Gå til innhold

Lån innad i familien. Hva bør jeg tenke på?

elbeem

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk i går vite at mine foreldre har kredittkortgjeld på 36000 kr. Siden jeg er student med en del penger på konto fra studielån (jeg har et nokså lavt pengeforbruk) og renta på kredittkortet er skyhøy (20%) tenkte jeg å låne dem nok til å betale lånet. Jeg tenkte å sette opp en månedlig nedbetalingsplan. Jeg har tro på at de vil klare å betale meg, da de allerede betaler på kredittkortet hver måned. Hva bør jeg tenke på? Hvordan blir dette regnet på skattemessig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet bør dine foreldre klare å ordne opp i en gjeld på 36000 på egen hånd. Hvis de ikke klarer det klarer de antakelig heller ikke å betale tilbake det de skylder deg.

Minner meg om standardoppskriften på hvordan man havner i luksusfellen...

Men om du tar sjansen er det fullt mulig å låne ut penger til familie. Det er bare å bli enige om betingelsene og oppgi det på selvangivelsen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker veldig godt tanken på å hjelpe familiemedlemmer som har kredittkortgjeld ut av den nedadgående spiralen. Samtidig så må de gjøre noen endringer for å ikke komme i samme situasjonen igjen, ellers drar de deg bare ned med dem. Det kan jo også være de ikke klarer/vil betale deg tilbake, vil dette føre til masse krangel, eller tenker du at det får være greit?

Kort sagt:

- Har de mulighet til å betale deg tilbake?

- Kommer de til å komme i samme situasjon igjen?

- Er det greit for deg å tape pengene?

Jeg har selv lånt ut penger til familie. Det er penger jeg tåler å tape og jeg vet hvorfor de trengte lånene.

Endret av blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå stilte vel TS spørsmålet om hvordan han skulle forholde seg til ligningsmyndighetene.

Skattemessig er dette en fordring for deg (=formue). Dersom du krever rente er rentene skattepliktig inntekt for deg. Å ikke kreve rente er ikke en skattepliktig fordel for dine foreldre, siden gaver normalt ikke er skattepliktige.

Siden jeg antar at du ikke har barn eller ektefelle er derimot dine foreldre dine nærmeste arvinger etter loven, og den gaven det er å ikke kreve renter kan derfor være arveavgiftspliktig. Finnes ikke en sjanse i havet for at du når opp i avgiftspliktige nivåer, men du bør likevel kontakte skattemyndighetene fordi du kan være meldepliktig.

Lenke til kommentar

Nå stilte vel TS spørsmålet om hvordan han skulle forholde seg til ligningsmyndighetene.

Nei, trådstarter stilte to spørsmål :) .

• "Hva bør jeg tenke på?" som er et veldig åpent spørsmål, og
  • "Hvordan blir dette regnet på skattemessig?" som er et veldig konkret spørsmål.

Det første spørsmålet syns jeg blackbrrd og Mythos har kommet med gode innspill på, mens du ga et godt svar på det siste konkrete spørsmålet.

Et mer ryddig alternativ vil være at foreldrene dine greier å ta opp et banklån, f.eks ved å utvide boliglånet sitt midlertidig. For så å betale like mye på det lånet som de betaler på kredittkortgjelden i dag. Det er en noe dyrere løsning, men vil uansett gi en god rentegevinst i forhold til et kredittkortlån, samtidig som det er langt ryddigere for alle parter.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...