3R4 Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Jeg planlegger å legge en kabel som går fra en ca. 10m cat6 via en slik ting som setter sammen kabler (http://www.ebay.com/itm/10x-RJ45-Ethernet-Net-LAN-Coupler-Plug-Adapter-RJ-45-/180501134052?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a06b4bae4#ht_2842wt_1110) til en 3m cat6, så til en 1,5m flat cat5e kabel og til en 5m vanlig cat5e. Vil alle disse forskjellige kablene føre til at jeg mister hastighet, eller vil det gå bra? Det er snakk om 40/40 Mbit/s som skal kunne overføres. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Jeg planlegger å legge en kabel som går fra en ca. 10m cat6 via en slik ting som setter sammen kabler (http://www.ebay.com/itm/10x-RJ45-Ethernet-Net-LAN-Coupler-Plug-Adapter-RJ-45-/180501134052?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a06b4bae4#ht_2842wt_1110) til en 3m cat6, så til en 1,5m flat cat5e kabel og til en 5m vanlig cat5e. Vil alle disse forskjellige kablene føre til at jeg mister hastighet, eller vil det gå bra? Det er snakk om 40/40 Mbit/s som skal kunne overføres. Neppe. Mange skjøter vil nok kunne redusere den maksimale kabeldistansen du kan oppnå uten pakker osm må sendes på nytt - men på en enkelt cat5 kabel skal du være garantert 100meter under normalt forhold. Du har altså mye å gå på når du bare skal ha en så kort kabel, så det bør gå helt fint. Jeg anntar her at vi snakker om ethernet trafikk som skal gå over kabelen, og ikke f.eks. et DSL signal eller noe sånt. -Stigma Endret 7. januar 2012 av Stigma Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Ok, flott, da satser jeg på at det går fint. Ja, det er bare vanlig fiber-internett som skal gjennom. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Ok, flott, da satser jeg på at det går fint. Ja, det er bare vanlig fiber-internett som skal gjennom. Er dette kabelen som skal fra uttaket i veggen og inn i modem eller fra ett modem til en datamaskin eller lignende? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Hvorfor ikke kjøpe en 100m rull på elfa? Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Ok, flott, da satser jeg på at det går fint. Ja, det er bare vanlig fiber-internett som skal gjennom. Er dette kabelen som skal fra uttaket i veggen og inn i modem eller fra ett modem til en datamaskin eller lignende? Den skal fra routeren og rett inn i PC-en. Hvorfor ikke kjøpe en 100m rull på elfa? Jeg må kombinere den med en kabel som allerede er festet langs veggen, via en kabel som skal føre den til en dør, gjennom en flat kabel som skal gjennom en dør, og via en kabel inn i PC-en. Og hvis prisen til elfa på nettsiden deres er rett, 20kr/meter, så er det galskap. Lenke til kommentar
Skognisse Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Jeg har en Cat6 nettverkskabel som ligger på bakken gjennom skogen bort til naboen. vi målte 154 meter på den (metertall på kabelen) den kjører gigabit, og vi har sustained over 100 MB/s ved lasting. det var mellom to cisco switcher hjemme bruker jeg cat5 snekra sammen med strømkabler og alt mulig piss, får fremdeles over 100 MB/s sustained. så det er ganske fleksibelt til hjemmebruk. 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Jeg ville droppet alle de skjøtene og valgt en flat kabel hele veien. Endel slike skjøteledd er av dårlig kvalitet og består av ledningsspaghetti i stedet for tvunnede par. Du kan løsne dørlistene litt nederst og trekke nettverkskabelen gjennom isolasjonen på siden av døren. Da slipper du å ødelegge nettverkskabelen mekanisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Jeg må kombinere den med en kabel som allerede er festet langs veggen, via en kabel som skal føre den til en dør, gjennom en flat kabel som skal gjennom en dør, og via en kabel inn i PC-en. Unødvengige skjøter er bare latskap og vil høyst sannsynlig gi problemer over tid. Og hvis prisen til elfa på nettsiden deres er rett, 20kr/meter, så er det galskap. 100m CAT5 700,- på elfa eller 500,- på Chlas. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 100m CAT5 700,- på elfa eller 500,- på Chlas. Biltema har 100m til 349.- Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Det går nok helt fint med noen uskyldige skjøter. Selvom kanskje de skjøtene der ikke er verdens beste skjøter med tanke på signaltap, så må man huske på at det ikke er uvanlig at man bruker skjøter av forskjellige slag. I datanett i f.eks kontorbygg går man først med en liten patchesnor fra switch til uttak på patchepanel i dataskapet og deretter med en lang kabel bort til et uttak på veggen, for deretter å gå med en kabel fra uttaket og inn i en PC. Med andre ord har man totalt 3 kabler og 2 plasser der kabelen "skjøtes" (kontakten på veggen og i patchepanelet) , og avstandene strekkes ofte over de 90 meterene som er "tillatt" i den faste installasjonen uten at det pleier å være noe problem. Nei, du kan nok skjøte kabelen med god samvittighet, og skulle det likevel vise seg å ikke fungere, så får du heller vurdere noe annet. Det skader aldri å prøve. Ellers finnes det også noen litt mer "proffe" Cat.6 skjøter som disse som du kan vurdere: http://www.avoro.co.uk/images/newproducts/SM315-JBox2.jpg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå