Gå til innhold

Fysikk i trafikken


sverreb

Anbefalte innlegg

Adskilt fra klagemuren.

 

opprettet nytt emne for spørsmål som relateres til fysikk slik den virker på objekter i trafikken.

 

kanskje det er nettopp de man tenger , en egen tråd for dette.

 

Når man har sett på en del motor programmer så viser det seg at på enkelte biler må man man gi mere gass pådrag for å komme helskinnet gjennom en svingen , men andre da bare kjører rett ut ved gass pådrag.

jeg har lurt lit på dette fenomenet som kalles over og under styring.

 

Det med å måtte gi gass i en sving for å holde svingen har to mulige forklaringer.

 

1. I en sladd hvor drivhjulene sklir og peker utover i svingen kan gasspådrag gi en kraftvektor på bilen ved å spinne hjulene mot underlaget som kan holde kjøretøyet i svingbanen. Dette benyttes i rallykjøring. I normal trafikk er dette å regne som en veldig risikabel manøver og må unngås. For mye pådrag leder gjerne til at man spinner rundt og kan gi velt.

 

2. I en svingmanøver hvor hjulene ikke har sluppet kan man redusere de totale kreftene på hjulet ved å utligne friksjonen i drivverket (d.v.s. motor, lagre o.l.) med motorpådrag. Dette gjør at de eneste kreftene som bruker friksjonen på hjulet er de som svinger bilen.

I praksis er det bedre å sette bilen i fri/tråkke inn clutchen siden man må være veldig nøyaktig for at dette skal gi et positivt bidrag. I automatkasser kan det likevel være en grei vane å holde ett veldig lavt pådrag når men i en manuell ville ha brukt clutchen siden full kutt av gasspådrag gir en betydelig bremseeffekt fra motoren (Og man er gjerne ikke i stand til å sette automatkassa i N i tide).

 

Over/understyring betyr ganske enkelt at bilens retning* endres mer eller mindre enn hva rattutslaget skulle tilsi. Enkelt sagt er overstyring når bilen 'slenger med ræva' og understyring når den 'gikk rett ut i svingen'

 

Mer detalj kan man finne her: http://en.wikipedia.org/wiki/Understeer_and_oversteer

 

*) Er vel egentlig bilens orientering, da man lett fortsetter rett frem hvis man induserer en spinn, men kaller det fortsatt overstyring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye bra her.

Men måtte jeg velge mellom understyring med forhjulstrekk eller overstyring med bakhjulstrekk foretrekker jeg overstyring.

Dette an lett hentes inn igjen ved å slippe opp gasspådraget og rette opp med de hjulene som fortsatt har grep mens drivhjulene innhenter grepet. (14 år med automatgirede converterkasser og bakhjulstrekk)

 

Understyring vinterstid er særdeles ubehagelig og spesielt da med forhjulsdrevet bil.

For de som ikke har prøvd dette vil neppe gasspådrag med enda mere styring hjelpe for å trekke bilen gjennom ettersom man nå balanserer utrent på en egg der man må ratte for mye for å holde svingen så lenge bilen sklir til at hjulene får tak igjen der utslaget vil får deg på skogen på motsatt side når grepet er gjennvunet om man ikke når å rette opp fort nok.

Lenke til kommentar

Mye bra her.

Men måtte jeg velge mellom understyring med forhjulstrekk eller overstyring med bakhjulstrekk foretrekker jeg overstyring.

Du får understyring med bakhjulstrekk også. Når du oppdager det er det gjerne for sent...

 

Generellt sett anser vel man en overstyring som lettere å ta inn enn understyring, og det er et godt poeng at bakhjulstrekk unnlater å belaste forhulene som du styrer med med moment fra motoren, og dermed bevarer mer friksjon for rattet. Samtidig er gjerne terskelen før markant understyring intrer noe høyere.

Lenke til kommentar

Hvordan blir det med over/understyring med firehjulstrekk?

 

Begge deler vil kunne skje. Det er ikke slik at bakhjulstrekk overstyrer og forhjulstrekk understyrer. Hvor lett det skjer kommer ann på dynamikken i bilen. I.e. vektfordeling, kraftfordeling, hvordan den blir manøvrert etc.

 

En firehjulstrekk vil kunne ta mer eller mindre av karakteristikken til både forhulstrekk og bakhjulstrekk, gjerne forskjellig ved forskjellige hastigheter og føreforhold, så man kan desverre ikke si noe generellt om hvordan 4wd opptrer m.h.p. over/understyring.

 

Generellt kan man si at drivhjulene vil ha større tendens til å slippe underlaget siden de oftere vil utsettes fra momentkrefter fra motoren. På 4wd vil det alt etter hvordan kreftene er fordelt variere hvordan dette påvirker hva som slipper først.

 

Jeg tror man kan si at 2wd er noe mer konsistent og forutsigbar, samtidig som at produsentene har for mer avanserte modeller gjort mye med aktiv styring av 4wd systemer for forsøke å gjøre de lettere å hente inn.

 

Husk at alt dette kommer i spill først når hjulene begynner å slippe underlaget. Inntil da er det ikke noen forskjell meg bekjent.*

 

*) Noen simple 4wd systemer kan indusere tap av grep da de kan mangle mittdiffrensial (eller tilsvarende). Slike systemer vil alltid ha en mulighet for å kople de ut da de medfører stor slitasje på fast underlag.

Lenke til kommentar

Understyring vinterstid er særdeles ubehagelig og spesielt da med forhjulsdrevet bil.

For de som ikke har prøvd dette vil neppe gasspådrag med enda mere styring hjelpe for å trekke bilen gjennom ettersom man nå balanserer utrent på en egg der man må ratte for mye for å holde svingen så lenge bilen sklir til at hjulene får tak igjen der utslaget vil får deg på skogen på motsatt side når grepet er gjennvunet om man ikke når å rette opp fort nok.

Det var en tung setning!

Vil bare poengtere at det gjerne kan hjelpe både å slippe, og å pumpe, på gassen om det går rett fram. Mer sving hjelper sjeldent, det er ofte mer lønnsomt med mindre sving.

Lenke til kommentar

Jeg øver meg på å bli byråkrat men er fortsatt i nybegynnerfasen :new_woot:

 

Ettersom jeg ikke er en dreven forhjulsdrift sjåfør så er jeg mulig på tynn is her men har blitt fortalt og det høres riktig ut at med forhjulsdrift kan man dra bilen gjennom svingen.

Dette må jo da skje ved å styre mere mot den retningen man skal samtidig med at man gir gass for å fungere.

 

Slipper man gassen så vil forenden begynne å bremse vha. motorbrems og man kan ende opp med at forenden får tak med hjul som nå bremser og går rundt, som i sin tur kan få bakenden slippe ettersom også tyngdepunktet forflytter seg fremover med mere tyngde forran og mindre bak.

Om dette skjer er man der man skal med forende som tar tak og kan dra rett bilen igjen.

 

Uansett så gjør man vel alt man kan for å få kontroll på bilen når den understyrer på sin vei mot nærmeste lyktestolpe.

Lenke til kommentar

Det går fint an å få en forhjulsdrevet bil til å overstyre. Det krever dog litt fintføling for å utføres på en kontrollert måte.

 

Den enkleste måten å få ut bakhjulene på en forhjulstrekker er selvsagt å nappe i håndbremsen (forutsatt at man ikke har en eldre Citroën, de hadde håndbrekket på forhjulene).

 

Den måten som blant annet Saab-rallykongen Erik Carlsson ("på taket") brukte var den såkalte tå-hæl-manøvren. Da brukes høyrefoten på både gass- og bremsepedal. Tanken er at motorkraften overvinner bremsene på forhjulene og bakhjulene tvinges ut i en (forhåpentligvis) kontrollert bakhjulsskrens. Denne bakhjulsskrensen gjør at forhjulene slutter å understyre, og alle hjulene bidrar til å motvirke at bilen sklir ut av svingen. Dermed kan man holde høyere fart gjennom svingene enn uten. Tå-hæl egner seg dog ikke for hverdagsbilister, da det bl.a gir økt bremseslitasje.

 

På mange forhjulsdrevne biler finnes det en tredje måte å få styrehjelp fra hekken, og det er å slippe opp gassen inne i svingen. Da kommer hekken, og så er det bare å gi passe med gass for å balansere bakhjulsskrensen. Med en sånn kjørestil kan selv ganske understyrete biler få en mer underholdende oppførsel i svinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...