Gå til innhold

[Løst] Kabinettvalg: Cosmos 2 vs Obsidian 800D vs HAF X

Anbefalte innlegg

Skal bygge en gamer om ikke så lenge og tenker på valg av kabinett. Noen som har noe erfaringer med noen av disse? Trenger et relativt stort og godt kabbinett med tanke på at jeg skal bygge en del etterhvert som lønningene kommer.

her er de kabinettene jeg tenker mest på: Cosmos 2, Obsidian 800D, HAF X

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal du ha vannkjøling?

hvis du skal ha det så er det vel 800D

er du villig til å betale den skyhøye prisen til cosmos II?

har selv et 800D, og det er ikke optimalt for fler grafikkort ettersom det ikke er noe vifter på siden

til luftkjøling vil jeg si HAF X

fordi jeg kan rett og slett ikke fordra designet til cosmos II, men det er jo bare min mening

Lenke til kommentar

har tenkt til å ha vannkjøling. Eventuelt denna: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635806#extra til i7 2600k (rett på meg hvis detta ikke funker sammen!

Har tenkt til å ha 2 stk http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619975 i Crosx etterhvert, hvis det passer

gaming PC?

kjøp i5 2500K med mindre du allerede har kjøpt inn i7 2600K, lik ytelse i spill

det kommer ut er nytt grafikkort på mandag som heter HD 7970, kjøp det du (pris er rundt 4000kr)

h100 er ikke ekte vannkjøling og hjelper ikke all verden når det kommer til 800D

dette ver jeg fordi jeg har 800D + H100 + GTX 570 SLI, og for å si det på den måten så er det øverste grafikkortet ganske varmt, og det sier jeg med grafikkort med bra kjøler, kort med stock kjøler i crossfireX må vel nesten klokkes ned for å ikke komme opp i 80-90 grader i load

Lenke til kommentar

H100 er en glorifisert luftkjøler.

Imo så er alle de kabinettene overkill med mindre du skal ha ekte vannkjøling.

Du klarer deg fint med et midi-tower. Selv med crossfire.

Er mye deiligere med en stort kabinett.

Det som er synd med HAFX at det er ikke plass til noe særlig stor radiator.

Men jeg syntes H100 er helt grei kjøler.

Har den selv med 800D, i5 2500k @ 4,3ghz og alt for mye volt pga OC tool drit i bios :p Tetmpen ligger på 66c max etter 2timer med prime95 og vifter i pull config.

Så ser ikke hvorfor alle er så negative til h100...

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Jeg er mer eller mindre uerfaren med vannkjøling og har sånn sett lite lyst til å ha vann rundt i hele kabinettet hvis jeg gjør noe feil. Skal montere med en annen som har litt mere peiling, men hva vannkjøling er ambefalt da til 800D hvis jeg skal gå for det?

Lenke til kommentar

H100 er en glorifisert luftkjøler.

Imo så er alle de kabinettene overkill med mindre du skal ha ekte vannkjøling.

Du klarer deg fint med et midi-tower. Selv med crossfire.

Er mye deiligere med en stort kabinett.

Det som er synd med HAFX at det er ikke plass til noe særlig stor radiator.

Men jeg syntes H100 er helt grei kjøler.

Har den selv med 800D, i5 2500k @ 4,3ghz og alt for mye volt pga OC tool drit i bios :p Tetmpen ligger på 66c max etter 2timer med prime95 og vifter i pull config.

Så ser ikke hvorfor alle er så negative til h100...

Har 700D med CFX,H100 push/pull.

Ingen problemer her.

2stk vifter i bunnen som blåser inn.

Oppe på baksiden 1stk vifte som blåser inn.

5stk vifter som blåser ut på toppen.(H100 pluss en vifte til)

Lenke til kommentar

okey folks! siden jeg har liten erfaring med vannkjøling velger jeg Corsair H100 til CPU kjøling, men skal forsatt ha CrosX etterhvert. Hva passer best med oppsettet jeg allerede har med tanke på H100 og dual GUP's etterhvert (skal ha ATX hovedkort men de fleste kabinettene støtter jo dette). er eventuelt flere kabinetter som kan være aktuelle?

btw, kan stryke ut Xigmateksa og 800D med tanke på dual GPU's

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har et corsair 800d kabinett og er strålende fornøyd.

Fordeler:

-Stort (stabilt, og slipper å bøye meg for å legge i en dvd)

-Lett å ta av vegger

-God kjøling

-Stille

-Adskilte rom, så varme fra psu dras ikke inn i kabinett

-Luftinntak under psu

-Filtre på alle inntak

-God kabelføring

-Kvalitet over knapper, kabler og vifter

-I praksis ubegrenset plass til å stappe inn alt man ønsker

Ulemper:

-Stort (tungt og stort å flytte)

-Hotswap kretskort er defekte, men corsair deler ut gratis ny plate som erstatter de fire små kretskortene

-Stort kabinett med kabelføring gjør at man trenger lange ledninger men normalt ikke noe problem

Lenke til kommentar

God kjøling kan man da ikke påstå det er i 800D. Med stockviftene blir det nærmest en bakerovn der inne hvis man har litt krefter i sving.

TS: Hvorfor ikke Xigmatek Elysium? Luftig så det holder og plass til å stappe inn det meste av det du noen gang måtte ønske.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kommer vel litt an på hva man stapepr inn, ja, men med f.eks 8 vifter er det ikke dårlig. http://www.legitreviews.com/article/1036/1/

Kjølemessig, så kan man sammenligne litt her:

http://www.hardware.no/artikler/corsair_obsidian_800d/71249/5

Som vi ser ut av tallene gjør Corsair det meget godt, de blir kun slått et lite hakk av Antecs Nine Hundred. En prosessortemperatur på 40 grader, samt en skjermkorttemperatur på 63 grader under last er helt gode verdier. Det store forspranget på systemtemperaturene tolker vi i retningen at det ikke er mye "gammel" luft som flyter rundt over hovedkortet, som igjen varmer opp brikkesettene. Dette er for oss en god indikator på at dirigeringen av luftstrømmene som Corsair har laget, faktisk fungerer.

Har ikke noen super pc og bruker en i7-920 prosessor og amd hd5850 kort og tempen ut både på topp og bak er rimelig kald. Er det for lite kjøling kan man stappe inn vifte eter vifte elelr gå for vannkjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...