Gå til innhold

Feilbeskjed på Canon 40D

Anbefalte innlegg

Eg var ute og tok bilete, og fekk etter kvart ein feilbeskjed. "Error #99". Eg trur dette er ein samlefeilmelding.

Uansett, eg har sjekka litt, og det ser ut som om lukkaren ikkje opnar seg. Eg tenkte eg skulle sjå inn på sensoren, så eg trykka på "manuell rensing". Speilet fór opp, men gardinene vart igjen.

Når eg går i Live View er alt svart, så lukkaren er heller ikkje no ope.

Eg har byta batteri, tatt av batterigrepet, byta objektiv, rensa objektivkontaktane, slått av/på - alt det der standardgreiene.

Det skal seiast at det snødde littegranne. Huset skal vera vêrsikkert, men objektivet er ikkje det.....

Er nokon kjend med dette? Eg antar det må sendast inn.... :no:

Endret av kjikvadrat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Serviceproffen Norge kan være grei å ta kontakt, eventuelt kan du gå innom en fotobutikk som da blir din mellommann mellom deg og serviceproffen, noe som da fører til lengre tid da evt. prisestimat går gjennom butikken til deg.

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men i Åsane utenfor Bergen ligger det noen som heter Camera & Video-teknikk, de har jeg erfaring med at er billigere enn hva Serviceproffen er. Til eksempel ville Serviceproffen ha 840,- + frakt for sensorrens av mitt 40D. CVI ville ha 400,-.

Lenke til kommentar

Takk for tips, manniboy. Eg kviler komfortabelt i Sunnhordaland, 2,5-3 timar sør for Bergen. Eg var faktisk på dagstur der i dag. Eg er berre på ferie heime no, då. Eg studerer på Ås 30 minutt sør for Oslo. Det må då vera eitt eller anna i Oslo som tek seg av dette...

edit: ser at serviceproffen held til rett utanfor Kolbotn. Eg må då klara å koma meg dertil :)

Det var litt ubeleilig dette her, eg hadde store planar om å "dokumentera" sjåverdigheitar i Kommunen (noko eg har byrja litt med - sjå januarbileta).

Endret av kjikvadrat
Lenke til kommentar

Selv om du har kjøpt kameraet brukt så gjelder jo fortsatt både garanti og reklamasjonsretten på 5 år etter forbrukerkjøpsloven. Garantien er sikkert utgått men om kameraet er nyere enn 5 år så gjelder fortsatt reklamasjonsretten og den vil dekke reperasjon av det meste du ikke selv er skyld i innenfor reklamasjonstiden som er på 5 år.

EOS 40D er vel ganske nøyaktig 6 år nå så om kompisen din ikke kjøpte det det aller første året så gjelder fortsatt reklamasjonsretten. Du bør sjekke med kompisen din når og hvor han kjøpte kameraet samt om han fremdeles har kvitteringen.

Lenke til kommentar

Reklamasjonsretten har eg ikkje lengre, teknisk sett. I Forbrukerkjøpsloven står det at "Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet." Kompisen min, som eg kjøpte utstyret av, opptrådte ikkje i næringsvirksomheit. Kjøp mellom privatperson og privatperson er ikkje detta av denne lova.

Eg kunne jo alltids høyrt med han om han kunne vore kontaktperson eller noko slikt...men det er jo i strid med lova..

Dersom garantien framleis gjeld, kan eg jo alltids benytta meg av den fullt lovleg.

Lenke til kommentar

Det viste seg at kameraet var kjøpt i USA - då har eg nok begrensa rettigheitar. Eg er usikker på korleis dette fungerer..

Eg kan jo høyra med serviceproffen om kva rettigheitar eg har, det er vel ikkje dei som tapar pengar på reklamasjonar, så eg burde vel få ærlege svar derifrå.

Lenke til kommentar

Hadde selv samme problem med mitt 40D sente det til servicproffen de bytta gardin utløseren plus litt mer delen kom på ca 190 kr arbeidet ca 2500kr.

hurra virket akuratt i ca 3 ukeretter det .dette gadd jeg ikke å fixse på siden verdien på 40D er lav på bruktmarkedet så ble det ille og bruke masse mere kronasjer på dett.

solgte hele kamera huset for ca 500 kr.

Hadde ikke flere bildetagninger en ca 8-9000

Har tatt en ny sjanse med D7 går dette fyken også under normalt bruk(i tørt vær) så kommer jeg aldri og kjøpe Canon mer

Endret av skrim
Lenke til kommentar

Det viste seg at kameraet var kjøpt i USA - då har eg nok begrensa rettigheitar. Eg er usikker på korleis dette fungerer..

Da har du ingen rett til reklamasjon, i USA har du et års reklamasjon fra Canon, men da måtte du ha sendt kameraet tilbake til USA.

Lenke til kommentar

Gardina og alt det rukle der vart byta for ikkje så lenge sidan. Dersom ein hadde hatt kvittering på det, kunne ein reklamert på reparasjonen (som føregjekk i Noreg)?

Det burde være en mulighet,men ikke helt sikker på hvor lenge en sådan reparasjon har reklamasjon.

Edit: ser ut som mange verksteder opererer med 3 måneder reklamasjonsfrist på utført arbeid.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvor mange eksponeringer er kameraet ditt gått?

Har lest litt forskjellig om levetiden på dette kameraet, noen hevder at det går inn i evigheten, type 100k, mens som jeg ser nevnt over her står det at kameraet typisk tar kveld på 25-30k... Selv er mitt på rundt 29k nå, og jeg har ikke hatt noe problemer med det enda :)

Dersom samme feil oppstod kort tid i etterkant av reperasjon vil jeg strengt talt reklamert på reperasjonen. Forskjellige verksted gir forskjellige garantier på reperasjonene sine, men jeg ville uansett tatt kontakt med dem.

Til TS: Ser at Camera & Videoteknikk har en avdelig i Oslo også! Kontaktinfo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...