Snupi6 Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Har kjøpt ny fabrikkmontert desktop PC fra HP (HP Pavilion h8-1130sc – kommer i posten til uken), denne har en 2TB harddisk. Jeg ønsker å sette inn en SSD for OS og programmer. Har lest bla i dette forum om bytte av disk til SSD, så har skaffet meg litt kunnskap, men mye går nok litt over hodet på meg da jeg ikke er spesielt datakyndig. Ønsker synspunkter på noen alternative fremgangsmåter, ikke minst fordi maskina er ny – slipper å ta hensyn til filer og egne programmer mv… Muligheter? 1. Ta ut opprinnelig HD, sette inn SSD og bruke recovery CD for installasjon av OS og drivere på SSD’en. Setter deretter inn opprinnelig HD, formatere denne og bruker til fillagring. Er dette en ok måte, noe jeg bør være obs på – hvilke problemer kan oppstå? 2. Klone ved hjelp av f.eks Paragon Migrate OS to SSD? Etter kloning formatere opprinnelig HD til fillagring. 3. Bruke funksjonen for systemavbildning i Win7? Andre metoder??? Er i ferd med å lese meg opp på mulige SSD’er, størrelser mv, så her finner jeg nok den infoen jeg trenger i andre tråder. Er også klar over at dette inngrepet kan havarere garantien på maskina, men det får stå sin prøve….. Er takknemlig for råd fra noen av dere datakyndige... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Så sant AHCI er aktivert, burde trim støttes, men problemet man alltid anbefaler å ta ren installasjon fra windows 7 platen enn recoverypartisjoner. Riktignok pleier det å være lagret på harddisken. Men det kan være noen her inne er så eksperter og kan si over tid om dette kan føre til redusert stabilitet eller ytelse over tid. Jeg har orginal windows plater siden jeg bygger pcen selv, og det er en langt enklere måte. Endret 7. januar 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Jeg ville tatt et fullt system image - enten med windows7 sitt verktøy (som fungerer helt fint) eller med tredjepartsverktøy som du er kofortabel med å bruke. Deretter setter du inn SDD, sjekker at BIOS settings er ritkig (ACHI osv.) og booter fra windows platen til å installere imaget (eller egen bootdisk ved bruk av tredjepartsverktøy). Dette bør fungere helt fint uten noen spesiellt ulemper i forhold til full reinstallasjon. Om du kan bruke recovery-CD til dette vet jeg ikke helt. Det kan være denne vil bruke anntagelser om hvilken disk den skal installeres til som da ikke helt vil fungere når du har byttet den med en annen. Jeg kan ikke si sikkert da jeg aldri har prøvd, men uansett ville jeg gått for image metoden. Da slipper du jo å reinstallere programmer og alt mulig. Og - hvis du VIL ha en full reinstall for ryddighetens skyld så ville jeg heller kjørt en normal isntall på SSDen direkte fremfor recovery (om du har den muligheten). -Stigma Endret 7. januar 2012 av Stigma Lenke til kommentar
Snupi6 Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 Da går jeg for system image. Ble også inspirert til dette i denne artikkelen: http://www.idg.no/pcworld/article232300.ece?curPage=3 Takk for innspillene! Lenke til kommentar
Snupi6 Skrevet 14. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2012 For at denne tråden skal bli "komplett" mht informasjon til lesere så tar jeg hvordan dette endte. Kjøpte Samsung SSD 830 desktopkit. Overføring av System og OS C: gikk forsåvidt bra med Norton Ghost, men jeg fikk meldingen "bootmgr is missing" når jeg ville boote fra SSD - jeg fikk ikke til å legge bootinnstillingene over på SSD'en. Jeg googlet dette problemet, og oppdaget at denne medlingen ikke var uvanlig. Jeg fant ikke noen god fiks, og hadde ingen windowsplate (gikk med noen timer med prøv/feil og frustrasjon her...). Løsningen var følgende: - Brente plater for systemgjenoppretting fra opprinnelig C: (4 DVD-plater) - Nappet ut koplingen for snurredisken. - Utførte komplett systemgjenoppretting på SSD'en (opprinnelige fabrikkinnstillinger). - Med fungerende SSD som C: disk og OS, koplet jeg på igjen den opprinnelige snurredisken, og satte denne opp som fildisk under diskbehandling. VOILA, maskina er 100% oppe og går, med god fillagringskapasitet og en SSD som fungerer som et olja lyn.. :D Lenke til kommentar
phlake Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Knall! Selv brukte jeg Paragon Migrate OS to SSD. Det funkert smertefritt og tok ikke mange minuttene. Verdt 19.95$! Knall! Selv brukte jeg Paragon Migrate OS to SSD. Det funket smertefritt og tok ikke mange minuttene. Verdt 19.95$! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå