Gå til innhold

Republikk eller monarki?

91 stemmer

1. 1. Republikk eller monarki?

• Republikk
      51
    • Monarki
      40

Anbefalte innlegg

Tenkte å sjekke hvordan stemningen er for republikk på forumet.

Selv er jeg for republikk. Det viktigste er det rent prinsipielle at posisjoner ikke skal arves.

Men det som tippet meg fra å være pragmatisk innstilt var nok Märtha sine eskapader. Vel er hun ikke tronarving men hun kunne ikke ha holdt på slik hun gjør om hun ikke hadde blått blod. Da hadde hun bare vært enda en ukeblad-kjerring.

Håkon virker til å være en bra fyr, men hvorfor vasser Mette-Marist rundt i smykker til 53350kr?

http://www.kjendis.no/2012/01/06/kjendis/mote/kronprinsesse_mette-marit/jay-z/justin_bieber/19657733/

Endret av Strappado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Republikk, men har ikke noe imot dagens monarki så lenge de kun reiser rundt og "reklamerer" for Norge, klipper snorer og holder taler uten at de utøver makt. Så ønsker ikke monarkiet fjernet slik det er i dag, men hadde vi ikke hatt noen kongefamilie, ville jeg heller ikke skaffet det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Monarki.

Syns kongefamilien (les: kongeparet og kronprinsparet) gjør en god jobb når det kommer til å være Norges ansikt utad i verden, samt "reklamere" for oss. Dessuten syns jeg de gir landet en slags identitet i tillegg til at de virker samlende, noe som var tydelig i etterkant av 22. juli.

Forstår fullt ut de som syns som det blir feil at de kongelige i prinsipp skal leve på vår nåde, men for meg blir dette et gi-og-ta forhold. Når det kommer til den politiske makten som her går i arv ser jeg ikke på den som noe særlig problem, da den nesten utelukkende er rent formell. Kongen har jo vetorett, men etter hva jeg forstår har denne aldri blitt brukt (kan godt hende jeg tar feil her).

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kongen har jo vetorett, men etter hva jeg forstår har denne aldri blitt brukt (kan godt hende jeg tar feil her).

Kong Olav brukte den én gang.

Men Kong Harald har blandet seg ganske ettertrykkelig inn her:

http://www.nettavisen.no/innenriks/politikk/article1750081.ece

Kongen ønsket ikke religionsfrihet

Publisert 11.04.08 06:59

Kong Harald gjorde det klart at han ikke ønsket religionsfrihet - for kongen.

Mens vi andre har religionsfrihet, har kongen det ikke. Han må bekjenne seg til den evangelisk-lutherske tro. Men da politikerne på Stortinget begynte å snakke om å fjerne paragraf 4 i Grunnloven, som hjemler denne bekjennelsesplikten, grep kong Harald inn.

Kongen skal ha kalt kirkeminister Trond Giske (Ap) inn til audiens på Slottet i sluttspurten av forhandlingene om et kirkeforlik, skriver Dagbladet.

Bakgrunnen skal ha vært at kongen ville forsikre seg om at paragraf 4 i Grunnloven ikke ble fjernet.

Kongen fikk viljen sin, siden bekjennelsesplikten ikke ble fjernet da alle partiene på Stortinget torsdag ble enige om et bredt forlik rundt forholdet mellom kirken og staten.

Men på Stortinget skal alle partiene - med unntak av Senterpartiet og Kristelig Folkeparti - opprinnelig ha ønsket å stille kongen fritt, ifølge Dagbladet. Men for å få til et kompromiss, måtte dette ønsket vike. Senterpartiets forhandlingsleder Liv Signe Navarsete bekrefter overfor avisa at det for hennes parti var avgjørende at kongen beholdt sin rolle som overhodet for kirken.

Ingen vil jo hindre at Kong Harald skal få lov å være kristen, men det blir for ille at han skal bestemme at f.eks. Håkon også skal være kristen.

Monarki.

jeg vil ikke ha en slimsekk som stoltenberg eller en annen spyttslikkende statsminister som vårt offentlige forbilde.

Monarki er spyttslikking satt i system.

Lenke til kommentar

Monarki.

TS sier at han/hun er imot at folk skal arve posisjoner. Hva med folkene i toppen av følgende liste og deres avkom: http://www.hegnar.no/andre_tjenester/rikeste400/

Er det rett at de skal arve posisjoner i form av eierskap i eiendom, firmaer/aksjer, kontaktnett, renommé og så videre? Hvem vil folk helst byttet sko med av Kongen eller John Fredriksen? Dette er retoriske spørsmål bare for å få frem poenget mitt at bare fordi man er konge betyr det ikke at man har så mye makt i praksis.

Jeg er forsåvidt enig på generelt grunnlag at det er negativt at folk arver mektige posisjoner som følge av slektsrekkefølge. Men her må man se på alternativet. Alternativet er at vi får en president som vil i praksis ha mye mer makt enn en konge.

Personlig synes jeg Kongen er en del av "pakken" som inngår i vår kultur/identitet/historie, på lik linje med 17.mai, bunader, fjorder og fjell, rause og rettferdige mennesker.

Jeg ser poenget ditt med "ukeblad-kongelige". Hadde Ari Behn blitt prins eller om vi hadde hatt en konge som oppførte seg som svenskekongen så hadde nok min nasjonalfølelse blitt svekket og dermed hellet mer mot republikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Monarki!Noe annet er utenkelig.

Jeg vil ha en eneveldig konge som sammen med mektige adels folk skal styre hele landet.

Da har vi en styreform som kan utrette noe bra for land og folk.

Jeg er klar over at det kan bli noen protester av mine utalelser her, men verden har ikke blitt bedre etter at alle eneveldige konger er avsatt og de få monarkiene vi har igjen stort sett er rene gallionsfigurer og bare er der for å vise seg fram.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Monarki!Noe annet er utenkelig.

Jeg vil ha en eneveldig konge som sammen med mektige adels folk skal styre hele landet.

Da har vi en styreform som kan utrette noe bra for land og folk.

Jeg er klar over at det kan bli noen protester av mine utalelser her, men verden har ikke blitt bedre etter at alle eneveldige konger er avsatt og de få monarkiene vi har igjen stort sett er rene gallionsfigurer og bare er der for å vise seg fram.

Enkelt å si dette når vi ikke lever i 16-17 hundretallets frankrike. Men da var det mer et absolutt monarki og ikke et representativt monarki slik som i Norge, Sverige osv. idag. Noe som er bra siden makten ligger hos de folkevalgte og ikke hos den eneveldige.

Den moderne staten burde som logisk følge være en sekulær republikk, siden staten skal være en manifestasjon av folket og også burde være upartisk når det gjelder religion. Og republikken skal være bygd på en god representasjon av folket. Ikke slik som i USA der de rikeste får størst representasjon i staten.

Lenke til kommentar

Republikker som USA har demonstrert hvor lit handlekraftige de kan være, og istede for å jobbe med å representere folket jobber politikkerene i slike republikker med å manipulere folks holdninger.

Et monarki, til og med et eneveldig et har ofte vist seg å være et veldig bra styresett. England for eksempel hadde mye framgang som et resultat av handlekraftige monarker.

Norge er fortsatt et eneveldig Monarki ifølge den skrevne grunnloven, og det håper jeg vi fortsetter å være, da vi er en av de rikeste, og velutviklede landene i verden.

Jeg for min del er ikke en fan av demokrati og er mer for en eneveldig konge med nasjonalt syre og et demokratisk lokalstyre. (men det er det bare meg som mener :p ).

-frank

Lenke til kommentar

Monarki.

Kongehuset (som det er i dag) er et fint forbilde for Norge, et som er politisk nøytralt. Jeg mener det er en viktig del av norsk kultur, noe som er viktig å ta vare på.

Lenke til kommentar

Monarki.

jeg vil ikke ha en slimsekk som stoltenberg eller en annen spyttslikkende statsminister som vårt offentlige forbilde.

Monarki er spyttslikking satt i system.

Når man først generaliserer det så langt, så kan man si at alt er spyttslikking.

Vi har valget mellom at den underdanige og velgerkåte politiker får sitt bilde som "norges stolthet og forbildet" eller at vi får en gjeng med folk som i det minste er oppdratt til å oppføre seg for å stå for landet.

Selvsagt.... Monarkiet vi har i dag er kun for forbildets skyld, og det vil kollapse automatisk det øyeblikket en slimsekk for tronen.

Lenke til kommentar

Til alle dere som ønsker at Norge skal ta steget videre i retning av en moderne republikk, engasjer dere i foreningen Norge som republikk! Se vår hjemmeside: www.republikk.no

Vår nasjon bør velge gode ledere for fremtiden - ikke arve de fra fortiden.

At vårt statsoverhode skal rekrutteres kun fra én familie er en meget svak metode for god rekruttering.

Vi finner det naturlig å vektlegge helt andre kvalifikasjoner for å bli en nasjons statsoverhode enn bare det å være den førstefødte innen denne familien.

Gode republikanske hilsener fra

for Norge som republikk!

Gunnar L. Brevig, styremedlem

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her snakkes det mye om demokrati, er det ikke demokrati når over 70% av befolkningen ønsker kongen på tronen?

Jens Stoltenberg har 35-40% av folket bak seg, er det mer demokratisk?

Kongen har i dag ingen formell makt, blir det mer demokratisk av at vi tar noe av makten fra regjeringen og gir den til en president?

Du snakker om hvor mye kongehuset koster, tar du da med at med en presidentfamilie, må man også betale for alle tidligere presidenter.

Med kongen i statsråd, har vi en nøytral på toppen uten politisk makt som går igjennom regjeringens saker og lovendringer. En president vil her ikke bli nøytral og vil kunne la seg farge av valgkamper o.l.

Så om arven av tittel kanskje ikke er demokratisk, kan resultatet av det bli kanskje mer demokratisk en alternativet.

Jeg vet forøvrig av svært mange republikker der de har presidenter som har hatt værre skandaler en datteren til vår konge har hatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg misliker monarkiet.

De blir født inn i rikdom, som "statsoverhode", noe som ikke er rettferdig. Ingen reell nytte, utenom symbolverdien som vi egentlig klarer oss uten. Det er jo bare å spørre seg hvordan vi ser på Dronning Elizabeth II. Ser vi på hun som et veldig viktig symbol for Storbritannia? Nei.

Jeg synes at Kong Harald virker som en fin fyr, samme med Håkon. Men den dagen vi får en partykonge som liker å lage liv, da vet jeg at de fleste ønsker seg en republikk.

Monarki har ingen fremtid. Det er ingen demokrati siden de blir født inn i rollen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg misliker monarkiet.

De blir født inn i rikdom, som "statsoverhode", noe som ikke er rettferdig. Ingen reell nytte, utenom symbolverdien som vi egentlig klarer oss uten. Det er jo bare å spørre seg hvordan vi ser på Dronning Elizabeth II. Ser vi på hun som et veldig viktig symbol for Storbritannia? Nei.

Jeg synes at Kong Harald virker som en fin fyr, samme med Håkon. Men den dagen vi får en partykonge som liker å lage liv, da vet jeg at de fleste ønsker seg en republikk.

Monarki har ingen fremtid. Det er ingen demokrati siden de blir født inn i rollen.

Så lenge over 70% av folket ønsker dette systemet er det vell demokratisk?

Hvilken president kan vise til større støtte i folket?

Lenke til kommentar

Så lenge over 70% av folket ønsker dette systemet er det vell demokratisk?

Hvilken president kan vise til større støtte i folket?

Hvilke kilder har du for at 70% støtter at vi har et monarki for evig og alltid?

Definisjonen av demokrati:

Demokrati (av gresk, demos, folk og kratos, makt) er en styreform som baserer seg på at folket bestemmer hva slags politikk som skal føres. Ordet betyr folkestyre.

Folket har ikke bestemt hvem som er konge. Med republikk så bestemmer man hvem som skal være det øverste statsoverhodet.

Lenke til kommentar

Det er grunnleggende i et demokrati at viktige posisjoner er på valg ved jevne mellomrom, typisk hvert 3- 6 år.

At stillingen som statsoverhode går i arv innen én familie er en lite smart måte å "velge" det beste statsoverhodet på - dersom det er kvalifikasjoner som skal telle. Det eneste kvalifikasjonskrav som stilles til det kommende statsoverhodet er at vedkommende skal være den førstefødte.

Jeg vil mye heller prioritere faglige og personlige kvalifikasjoner. Det er smart å sørge for at det er flere kandidater å velge blant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...