Gå til innhold

Republikk eller monarki?


  

91 stemmer

  1. 1. Republikk eller monarki?

    • Republikk
      51
    • Monarki
      40


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er rart at folk automatisk ser presidentstyret som alternativet til et konstitusjonellt monarki. Vi kan likegjerne fortsette med parlamentarisme, der f.eks stortingspresidenten fremgår som et statsoverhode. Det man snakker om er hvorvidt statsposisjoner skal gå i arv (monarki) eller hvorvidt de skal velges (republikk), hvordan valgte statsposisjoner fungere igjen er et langt bredere felt som involverer langt mer enn den amerikanske modellen.

Endret av Rampage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En innføring av presidentembete a la Frankrike eller USA er ikke nødvendigvis noe aktuelt alternativ.

En utfasing av enkelte av kongens oppgaver og at stortingspresidenten overtar resten er kanskje den enkleste avviklingen av arvemonarkiet.

mvh

Gunnar

Endret av LN-GLB
Lenke til kommentar

Så da må man gi kongens upolitiske makt til å vedta lover, over til en med politisk makt.

Altså mer makt til stortingspresidenten, som i dag ikke er direkte valgt av folket og kan dermed bli hvem som helst av de folkevalgte.

Denne personen skal da representere oss og være samlende for oss i krisetider.

 

 

 

 

Her er link til en meningsmåling jeg fant om kongehuset btw: http://www.nrk.no/nyheter/1.463529

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er uansett ikke rettferdig at noen blir født inn i en slik rolle. Inntektene er større enn utgiftene? Inntekter, som i penger? Jeg tviler på at det er mange i utlandet som tenker på Kong Harald og Dronninng Sonja når de hører ordet: "Norway".

 

Har du ikke fått med deg "oppstyret" hver gang kongefamilien besøker utlandet?

 

 

 

Kronprinsparet ble møtt av den tyske forbundskansleren, Angela Merkel, da de ankom Stralsund i Tyskland lørdag formiddag. Tusenvis av skuelystne tyskere hadde samlet seg på Stortorget i gamlebyen ikke minst for å se den norske Kronprinsessen som hyppig blir eksponert i tyske ukeblader.

 

 

 

Link

 

Lenke til kommentar

Monarkiet

  • er overkomplisert, overflødig, og fordummende.
  • gikk ut på dato på slutten av 1800- tallet.
  • er ikke forenelig med vårt samfunns grunnleggende verdier.
  • er slaveri.
  • er arvelig.
  • er dyrt.
  • er farlig for demokratiet.
  • er immunt mot straffeforfølgelse.
  • og et helt hav med sære, rare, og svært reelle praktiske rettigheter og makter som vi vanlige dødelige kun kan HÅPE at ingen konge noensinne vil forsøke å utøve.

 

Det finnes mange gode grunner for å avskaffe monarkiet, og så vidt jeg kan se, ingen reelle grunner til å beholde det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det eneste argumentet er at enkelte her ønsker oppstyr i utlandet når våre konger blir sendt til utlandet... For et fornuftig bruk av ressurser!

 

Det skulle så klart vært; "oppstyr"

Lenke til kommentar

Det er snakk om prinsipp. Det å tvinge en familie til å være luthersk-kristne blir helt feil. Selv om Kong Harald, og kanskje Håkon, synes det er greit - betyr det ikke at alle fremtidige monarker synes det samme.

 

Hva synes du om tradisjoner generelt? Ting som bunad, tog på 17.mai, gå i ring rundt juletreet, St.Hans-feiring og konfirmasjon?

 

Bonusspørmål (om du svarer på det ovenfor): Er disse tingene verdt bryet/ressursene?

Lenke til kommentar

Det er snakk om prinsipp. Det å tvinge en familie til å være luthersk-kristne blir helt feil. Selv om Kong Harald, og kanskje Håkon, synes det er greit - betyr det ikke at alle fremtidige monarker synes det samme.

 

Hva synes du om tradisjoner generelt? Ting som bunad, tog på 17.mai, gå i ring rundt juletreet, St.Hans-feiring og konfirmasjon?

 

Bonusspørmål (om du svarer på det ovenfor): Er disse tingene verdt bryet/ressursene?

 

Alle de tingene du nevner er noe man deltar frivillig i (sålenge man ikke vurderer sosialt press), det at staten betaler ekstremt mye og bruker ekstremt mye på vakthold for kongefamilien er ikke noe som er frivillig for den norske befolkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

det at staten betaler ekstremt mye og bruker ekstremt mye på vakthold for kongefamilien er ikke noe som er frivillig for den norske befolkning.

 

Hvor meget er det snakk om?

Lenke til kommentar

det at staten betaler ekstremt mye og bruker ekstremt mye på vakthold for kongefamilien er ikke noe som er frivillig for den norske befolkning.

 

Hvor meget er det snakk om?

 

Den belgiske professoren har beregnet at det norske kongehuset i 2010 koster 233 millioner kroner, noe som utgjorde 28 millioner euro da Matthijs skrev sin rapport. Det gjør kong Harald til den tredje dyreste monarken i Europa.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3672192.ece#.TxgR4PlLP2Q

 

Som jeg vil si er ekstremt mye. Det har og kan ha gode diplomatiske effekter og spillerover i økonomiske interesser, men det er fortsatt galt at 233 millioner kroner av norske skattepenger går til å bevare luksusen til en familie basert på et urettferdig og utdatert politisk system.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

det at staten betaler ekstremt mye og bruker ekstremt mye på vakthold for kongefamilien er ikke noe som er frivillig for den norske befolkning.

 

Hvor meget er det snakk om?

 

Den belgiske professoren har beregnet at det norske kongehuset i 2010 koster 233 millioner kroner, noe som utgjorde 28 millioner euro da Matthijs skrev sin rapport. Det gjør kong Harald til den tredje dyreste monarken i Europa.

 

 

 

Ok, var innom den artikkelen, så forsøkte jeg årsberetningen - men slipper opp for tid til å lete i tallene (skal trene). Så man får komme tilbake til det senere.

Lenke til kommentar

det at staten betaler ekstremt mye og bruker ekstremt mye på vakthold for kongefamilien er ikke noe som er frivillig for den norske befolkning.

 

Hvor meget er det snakk om?

 

Den belgiske professoren har beregnet at det norske kongehuset i 2010 koster 233 millioner kroner, noe som utgjorde 28 millioner euro da Matthijs skrev sin rapport. Det gjør kong Harald til den tredje dyreste monarken i Europa.

 

 

 

Ok, var innom den artikkelen, så forsøkte jeg årsberetningen - men slipper opp for tid til å lete i tallene (skal trene). Så man får komme tilbake til det senere.

 

144 009 000 er direkte overføringer til kongehuset og 15 mill til kronprinsen og kronprinsessens behov.

 

Om dette dekker sikkerhetstiltak fra det offentlige i tillegg kan jeg ikke si meg noe om, men da har man ihvert direkte overføringer på over 150 millioner i 2010.

 

En annen har funnet litt flere tall enn meg (og i tillegg slakter den greia jeg fant):

 

http://carlerikgrimstad.wordpress.com/2010/05/31/utgifter-til-kongehuset/

 

Apanasjen til kongeparet kr. 9 mill.

Apanasje kronprinsparet kr. 7,5 mill.

Til drift av kongehuset kr. 142,5 mill.

Kronprinsparets stab kr. 15,7 mill

Til sammen kr. 174,7 mill.

I tillegg kommer 20,9 mill. kr som er gitt som gave til kongeparet fra regjeringen og som brukes til istandsetting av den såkalte Sæterhytta på Bygdøy Kongsgård samt 15,7 til ”innvendige arbeider og interiørprosjektet ved Oscarshall slott.”

Lenke til kommentar

Vi har monkari i dag fordi vi har hatt monarki opp igjennom historien og det er del av historien, og fordi folk valgte monarki av nasjonalistiske grunner og tradisjonelle forestillinger om blandt annet religion.

 

Det er derimot ingen god grunn til å beholde monarkiet i 2012. Tvert imot.

 

NEI til monarki, og NEI til statskirke. Dette er gammeldagse prinsipper som Norge kun valgte i 1814 og 1905 fordi at vi var bondetamper i forhold til USA, Frankrike og andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...