swaxie Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Hey. Jeg har et gtx 460 OC grafikkkort som jeg fikk tips til å kjøpe. Jeg fikk da veldig lyst til å prøve overclocking, så jeg lurte på om dere anbefaler det? er det stor risiko for at den blir ødelagt? akkurat nå har jeg i5 prosessor med medfølgende vifte og en megaflow vifte i kabinettet. Har da et program som heter Asus turboV som jeg tror er et overcloking program men for å være på den sikre siden, vil jeg vente å høre meningen til de som har litt erfaring i overclocking Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Hei GTX 460 er relativt kjent som en god overklokker, så her har du mye å more deg med Det er veldig små sjanser for at det vil bli ødelagt av overklokking så lenge du ikke går totalt berserk med spenningsjustering. Anbefaler MSI Afterburner for overklokking og temperaturer, OCCT for feilsjekking. Dette vil gi deg en stabil overklokk med god ytelse gitt riktig bruk av OCCT: 10 minutter GPU test (sett på ubegrenset testperiode og bruk ESC for å gå ut etter 10 minutter) Error check PÅ Shader level 4 Når du har funnet den høyeste frekvensen du klarer på 10 minutter uten feil går du 10-20MHz tilbake på core og tester i en time for å sjekke at det ikke gir feil. Det var dette jeg fant ut fremkalte raskest feil på mine 460 da jeg klokket dem. Så lenge du ikke får feil er det bare å gå videre oppover i klokkefrekvens. De fleste 460 havner på 800-850 MHz core uten spenningsjustering, som er ca 15-20% over stock. Med spenningsjustering kan du komme opp til 900+ MHz, da begynner du å nærme deg GTX 560 Ti stock-nivå. Minnefrekvensen hadde jeg ikke giddet å bry meg om før du har makset kjernefrekvensen siden denne har lite å si på dette kortet. Temperatur på kjernen bør ikke overstige 95C, temperaturene du får med OCCT vil være en god del høyere enn hva du får under spill, så ikke bekymre deg så voldsomt om disse virker høye. Spenning er trygt å gå opp til 1100mV. For å teste ytelsesvinningen finnes det flere spill du kan teste: Crysis (benchmark er lettest å måle fremgangen på) Lost Planet 2 Benchmark Aliens vs Predator Benchmark Metro 2033 (Benchmark finnes i samme mappe som spillet er installert i på Steam) 3DMark Vantage 3DMark11 Unigine Heaven Endret 7. januar 2012 av arni90 3 Lenke til kommentar
swaxie Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2012 synes det høres så skummelt ut... Har du teamviewer som du kunne vist meg? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Har dessverre ikke 460ene tilgjengelig nå lenger. Så kan ikke vise med annet enn HD 6950 CFX. Det er en helt annen opplevelse. Jeg kan selvfølgelig overklokke din PC over teamviewer, men det er en viss responstid og ikke minst dårlige bilder som kommer over. Lenke til kommentar
swaxie Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) ja det var det jeg tenkte Du "styrer" min pc i første runde så jeg ser hvordan det funker? Det ville vært flott! Har du tid i dag? Endret 8. januar 2012 av swaxie Lenke til kommentar
swaxie Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Eller vist det ikke passer kunne du bare si hva jeg skal trykke på feks. 1: skru opp core litt 2: Start opp occt og hovr lang tid det skal være osv. Hørtes kanskje litt dumt ut men er så redd for at det skal bli ødelagt med en gang xD Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Du har jo alltids . Personlig sverget jeg til OCCT siden denne fant feil mye raskere enn Furmark/Kombustor, men den siste generasjonen med grafikkort har gjort disse programmene totalt unyttige med forskjellige måter å kontrollere strømforbruket på med nedklokking. Lenke til kommentar
swaxie Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Ok har prøvd litt og dette er resultat : http://i39.tinypic.com/5qu8l.png. Får bare rundt 12 fps på det occt programmet og lurer på om jeg burde fortsette? Lenke til kommentar
swaxie Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 ville bare si at tempen er på rundt 60-70 og vifta havner mellom 40 og 60 kanskje på tide med noen nye vifter i kabinettet Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Ok har prøvd litt og dette er resultat : http://i39.tinypic.com/5qu8l.png. Får bare rundt 12 fps på det occt programmet og lurer på om jeg burde fortsette? Auda, Nvidia har gått berserk her også. Da hadde jeg forsøkt eldre drivere. ville bare si at tempen er på rundt 60-70 og vifta havner mellom 40 og 60 kanskje på tide med noen nye vifter i kabinettet Ingenting å bekymre seg over før temperaturen havner over 90C Lenke til kommentar
swaxie Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 hvilken driver anbefaler du og hva skal jeg stille mest på? shader, memory? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 hvilken driver anbefaler du og hva skal jeg stille mest på? shader, memory? Installer noe eldgammelt som 260.99 nå, overklokk til du finner noe som virker stabilt. Installer nyere drivere etterpå. Shader/Core er det du vil endre på, memory har du ingenting å vinne på. Lenke til kommentar
swaxie Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 funker denne? http://www.nvidia.com/object/win7-winvista-64bit-258.96-whql-driver.html Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 funker denne? http://www.nvidia.com/object/win7-winvista-64bit-258.96-whql-driver.html Japp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå