Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kapslingsgrad for elektrisk anlegg i garasje.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Prøvde å finne svar på nett eller inne på forumet i tidligere tråder, men fant ikke det.

 

Jeg bare lurer på hvilken kapslingsgrad elektriske anlegg i en garasje skal ha? Jeg mener å vite at det er IP 44, men er ikke helt sikker. Noen som kan bekrefte? :)

 

Før gikk det ihvertfall greit med IP20 hvis det ikke ble bedrevet mye arbeid der inne, men IP44 skulle ikke være for dårlig idag og er det jeg ville fått lagt opp hvis jeg hadde hatt garasje idag.

Lenke til kommentar

kapslingsgraden må vel avgjøres i risikovurderingen.

 

Kapslingsgraden skal velges etter vurdering av bruk og omgivelser. No som vil si att forutsetningene er tilgang for vær, vind og fukt samt at bruken må klareres med kunde.

 

Normalt sett er IP 2x nok, men noen ønsker varm garasje med mulighet for vasking av bil, og da må kapslingsgrad og plassering vurderes.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Her er det snakk om en dimmer som skal monteres etter bryteren til utelampa på garasjen. Så vidt jeg vet er bryteren på innsiden. Garasjen brukes ikke som noe annet en garasje så vidt jeg vet :) Så da holder det nok med IP 20. Er lettest å få tak i.

 

Skal dog sjekke at bryteren virkelig er inne først og om resten av kapslingsgraden er IP 44. Om den er på utsiden ma jeg ta IP 44 så den tåler vannsprut.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...