Gå til innhold

Lån innad i familien. Hva bør jeg tenke på?

elbeem

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk i går vite at mine foreldre har kredittkortgjeld på 36000 kr. Siden jeg er student med en del penger på konto fra studielån (jeg har et nokså lavt pengeforbruk) og renta på kredittkortet er skyhøy (20%) tenkte jeg å låne dem nok til å betale lånet. Jeg tenkte å sette opp en månedlig nedbetalingsplan. Jeg har tro på at de vil klare å betale meg, da de allerede betaler på kredittkortet hver måned. Hva bør jeg tenke på? Hvordan blir dette regnet på skattemessig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet bør dine foreldre klare å ordne opp i en gjeld på 36000 på egen hånd. Hvis de ikke klarer det klarer de antakelig heller ikke å betale tilbake det de skylder deg.

Minner meg om standardoppskriften på hvordan man havner i luksusfellen...

Men om du tar sjansen er det fullt mulig å låne ut penger til familie. Det er bare å bli enige om betingelsene og oppgi det på selvangivelsen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker veldig godt tanken på å hjelpe familiemedlemmer som har kredittkortgjeld ut av den nedadgående spiralen. Samtidig så må de gjøre noen endringer for å ikke komme i samme situasjonen igjen, ellers drar de deg bare ned med dem. Det kan jo også være de ikke klarer/vil betale deg tilbake, vil dette føre til masse krangel, eller tenker du at det får være greit?

Kort sagt:

- Har de mulighet til å betale deg tilbake?

- Kommer de til å komme i samme situasjon igjen?

- Er det greit for deg å tape pengene?

Jeg har selv lånt ut penger til familie. Det er penger jeg tåler å tape og jeg vet hvorfor de trengte lånene.

Endret av blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå stilte vel TS spørsmålet om hvordan han skulle forholde seg til ligningsmyndighetene.