Gå til innhold

Mister nettverks tilkobling hvert 5-10 minutt

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg mister nettverks tilkoblingen hjemme nå hvert 5-10 minutt. Det bare faller ut, jeg har dessverre ikke noe bedre forklaring på dette, men har ringt SF-Nett (Leverandør) og hørt og det har ikke vært noe feil på linja inn her. Så eneste jeg lurte på var om noen hadde en bedre forklaring, kan det være at den trådløse boksen må byttes? Vi kjører nettverket gjennom den som router.

Trenger svar fort! Har lan hjemme, haha :)

Endret av Miranax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan ta en test for å påvise om feilen er i det trådløse nettverket:

gå til startknapp, skriv "cmd" og [ENTER] for å åpne kommando vindu. Skriv følgende kommando:

ping ipadressentildinruter -t -l 1000 > minlanpingtest1.txt

bytt ut "ipadressentildinruter" til den faktisk IPen. Vet du ikke denne kan du se den ved å bruke kommandoen "ipconfig" [ENTER]. Det er den ipen som heter "standard gateway".

La testen kjøre lenge nok (om det faller ut hvert 5-10min så er sikkert en halvtime eller time nok). Gi oss etterpå filen så vi kan se på den og se om det var utfall i forbindelsen. Siden vi nå ikke målte hele veien ut mot internett, men bare bort til ruterne din så vil det avdekke om det er feil på LAN nettet ditt helt uavhengig av din internettforbindelse.

Typisk sett så er slike problem veldig ofte assosiert med trådløse forbindelser ja - men det finnes steg man kan ta til å forbedre situasjonen etter man har konkludert med at det er der feilen er.

-Stigma

Lenke til kommentar

Skjer det samme her, men det er kun på min pc. Vet ikke hvor feilen ligger, men det er pcen min som har dårligere rekkevidde enn den egentlig skal ha. Har prøvd med 3-4 andre pcer, og der er det stabil tilkobling uten avbrudd.

Kjør gjerne samme test du da.

At andre maskiner på trådløs fungerer smertefritt er ikke egentig relevant til om DIN maskin fungerer eller ikke. Det vil jo være snakk om både forskjellige nettverkskort med forskjellige antenner på forskjellige avstander og sendingsforhold. Det er klart at man da vil oppleve problemer på den ène men ikke den andre.

Går man systematisk til verks og undersøker så er ihvertfall første bud å konstantere hvor feilen faktisk er - så kan man begynne med å rette problemet :) Jeg hjelper gjerne med dette også, men ikke før vi har konstantert problemkilden - ellers løper vi forbi oss selv ;)

-Stigma

Lenke til kommentar

Vi sitter på kable koblet i den trådløse routern. Det er en Zyxel router :)

Bare for å være helt klar - det er en trådløs ruter, men du er koblet i den med kabel fra din maskin, korrekt?

Kjør da gjenre en litt alternativ test:

ping uio.no -t -l 1000 > minpinglogtest1.txt

EDIT: det er normalt at det ser ut som ingenting skjer etter du skriver kommandoen...

Dette sjekker forbindelsen mellom deg og nettet, og vil kunne avdekke om feilen er på selve internettforbindlsen.

DERSOM denne trådløsruteren er i TILLEGG til den ruterne du fikk fra din ISP så bør du aller helst kjøre testen en til gang etterpå (med nytt filnavn vel og merke) mens du er direkte tilkoblet ruteren fra din ISP (ikke gjennom trådløsboksen altså). Dette er bare fo å være helt sikker på at det ikke er noe feil i kommunikasjonen mellom de to boksene. Det er litt for dumt å klage til ISP før man er helt sikker på at feilen ikke er på ditt eget LAN.

Rapporter tilbake med filene så skal jeg gjerne se over dem :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tror jeg har klart og funnet en løsning selv :) Jeg byttet bort den trådløse boksen ettersom at når den først disconnecta så forsvant alt av lys til og med lokalt, så tror det er noe gærnt med den. Men takk for hjelpen! Det var det som førte til løsningen iallefall :)

Lenke til kommentar

Tror jeg har klart og funnet en løsning selv :) Jeg byttet bort den trådløse boksen ettersom at når den først disconnecta så forsvant alt av lys til og med lokalt, så tror det er noe gærnt med den. Men takk for hjelpen! Det var det som førte til løsningen iallefall :)

Aha, vel da er det snakk om et typisk spontan-reset problem i ruteren der den rett og slett rebooter av seg selv. Da er det klart du også mister forbindelsen.

Det er litt værre å rette. Det kan være en defekt i ruteren som bare kan rettes ved at den erstattes - men det kan være verdt å prøve en firmware oppgradering da det kan være slurv i programmeringen også.

Fint du fannt ut av det.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...