Gå til innhold

Bikkja forstår! (forskning.no)

Anbefalte innlegg

forskning.no > Bikkja forstår.

Hunden er blant de dyrene som er aller best tilpasset til et liv med mennesket, og er veldig godt i stand til å forstå det menneskelige språket.

Om du ikke trodde på det før, er det på tide å begynne nå. Såvidt vi vet er det ingen andre ikke-menneskelige dyr som er i stand til å følge menneskers blikk, og å se den veien vi peker, på en slik måte som hunden gjør - og forstå noe av det.

Måten hunder fungerer sosial-kognitivt på, er på nivå med småbarn i alderen seks måneder til to år. (sitat, forskning.no)

Men hvem ville satt strømhalsbånd på en ettåring for å lære den av med å skrike?

(Dette er ikke nødvendigvis et forsøk på å diskutere noe. Kall det heller informasjonsspredning og dyrevernspropaganda.)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja og nja. Grisen er svært intelligent, men den er ikke like godt tilpasset et "samliv" med mennesket som det hunden er.

Hunden leser og forstår mennesket bedre enn de fleste andre ikke-menneskelige dyrearter, såvidt meg bekjent.

Grisen bør regnes som et høyt fungerende pattedyr, helt på høyde med hunden, men der er altså forskjeller allikevel uten at det nødvendigvis gjør grisen til noe dårligere enn hunden..

Forøvrig er "intelligens" et menneskeskapt begrep, som måler menneskelige kvaliteter - det bør ikke brukes som et mål på individets verdi eller egenverdi.

Lenke til kommentar

Men hvorfor har hunder denne egenskapen med å kunne lese vårt kroppsspråk? Er det på grunn av at de har vært vår ''følgesvenn'' så lenge? Evolusjon? Jeg kunne bannet på at en av kattene mine stirrer på meg for å se hvordan jeg skal reagere når han har gjort noe galt, og dermed ''leser kroppsspråket'' mitt. (han har en tendens til å gjøre ting han ikke får lov til, som å gå på bordet, stjele ting fra bordet, etc)

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hunder er flokkdyr og følger jo mye av kroppspråket til hverandre så det er jo bare naturlig at de også da overfører dette på mennesker.

btw: bikkja mi fant ut ganske tidlig hvordan den skulle bruke dørhåndtak til å åpne dører, så den var jo ikke helt bortreist (hvis jeg ikke låste ytterdøra åpnet den døra selv og stakk av).

Den likte heller ikke å bli ignorert. Gikk jeg forbi den i gangen uten å snakke til den noenganger ble den skikkelig irritert. Da fikk jeg som regel høre det. Hvis jeg fortsette å ignorere den begynte den å klype meg med fortennene. Men ristet dette mer eller mindre av seg da den ble eldre.

Snakket jeg til den svarte den meg med noe som hørtes ut som veldig lavmælt knurring. Jeg er ganske overbevist om at bikkja selv trodde den var et menneske.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men hvorfor har hunder denne egenskapen med å kunne lese vårt kroppsspråk? Er det på grunn av at de har vært vår ''følgesvenn'' så lenge? Evolusjon? Jeg kunne bannet på at en av kattene mine stirrer på meg for å se hvordan jeg skal reagere når han har gjort noe galt, og dermed ''leser kroppsspråket'' mitt. (han har en tendens til å gjøre ting han ikke får lov til, som å gå på bordet, stjele ting fra bordet, etc)

Grunnen kan være at hunder er like avhengige av oss mennesker som en baby er. Dermed fokuserer den kun på hva som gavner den - ja, om den så må slikke fotsålene våre ...

smile.gif

Lenke til kommentar

Det kan nok forklares med en kombinasjon av evolusjon og mer eller mindre bevisst selektiv avl.

Gjennom tidene har vi luket ut de individene som har fungert dårlig sammen med oss, og sitter igjen med de som fungerer best. Forholdet menneske/ulv startet mest trolig som et gjensidig utnyttelsesforhold, og med tiden har dette utviklet seg til det vi idag kjenner som et svært høyt fungerende forhold mellom menneske og tamhund.

Grisen er et langt annet dyr i utgangspunktet (typisk byttedyr vs rovdyr), og her har vår motivasjon for domestisering og avl vært noe helt annet. Da er det helt naturlig at forholdet mellom menneske og gris er et litt annet enn menneske/hund.

Det er klart at katten sitter på noen av de samme kvalitetene som hunden, men det er forskjeller. Det at hunden er helt eksepsjonell på dette, betyr ikke at "alle andre" er helt bortreist på området.

Vi har selv ei katt som faktisk her om dagen satt og så på at jeg åpna ei dør inne, og noen minutter hoppa opp, hang seg i dørhåndtaket og åpna døra. Det har hun aldri gjort før, og jeg er selvfølgelig skråsikker på at hun gjorde det etter å ha studert meg.

Læring foregår slik, omtrent uavhengig av art, gjennom observasjon og erfaring. Det er kun gradsforskjeller mellom artene, blant annet det som er poenget her - at jeg kan få øyekontakt med min hund, skifte fokus og forvente at hunden følger blikket mitt til den gjenstanden jeg eventuelt da ser på. Det er det man beviser her, at hunden kan. Det er ikke (ennå) bevist at katter eller andre dyr gjør dette, og lite tyder på at de gjør det. Men selvfølgelig, vi skal være åpne for overraskelser her også ;)

Det er altså ikke slik at grisen eller katten er spesielt "dummere" enn hunden, bare at de har utviklet seg litt annerledes gjennom tidene.

Hunder er flokkdyr og følger jo mye av kroppspråket til hverandre så det er jo bare naturlig at de også da overfører dette på mennesker.

La meg omskrive dette litt for deg:

Ulven er et flokkdyr (der flokkbegrepet er veldig misforstått) med høyt utviklet sans for kroppsspråk. At vår tamhund har dette i seg er helt naturlig, de leser og lærer kroppsspråk vanvittig godt.

Det er allikevel verdt å ha med seg at hunden vil ikke se på mennesket som en hund. Mye tyder på at hunden helt fint skiller mellom mennesker og artsfrender, og behandler disse forskjellig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...