Gå til innhold

Nav.no, hvorfor så mye nedetid?

*F*

Anbefalte innlegg

Vel, etter lærlingtiden min hadde jeg en periode som arbeidsledig på NAV, og gikk deretter inn i førstegangstjenesten, nå har jeg nylig dimitert og igjenn blitt arbeidsløs.

Men en ting jeg har erfart er at nav.no er nede for vedlikehold ALTFOR ofte, og lenge.

Denne helgen er det dette:

post-74970-0-81926000-1325960540_thumb.png

Og forruten at det er en slik nedetid annerhver helg, så er det bare mulig å sende meldekort mellom kl XX og XX.

Jeg mener, er det virkelig mulig å ha så mye nedetid? Jeg vet ikke om noen andre som har i nærheten av noe liknende.

Noen syns 99,8% oppetid er for lite, men her sitter nav og har en oppetid på kanskje 50%.

Kan kan ikke skjønne at det er mulig, hvorfor gjør ingen noe? Hvorfor blir ikke Web-avdelingen sparket? Dem kan tydeligvis ikke det dem driver med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo heller spørre hvorfor offentlige tjenester er så dårlig.

NSB har jo også mye problemer, så er vel en grunn, staten vil nok spare penger.

Ser ikke annen grunn. Ikke ta det personlig men jeg syns offentlig statsansatte har en vane å være vanskelige å komme med samtale med, de er vanskelige som en del av jobben dems.

Så av oss som har jobb man kan leve av, må være fornøyd.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nav er nok nede på grunn av at ett av kravene for å jobbe der er å ha en hjerneskade :)

Nå får vi ikke være helt usaklig heller, riktignok er det nok en grunn de har den jobben de har.

Statens måter har aldri handlet om service og fornøyde brukere, slik som butikker og slik.

Jeg skal ikke nekte på at jeg syns det er feil å svindle staten, da det ikke nytter å klage at man ikke kan få bruke statens tjenester og må sende brev isteden gjerne rekomandert brev ellers nekte staten for å ha mottatt noe, skylder på posten eller den som sendte brevet er sendt feil eller et eller annet dårlig unskylding. Gjør vi feil straffes vi etter loven, gjør staten feil går det også ut over oss da staten fraskriver seg alle ansvarene ved feil og man står der som en idiot.

Men jeg syns det skal ikke være slik å måtte betale utgifter for å få kravene man har etter loven og at statens måter å straffe folk som er litt uheldig i arbeidslivet.

Kjenner jo noen som sitter i rullestol, de blir jo ikke bedre behandlet en oss andre. Men er nok slik ofte er det slik da at foreldrene må ordne opp, for dem blir det nok ekstra belasting.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg mener, er det virkelig mulig å ha så mye nedetid? Jeg vet ikke om noen andre som har i nærheten av noe liknende.

Noen syns 99,8% oppetid er for lite, men her sitter nav og har en oppetid på kanskje 50%.

Kan kan ikke skjønne at det er mulig, hvorfor gjør ingen noe? Hvorfor blir ikke Web-avdelingen sparket? Dem kan tydeligvis ikke det dem driver med.

Kan du gjøre det bedre?

Nå har ikke jeg noen spesiell kunnskap om NAV sine systemer, men jeg kan se for meg at det er en enorm jobb å håndtere. Først og fremst så er vel mye av det bygget på gamle systemer og gammel kode som det ikke nødvendigvis er lett å holde oppdatert. Videre så er det nok også snakk om ganske enorme datamengder, alt fra sykemeldinger til dagpenger.

Når det gjelder meldekortene så er det vel ikke så vanskelig å klare å levere dette i en periode hvor systemene går istedefor midt på natten.....

Lenke til kommentar

Jeg kunne nok ikke driftet en nettside på det nivået alene i det heletatt, og siden er nok omfattende, og uten tvil satt sammen av mye dårlig kode, men likevel ser man jo fra andre tjensten på internett at alle andre greier å holde oppe, til og med offentlige sider.

Selvsagt kan man sende meldekort senere, altså i kveld, hva om man glemmer det? Nei, da blir det ikke noen penger disse to ukene, man får ta med seg syltetøyglasset ned i byen å begynne å tigge.

Heldigvis er ikke det mitt tilfelle da jeg bor hos mine foreldre og har en del penger oppspart, men det kan være tilfellet for noen.

Dog, poenget her er ikke NAVs generelle elendige system, men rett og slett det web-baserte som er av forkastelig dårlig kvalitet.

Dette er nok et irritasjonsmoment som ikke er så lett å forstå om man ikke er utsatt for det.

Men tenk dere en nettbank som er nede ca halvparten av tiden, og man møtte logge inn og melde at man skulle ha lønn mellom kl 0800 og 22:00 hver søndag, alternativt ikke få lønn.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

I tillegg utbetaler ikke NAV dagpenger i perioden 20 desember til og med 1 januar. Gøyalt med 7000 utbetalt når man har regninger for faste utgifter på 15 000.-

Og som du sier, er vel på tide å finne frem syltetøy glasset og ta en tigger ferd.

EDIT. ett par skreve leif

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Kom deg opp på dagtid og ikke sitt utover natta og surfe, så vil du finne ut at de fleste oppdateringene på NAV skjer om natten.

Lenke til kommentar

Det er veldig mye mer nedetid enn det burde være, men jeg ser ikke helt nøden til å utvide innsendingstiden av meldekort, du har tross alt 14 timer på deg. Og om hukommelsen ikke helt strekker til har man jo alltids alarmer man kan bruke som påminnere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er fordi de som trenger tjenestene ikke skal bli fristet til å bruke dem for meget.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir ikke Web-avdelingen sparket? Dem kan tydeligvis ikke det dem driver med.

Hvorfor skal man sparke web-avdelingen? Vet du med 100% sikkerhet at det bare er web-serverne som gjør at det er nedetid på nav.no?

Med så store og komplekse sider som nav.no er så er det ikke bare noen par web-servere som er involvert. I store og komplekse portalsider er det ofte mange servere involvert. Store og komplekse lagringsløsninger er også involvert. Patching/vedlikehold og utvikling/utbygging av websider, ethernetswitcher, SAN-switcher, lagringsløsninger, servere, OS, databaseprogramvare kan også føre til planlagt nedetid. Utviding av strøm og kjølekapasitet eller vedlikehold av UPS kan også føre til nedetid dersom man ikke har god nok redundans.

Kanskje hadde NAV også planer om å implentere nye funksjoner som skal gjøre løsningen bedre for deg som bruker. En slik implentasjon krever også av og til nedetid. Servicevindu hos ekstern leverandør av f.eks fiber/ethernet-forbindelse mellom forskjellige bygg/datahaller kan også føre til nedetid for NAV. WEB-løsningene til NAV er garantert en litt annen løsning enn den lille enkle webserveren de fleste sitter med på gutterommet...

Kanskje man skulle prøve å sette seg litt inn i ting før man begynner å klage over inkompetanse hos andre...

Lenke til kommentar

NAV gjør nok dette fordi de vil ha folk på arbeid (eller standby) som kan ta seg av evt. hacking eller feil. Offentlige etater sparer der de kan, f.eks. slipper de da å ha masse IT-folk på jobb om natta (eller på vaktordninger). Det er nok vanskelig nok å beholde folk med kompetanse på luselønn om dagen.

Hvis de faktisk hadde skrudd av serverne (tvilsomt) hadde det vært en viss strømspring i tillegg... Kanskje like greit siden de likevel "slår av".

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Og hvorfor er de kun åpne på dagtid (de ALLER ALLER ALLER fleste steder)?

Egentlig kunne de gjort som komplett og andre, tilby bedriftstjenester separat (om dagen OG natta) og offentlige tjenester om ettermiddagen og gjerne også i helgene.

NAV må vel være unntaket her, men også de burde ha langåpent noen dager i uka for de som faktisk gidder å være/kan være i jobb.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Dette er nok et irritasjonsmoment som ikke er så lett å forstå om man ikke er utsatt for det.

Men tenk dere en nettbank som er nede ca halvparten av tiden, og man møtte logge inn og melde at man skulle ha lønn mellom kl 0800 og 22:00 hver søndag, alternativt ikke få lønn.

Norsk Lopping og Risktoto har samme type begrensninger, men er strengt tatt ikke "nettbank". Hadde vært irriterende hvis alle nettbanker gjorde det. Jeg tror de sluttet med det for noen år siden, men det var faktisk noen banker som stengte nettbanken om natta...

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...