Gå til innhold

Hvorfor må artister være millionærer?

frankhaugen

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake stod en artist fra Norge fram å sa han ikke var fornøyd med hva Spotify gav ham, og hans plateselskap (et av de små) var enig og de valgte å trekke ut alle sine artister fra spotify. Det viste seg at denne artisten "BARE" fikk utbetalt 550'000,- for det året og var ikke fornøyd, (dette var en papirutgave av Se og Hør tror jeg).

Det jeg ikke forstår er hvorfor palteselskapene skal ha titals milliarder dollar i overskudd? Nå er jeg helnorsk og er vant til å jobbe for selskaper som når det er et overskudd blir det julebonuser som er så store at en betydelig andel av overskuddet går med, og at resten blir ofte brukt til investeringer og bare en liten del går til aksjonærene, (som allikavel får millionbeløp). Hvis en artist får 550'000,- for alle sine sanger bare for at de ligger på spotify er det en OK årslønn, kjør på et dusin konserter så har vedkommende 750'000,- i året, legg til litt platesalg honorarer, og salg av signerte fotografier, merch og andre ting, kommer vedkommende LETT opp i milllion i ÅRSINNTEKT!

Hvis man som artist skal bli rik så må man lære av de rikeste, (det er The Rolling Stones), de brøt igjennom i en tid hvor plateselskapene betalte dem småpenger for å jobbe ræva av seg, så Mick Jagger og co. holdt konserter for det var der de tjente mest penger, siden har de gitt ut 10'000 sanger, holdt 35++ verdensturneer og gitt ut utallige album. Og derfor er de rikest, de har jobbet seg rikest, mens Britaney spears vrikker på rumpa og mumler noen ord som blir redigert til å bli hørbart og så forventer hun å bli mangemillionær?

Nedlasting/streaming er kanskje stjeling men det får hvertfall artistene til å jobbe for pengene sine! I Norge kunne vi hatt et statlig musikkselskap, og artistene fikk en normal årslønn 330'000,- for hvert album de ga ut, og all musikken ble automatisk allemannseie for privatpersoner, da hadde artistene fått lønn, og folket fått gratis musikk, og staten tok all fortjenesten utenom for å lisensiere musikken til filminspilling/TV, radioframføring, plateselag, og salg i utalndet. (dette er ikke en bra løsning men artistenes holdning om at de skal få hundrevis av kroner for hver gang sangen deres er hørt blir feil i dagens marked).

takk for tålmodigheten med min lille rant ;)

-frank

• Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste artister tjener mye mer enn gjennomsnittsmennesket så dermed så kan vi si at artister tjener mer en de fleste!

Det har du absolutt null belegg for, og ingenting tyder på at det stemmer. Med mindre du innbiller deg at "de fleste" representeres av Metallica, Yo-Yo Ma og Mariah Carey. Faktum er at du har ikke engang hørt om 99,9% av musikere, og det er svært få som lever fett av det.

Endret av Lord Britishface
  • Liker 3
Lenke til kommentar

dagene når platesalget skapte de store inntektene er nok over, streaming/digital musikk er enkelt og praktisk, de fleste av oss gidder ikke å styre med cd'en lengre.

om artistene synes de får for lite penger får de enten venne på seg tanken at dagene da platesalget var inntekten er over og klare seg på mindre eller ta seg sammen og kreve flere prosent av inntektene fra plateselskapene som får den største slumpen av penga.

ellers så får de gjøre som mange andre å turnere mere, se på band som iron maiden, turnerer vel og ofte, de har vel tatt turen til norge en eller fler ganger i året i en god del år nå. og går du på konsert så får jo arrangøren bra med penger han også men det selges merch som også kan dra inn bra med cash.

en musiker som elsker jobben sin burde heller ikke behøve å håve inn millioner, det er folk med utrolige talenter innen andre fagområder som ikke tjener uhorvelige mengder penger og de er jo fornøyde med sin jobb og sitt liv

Lenke til kommentar

Det hadd vært greit med noen fakta bak påstandene i førsteposten. Jeg har ikke hørt historien, men utfra hva jeg kunne søke meg til så har dette plateselskapet trukket seg:

daWorks

http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7217257

Regnestykket baset på tallene her gir at de samlet fikk utbetalt litt under 12 000 kroner for 1,3 millioner avspillinger.

Da skulle jeg gjerne sett hvilken norsk artist som tjener 550 000 kroner pr år kun fra spotify.

Lenke til kommentar

Musikk er viktig, ikke artistene.

Feil! Artister som skriver og fremfører musikken sin selv er viktige.

Joda, de "skriver" og fremfører låter, men jeg bryr meg om gode låter, ikke hvem er artisten er. Ja, enkelte artister kan ha veldig mange gode låter, men jeg syns det er viktigere å fokusere på låtene og ikke artisten, så får dere andre som vil jukke etter artistene gjøre det.

Lenke til kommentar

Musikk er viktig, ikke artistene.

Feil! Artister som skriver og fremfører musikken sin selv er viktige.

Joda, de "skriver" og fremfører låter, men jeg bryr meg om gode låter, ikke hvem er artisten er. Ja, enkelte artister kan ha veldig mange gode låter, men jeg syns det er viktigere å fokusere på låtene og ikke artisten, så får dere andre som vil jukke etter artistene gjøre det.

Artisten er ikke uviktig, fordi det er ikke en hvem som helst artist som kan lage en hvilken som helst låt. Tror du favorittlåten til en metallica fan hadde vært favorittlåten hans dersom det var, tja, the beatles som skreiv og fremførte den?

Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg mener. Metallica har masse drittlåter, men jeg velger kun å fokusere på de låtene av Metallica som jeg liker, også hører jeg videre på andre låter som jeg liker, så sjanger og hvem artisten er, bryr jeg meg ikke så mye om så lenge jeg liker låta.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...