kivlok Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Har prøvd å lete etter info, men drukner bare i masse info om HTPC o.l, det jeg trenger er en maskin som skal fungere som lagringsplass på nettverket, kjøre torrent ++, og samtidig kunne omkode f.eks 1080P materiale on-the-fly til den enhet som kobles til f.eks nettbrett eller PS3 eller lignende både via lokalt nettverk og internett. Ved streamning over internett vil det være nødvendig med ganske heftig omkoding for å gjøre det mulig å se på uten å bufre i tide og utide, hvor kraftig prosessor må til da? De fleste tråder jeg har lest har gått mer på HTPC til tv, og strengt tatt så er det vel for det meste hardware basert dekoding av 1080P som skjer i skjermkortet i de fleste nyere maskiner. Dette hjelper vel svært lite for å streame.. Regner med at mini-itx ikke takler dette, men hva slags system bør jeg satse på? AMD eller intel? Hypertreading er vel en fordel? Mye ram? Og ja, ser at i enkelte tilfeller så er ECC ram billigere enn non-ECC, støtter alle hovedkort ECC? Fordeler/ulemper? Føler at jeg ikke greier å forklare hva jeg mener her, men håper noen vet hva jeg bør satse på Takker på forhånd for hjelpen, og ønsker alle et godt nytt år!! Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Min erfaring baserer seg på omkoding med ps3mediaserver. Min eldgamle AMD XP3800 taklet å omkode 720p stort sett. (den taklet glatt re-muxing av 1080p til noe PS3 ville ha, men da får man ikke tekster). Min neste CPU var en 3.1GHz Dual-Core (Intel Core2) og den taklet fulle omkoding av 1080p glatt. Så svaret ditt ligger omtrent der eller litt lavere. Vil tippe "dual-core" på 2.5 Ghz vil takle det meste. Lenke til kommentar
kivlok Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Da skulle vel det meste av dagens prosessorer takle omkoding fint, "alle" er vel flerkjerne nå?? Så da er det nesten bare å finne en prisgunstig prosessor med mange kjerner og et kort som har nok 6gb/s sata porter og nok PCI-ex 16x spor til å håndtere ekstra kontrollere når harddiskantallet skal økes Ram er det vel bare å fylle opp så mye som mulig med, iom det er såpass rimelig nå. Til en slik omkoding og filserver maskin, bør jeg satse på AMD eller intel? Intel er mer strømgjerrig mens AMD er billigere?? Lenke til kommentar
Khani Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Ta en titt på AMD sin FM1 serie. Den burde være akkurat hva du leter etter. Prosessoren har forresten integrert skjermkort som gjør at maskinen blir ganske billig i drift i tilegg til at det genereres mindre varme. CPU Hovedkort RAM Endret 8. januar 2012 av WilliamAR Lenke til kommentar
kivlok Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 Fabelaktig! Takker for innspill og tilbakemeldinger, da er det bare å bestille deler og gjøre seg klar for ombygging Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Det integrerte skjermkortet vil ikke være i bruk under transkoding. Ville fått bedre ytelse med Celeron G530 https://prisguiden.no/produkt/intel-celeron-g530-152843 Men tror jeg ville satset på noa ala i3 2100. Endret 30. januar 2012 av obergeru Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå