nag-sinn Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Er ny i overklokking og sitter her med en elkjøp pc :-? Men har alikevel klart å presse noe mer ut av den Fra 1,7@1,92 en celeron prosessor. Jeg Lurer på hva clock ratio er. Den står på 15 x men skjer ingen ting om jeg skrur ned el. opp. Så har jeg noe som heter dram clock el. noe sånt. Den har bare 'alternativer' så jeg ikke kan velge akkurat hastigheten jeg vil ha. Lurte på hva det egentlig var før jeg gjorde noe som helst der. Er det der man overklokker rammen? Når jeg tar fra 100 til 112 blir dram'en satt til 224 automatisk. Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 For å overklokke en intel må du øke FSB, da øker du også minnehastigheten. Å Øke fsb gir mest ytelse forde hastigheten mellom cpu og minne øker i tillegg til cpu hastigheten. Du kan ikke endre multiplier på intel cpu'er. Hvis du ikke vil overklokke minnet er det muligens en mulitplikator/divider til minnet så du kan kjøre det asynkront med FSB. Lenke til kommentar
feed Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Clock ratio er det samme som multiplier, altså x-antall ganger det tallet ganger seg med FrontSideBufferen (fsb). I ditt tilfelle var fsb på 100-112 MHz. Som sagt er multiplieren låst på intel cpu`er. Om du ikke bruker ekstra vifte på cpu`en så vær forsiktig når du klokker fsb`en fordi du får store forandringer ved å bare endre litt på fsb, men det er også det du får meste effekt når du skal klokke. Celeron er forsåvidt en "utdødd rase" men er fin å klokke på i forhold til en del andre cpu`er er/var ute på den tid. Håper du fikk svar Mvh Undertegnede Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå