stk): Koolance Quick Disconnect

Female: Koolance QDC (High Flow) No-Spill Shutoff, Female Barb [For ID: 10mm, 3/8"]

Male: Koolance QDC (High Flow) No-Spill Shutoff, Male Panel Barb [For ID: 10mm, 3/8"]

Slange (ca 4 m burde holde): Tygon R3603 3/8in. ID 1/2in. OD Laboratory Tubing # AAC00027

Jeg håper vannkjølingskomponentene over passer sammen. Planen er å plassere reservoiret med pumpen nederst i 5.25" harddiskhyllen, som tar opp 2 plasser. I denne har jeg en eller to pumper. Over plasserer jeg vannblokken for HD og SSD, som tar opp 3 plasser i 5.25" harddiskhyllen. I toppen av kabinettet plasseres 2x120 mm radiator med vifter (som blåser ut), bak i kabinettet plasseres en 1x120 mm radiator med vifte (som blåser inn), og nede ved underkanten av hovedkortet plasseres en 1x120mm radiator med vifte (som blåser inn). Jeg plasserer hurtigkoplinger inn og ut av den største radiatoren, mellom den siste radiatoren og CPU-blokk som er første vannkjølte komponent på hovedkortet, og mellom utgangen fra GPU blokken som er siste komponent på hovedkortet og inngangen på HD/SSD kjøleboksen. Videre vurderer jeg å sette inn en T for lufting rett før inngangen til reservoiret for å lette påfylling av vann. Det ser ut som det er lett å fylle reservoiret, så mulig at jeg utelater T-port. Rekkefølgen er fra pumpe/reservoir, quick-lock 1, den store radiatoren, quick-lock 2, de to små radiatorene, quick-lock 3, cpu, hovedkort, ram, gpu, quick-lock 4, hd/ssd, muligens en T med T-port, og tilbake til reservoiret.

Jeg har følgende spørsmål:

Jeg har lest på de anbefalte xtreme systems forumet at en full-blokk for GPU ikke anbefales da den er ineffektiv. Det anbefales i stedet å kun kjøle prosessoren med en enkel vannblokk og kjøle minneblokkene med finner. Her kan jeg kanskje velge en EK-VGA Supreme HF - Plexi og spare litt penger på blokken, men kjøpe varmeledningsfinner i stedet.

Jeg lurer på hvilken dimensjon jeg burde velge for eventuelle varmeledningsfinner for minnebrikkene på Asus GeForce GTX 570 Direct CUII PCI-E DVI/HDMI.

Det mulig det samme gjelder north-bridge / south-bridge på hovedkortet ved at at det er over-kill å vannkjøle disse. Problemet er at CPU viften ikke lenger er der slik at mosfet luftkjøles. Dermed er kanskje hovedkortvannblokken nødvendig?

Jeg trenger noen kontrollere for styring av 4 vifter. Jeg har ikke ledig plass i 5.25” harddiskhyllen, så det blir muligens 4 stk Zalman Fan Fan Mate 2 inne i kabinettet?

Jeg har ikke funnet trykkfall vs strømningsrate data for alle komponentene enda. Dersom det blir mye trykkfall vurderer jeg to Laing DDC pumper, alternativt to høykapasitets (1500 l/min, dp_max=3.7m) og dyrere Laing D5 pumpe® og reservoiret XSPC Acrylic Dual 5.25 Reservoir for Laing D5. Jeg er takknemlig for lenker til tester av utstyret som gir et hint om trykkfall og strømningsrate.

Ellers takker jeg for kommentarer og forslag til forbedringer.

Jeg planlegger å bestille datakomponentene i løpet av et par dager. Jo sikrere jeg er på at vannkjølingssystemet passer, jo raskere vil jeg bestille dette.

Endret av jo07
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde kjøpt et slankere grafikkort enn DCU II, men det er bare meg. Blokken du har funnet har veldig lav motstand og oppnår veldig gode temperaturresultater, så dette hadde jeg ikke bekymret meg for. Du får også bedre temperaturer og kontakt med VRM-delen av skjermkortet, så det er absolutt trygt å gå fullcover.

Hvorfor planlegger du et bygg som skal vare 7 år? Det går ikke. Ihvertfall ikke om du forventer at den skal kunne følge med i spill i lenger enn 4 år.

Hvorfor MAXIMUS IV EXTREME? Dette er et hovedkort designet for å sprenge rekorder i overklokking, for daglig bruk vil du få like mye funksjonalitet med et vanlig P8Z68-V. Vannkjøling av hovedkort er heller ikke for annet enn utseende eller om du vet du kommer til å klokke som en galning, et hovedkort med RAM installert spiser i dag ikke særlig mer enn 50W totalt. Så lenge det er noe luftflyt over hovedkortet vil det holde i massevis. Kjølefinnene på disse hovedkortene er mer enn store nok for å kvitte seg med den lille effekten de spiser, om du overklokker eller ikke. Det er ikke noe som heter Northbridge og Southbridge lenger forresten, Northbridge er delvis flyttet på CPU og resten er styrt av en Platform Controller Hub.

Strømforsyning er også ekstremt overdimensjonert. Selv en 550W vil ikke bli belastet mer enn 70% om du fyrer opp alt på maks belastning her. Seasonic X-560 er et bedre valg om du vil spare inn litt penger på noe du absolutt ikke trenger.

Vannkjøling av harddisker er også en rimelig meningsløs idé, harddisker trives best om de står på ~35°C stabilt uten temperaturendringer og de blir så absolutt ikke varme i dag (idle-operasjon under 5W er vanlig). Jeg tviler på at du ønsker å ha en vanntemperatur på 35°C (og dermed romtemperatur rundt det samme), så da er det bedre å kjøle dem med en 120mm 500-800RPM vifte på konstant hastighet som vil være like lydløst som alt annet i rommet.

En DDC i et XSPC-reservoar vil ha mer enn nok head for dette oppsettet uansett hva du legger inn, vanvittig mye head man får med den tank/topp-komboen. Du må nok legge på et par ekstra CPU/GPU-blokker for å møte grensa til denne komboen.

Vurder å montere en fillport og en quick-release i bunnen av loopen for rask fylling og tømming framfor en stygg T-kobling.

Viftekontroll... Kanskje en USB-styrt internmontert, finnes mange eksempler på disse små brettene.

Først og fremst kommer HD 7970 og 7950 bokstavlig talt i morgen. Hold utkikk på det.

Vannblokker kommer også omtrent samtidig. (Aquacomputer har allerede sluppet ut blokka.)

Leser du tråden hans finner du ut at Linux skal brukes ;)

Lenke til kommentar

Først og fremst kommer HD 7970 og 7950 bokstavlig talt i morgen. Hold utkikk på det.

Vannblokker kommer også omtrent samtidig. (Aquacomputer har allerede sluppet ut blokka.)

Takk for innspillet til nytt grafikkort. Dersom jeg skulle benytte windows ville jeg nok utvilsomt ha fulgt rådet. Jeg tror at nvidias drivere har større sjanser for å virke under linux operativsystem.

Lenke til kommentar

Takk for inngående og detaljert svar arni90.

"Hadde kjøpt et slankere grafikkort enn DCU II, men det er bare meg."

Kortet er ganske tykt, men det er plass.

"Hvorfor planlegger du et bygg som skal vare 7 år? Det går ikke."

Dette er selvbedrag for å kunne forsvare å benytte så mye penger på PCen (som strengt tatt er totalt unødvendig). Kona ønsker sikker møbler eller ny barnevogn for pengene (som jeg synes er totalt unødvendig). I "verste" fall kan PCen kanskje vare så lenge. :D

"Hvorfor MAXIMUS IV EXTREME?"

Det var fordi jeg fant en EK kjøleblokk for dette hovedkortet og ikke de andre Asus Z68 kortene. Denne kjøleblokken er svindyr, og jeg kutter den gjerne ut dersom den er unødvendig.

"Det er ikke noe som heter Northbridge og Southbridge lenger forresten, Northbridge er delvis flyttet på CPU og resten er styrt av en Platform Controller Hub."

Takk for oppdateringen :)

"Strømforsyning er også ekstremt overdimensjonert."

Takk for innspillet, skal vurdere Seasonic X-560. Jeg hadde ikke denne i kikkerten, men nå er den det.

"Vannkjøling av harddisker er også en rimelig meningsløs idé, harddisker trives best om de står på ~35°C stabilt uten temperaturendringer og de blir så absolutt ikke varme i dag (idle-operasjon under 5W er vanlig)."

I den gamle vannkjølte PCen var det harddiskene som til slutt bråkte mest etter at mesteparten av vannkjølingesystemet var på plass. Løsningen var å pakke dem inn i en tilsvarende vannblokk og pakke lydisolasjonsmatter rundt. Siden var harddiskene lydløse. I dette systemet var riktignok også strømforsyningen vannkjølt, men det kom likevel "knepp" fra den pga termiske spenninger, og denne strømforsyningen var kanskje det verste bomkjøpet i det gamle PC-systemet. (Uansett overlevde strømforsyningen hovedkortet og/eller prosessoren.)

"En DDC i et XSPC-reservoar vil ha mer enn nok head for dette oppsettet uansett hva du legger inn, vanvittig mye head man får med den tank/topp-komboen."

Da nøyer jeg med 1 pumpe. Da sparer jeg nesten et halvt tusen kroner på dette. Takk for innspillet. :)

"Vurder å montere en fillport og en quick-release i bunnen av loopen for rask fylling og tømming framfor en stygg T-kobling."

Enig, en T er stygt. Takk for tipset.

"Viftekontroll... Kanskje en USB-styrt internmontert, finnes mange eksempler på disse små brettene. "

Disse skal jeg vurdere. Takk for innspillet. :)

Jeg heller nå mer mot å benytte "Asus P8Z68 Deluxe" hovedkortet, og la være å anskaffe "EK-FB ASUS Max4 Extreme" blokken, og kun benytte en Laing DDC pumpe. Dette sparer jeg minst 2-3 tusen kroner på. Skal regne sammen hva datakomponenter og kjølesystem koster og endelig få opp totalbudsjettet. Stor takk til arni90!

Etter litt mer googling heller jeg mot ytterligere 400kr innsparing med ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Z68 S-1155 ATX som arni90 anbefalte.

Endret av jo07
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...