Gå til innhold

Spørsmål om skattekort

operg

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er student og skal i år for første gang ha en "skikkelig" jobb (dvs. ikke på hobbybasis), og skal dermed for første gang levere skattekort. Kommer til å tjene ca. 15 000 i løpet av årets første tre måneder (jobb 1). Da skulle man i utgangspunktet tro at jeg måtte levere frikort til den arbeidsgiveren.

Men det har seg slik at jeg sannsynligvis (med kanskje 90% sannsynlighet) kommer til å få en sommerjobb (jobb 2). Hvis jeg får en sommerjobb (hos en annen arbeidsgiver) kommer jeg nok til å tjene 30 000-40 000 på denne. Kombinert med de opprinnelige 15 000 blir dette kanskje 50 000 kroner. Da er jeg plutselig over frikortgrensen.

Fordi jeg sannsynligvis kommer over frikortgrensen tenker jeg at jeg bør levere vanlig skattekort (tabellkort). I følge Skatteetaten sine sider må jeg levere skattekort til den arbeidsgiveren jeg tjener mest hos. Men hvis jeg ikke leverer skattekort til arbeidsgiver 1 kommer jeg vel til å bli trukket 50% av de 15 000, noe jeg ikke vil.

Hvordan løser jeg dette? Skulle gjerne ringt Skatteetaten, men da jeg prøvde sist var det evig lang telefonkø, nå er det helg, og trenger skattekortet neste uke...

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det Skatteetaten mener når de sier at du skal levere skattekortet til arbeidsgivere som du tjener mest hos er vel om du har 2 jobber samtidig. Om du først får en jobb, så leverer du skattekortet til den første arbeidsgiveren.

Du får lønna skattefritt helt frem til du har tjent 39.950kr. Derfra må du skatte 50%.

Lenke til kommentar

Takk! Men ett spørsmål til:

Du får lønna skattefritt helt frem til du har tjent 39.950kr. Derfra må du skatte 50%.

Den første arbeidsgiveren vet jo ikke at jeg har tjent under 39,950 kr så langt i år. Siden det er arbeidsgivere som trekker skatt, vil han ikke trekke 50% uansett?

Lenke til kommentar

Et skattekort har to deler, enten en med tabelltrekk og en med prosentrekk, eller to med prosenttrekk (avhengig av hva du velger når du bestiller det).

Den første delen er til hovedarbeidsgiver, den andre til biarbeidsgiver.

Hvis du jobber hos to arbeidsgivere samtidig, gir du dem hver sin del. Hovedarbeidsgiver (der du tjener mest) får del 1.

Hvis du jobber først hos den ene, gir du denne del 1. Når du er ferdig der, får du tilbake kortet, og arbeidsgiver skal skrive opp i tabellen på baksiden av kortet hvor mye du har tjent. Så leveres denne til arbeidsgiveren hos sommerjobben. På den måten vet arbeidsgiver nr 2 hvor mye du har tjent.

Hvis noe av dette går skeis, feks. at du ikke får tilbake skattekortet fra arbeidsgiver 1, er det ikke værre enn at du går inn på skattetatens hjemmesider, og bestiller nytt skattekort med oppdaterte opplysninger, da får du et skattekort som justerer tabell eller prosentrekk i forhold til forventet inntekt, og hvor mye du allerede har betalt.

Du kan godt starte med frikort, og så oppdatere skattekortet i sommer, men da vil du få et høyere trekk enn du ville fått, hvis du bruker skattekort hele året, for å gjøre opp for det du har tjent skattefritt.

Gitt at du ønsker å bruke skattekort for hele året, ville jeg bestillt et prosentkort. Dette fordi tabelltrekk blir helt feil for personer som ikke tjener omtrendt det samme hver måned (eller i det minste har lønn hver måned i året).

Endret av MemorX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...