xx- Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Jeg trenger hjelp til problemer med PC-en min. Har følgende: ASUS P7P55D-E LX, Socket-1156 Crucial m4 SSD 2,5" 128GB, SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 415MB/175MB/s read/write Intel Core i5Processor, 661???, Socket-LGA1156 ATI Radeon HD 5450 Noctua NH-U12P SE2 CPU kjøler Cooler Master GX 450W PSU Endret bios til AHCI før jeg installerte Windows 7 Enterprice 64-bit. Nyeste firmware, biosoppdateringer og drivere ble lastet ned. Kort tid etter begynte maskinen å “henge” seg: - Høyreklikking på musa endte ofte i at programmer hang seg. - Tregere og tregere oppstart og “shut down”-prosess. - Med flere tunge programmer oppe, hang maskinen seg. - Enkelte småprogrammer, slik som snagit fungerte bare 50% av dagene. - Word og Outlook ville ikke lukke seg ned ved kryss i hjørnet. Fjernet bare filen, men hadde “not responding” hengende i lang tid. Dette skjedde daglig. For å løse problemet måtte jeg inn i Task Manager og kille prosessen eller starte maskinen på nytt. Holde on/off knappen inne i 10 sek. Ofte 2 ganger daglig. (Prøvde også å avinstallere /installere på nytt /bytte mus / formatere harddisk / reinstallasjon etc, men ingenting hjalp. Tok en benchmarktest: Read: 128MB/s Write: 96,48MB/s Total score: 427 (Samme test på en lik maskin, men med hovedkortet Asus P8H67-M) Read: 504MB/s Write: 200MB/s Total score: 762 Prøvde å bytte SATA porter, samt overclocking i biosen for bedre resultat, men det hjalp ikke. For å sjekke om SSD en var ødelagt byttet jeg til en ny Crucial m4 SSD 128GB. Dette gav like dårlige resultater. Prøvde å bytte SATA-porter med den nye, men da krasjet PCen totalt. Ingen SATA porter funket. Som nevnt hadde jeg Socket 1156. Gikk derfor til innkjøp av nytt hovedkort: ASUS P7P55D-E, Socket-1156 Brukte også antistatiskarmbånd denne gangen og var SVÆRT forsiktig for ikke å ødelegge noe. Satte inn to Crusial m4 SSDer (128GB) i raid 0. Denne gangen ble maskinen betraktelig raskere, men ikke helt bra. Skjermen har “frøset” helt plutselig 4 ganger på to uker. I tillegg har word hengt seg ca 8 ganger. Er også treg med flere programmer oppe. (Til tross for at jeg ikke bruker tunge CAD-programmer.) Hva kan feilen være og hva bør jeg gjøre? Er det prosessoren som er problemet? Bør jeg skifte prosessor og hovedkort? I så tilfelle: Hva er å anbefale? (Dette er en jobbpc, ikke gaming:)) Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Chipsetdrivere? Installert eller ei? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå