xx- Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Jeg trenger litt hjelp før jeg kjøper ny prosessor og nytt hovedkort. Noen som kan forklare meg forskjellen på: 1) AMD- og INTEL-prosessorer? 2) 4- og 8-Core prosessor (med tanke på bruksområdet) Samt hvilket hovedkort og prosessor er å anbefale til jobb-PC, vitalisering, drift, etc (IKKE gaming) Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Jeg trenger litt hjelp før jeg kjøper ny prosessor og nytt hovedkort. Noen som kan forklare meg forskjellen på: 1) AMD- og INTEL-prosessorer? 2) 4- og 8-Core prosessor (med tanke på bruksområdet) Samt hvilket hovedkort og prosessor er å anbefale til jobb-PC, vitalisering, drift, etc (IKKE gaming) Forskjellige produsenter av x86-prosessorer. Intel ligger om lag tre hestehoder foran AMD teknologimessig. 8 kjerner er dobbelt så mange som 4 kjerner. I prinsippet skulle det bety at du får gjort dobbelt så mye, men en firekjerner fra Intel er 90% så god som en åttekjerner fra AMD ved maks regneytelse grunnet prosessorarkitektur. Virtualisering vil gå noe bedre på en FX-8120 enn en i5-2500k, men dette kommer an på hvor mange OS du skal kjøre samtidig og hvor ujevn arbeidslasten din er. Lenke til kommentar
xx- Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2012 Takk for svar. Jeg er veldig usikker hva jeg skal gå for… Hvis Intel er 90 % så god som 8-kjerner fra AMD hvordan kan da Intel Core i5-2500k Processor (Socket-GA1155) være bedre enn AMD FX-8120 8-Core Processor (Socket- AM3+)? Vil jeg merke forskjell på vanlig bruk (ikke virtualisering.) Hvilke hovedkort er å anbefale til AMD FX-8120? Har hatt store problemer med Intel Core i5-660 Processor, Socket-LGA1156 ATI og hovedkort ASUS P7P55D-E LX, Socket-1156 og ASUS P7P55D-E, Socket-1156. Jeg ønsker ikke bomkjøp igjen… Setter pris på all hjelp Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) AM3+ platformen er et dårlig kjøp hvis du ikke har hovedkort + prosessor fra før, du riskerer å måtte oppgradere bios for å heletatt kunne bruke bulldozer, da må du ha en av de tidligere X2,X4,x6 prossorene for å gjøre dette. Og ytelsen i bulldozeren er dårligere en ventet, så for deg vurder heller sokkel 1155 eller 2011. Eller tidligere AMD prosessorene, X6 1100T f.eks. Hva slags problemer har du? Defekt hovedkort eller at bios et for gammelt? Det kan jo skje om man er litt uheldig. Lurt å spørre og lese tester før man handler. Endret 8. januar 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
xx- Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 Takk for svar. Skal ikke velge AMD. Her er problemene med PC-en min: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1406442 Setter stor pris på om du vil hjelpe. Jeg har også byttet hovedkort, samt oppdatert bios. Hjelper ikke... Det selges kun 2 hovedkort til socket LGA1156. Maskinen ble bygget for 6 mnd siden. Byttet hovedkort for 2 mnd siden. Nå må jeg også bytte prosessor. Ser ikke andre muligheter... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Er vanskelig å si, jeg ville tippet SSD disken, eller operativsystem platen det er noe feil med, om det gå grusomt treg hvis du gjør lite, og ikke overklokket første om gang må det være noe fryktig galt. Vet ikke om du full formatterte SSD disken siden jeg har samme SSD og det går veldig raskt. Så ville heller vurder å prøvd med en harddisk/SSD disk før du vurder ny prosessor. Er ikke lett for å oss å vite kontret hva feilen er eller hva du har gjort. Om prosessoren er noe feil med pleier den heller å gi bluescreen eller totalfrysninger, så så treg blir den bare hvis prosessoren er 100% belastet, men det er vanskelig selv med en E8500 å få den grusomt treg. Du har vel prøvd flere sataporter? Ellers er jeg tom for ideer. Kan jo like godt være så uheldig å ha en dårlig prosessor, men da er du veldig uheldig i så fall. Da hadde jeg heller sendt pcen i retur på garanti, så får heller pc verkstedet finne ut hva problemet var. En å kjøpe ny 1156 prosessor. Du kan jo forsøkte å reinstallere windows og resette bios. Eventuelt prøve XP bare for å sjekke om samme problem er på samme pc. Enkelte raid controllere kan trenge drivere, windows driverene kan være dårlige og lite optimalisert. Men er rart hvis driveren skal ha så mye å si. Endret 10. januar 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
David Brown Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Jeg trenger litt hjelp før jeg kjøper ny prosessor og nytt hovedkort. Noen som kan forklare meg forskjellen på: 1) AMD- og INTEL-prosessorer? 2) 4- og 8-Core prosessor (med tanke på bruksområdet) Samt hvilket hovedkort og prosessor er å anbefale til jobb-PC, vitalisering, drift, etc (IKKE gaming) Hvis du ikke bestemt kjører programmer som dra nytte av flere prosessorer (store multimedia/bildebehandling programmer, avanserte utviklingsprogrammer, CAD, masse virtualisering, server programvare, osv.), er det skjelden at det hjelper med mange kjerner. 2 kjerner er mye bedre enn 1 kjerne, men over for det så hjelpe det lite i praksis. Når du skal velge prosessor, må du tenke helhetspris til dine behov. Intel prosessorer gir som regel mest prosessering for penger med få kjerner/tråder, og raskeste singletrå hastighet. AMD pleier å gi bedre valute for penger med mange kjerner, og er også ofte (men ikke alltid) billigere på lavend prosessorer. Men du må se på pris på prosessor og hovedkort sammen. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Men på grunn av hypertreading, er nok Intel Core i7 2700K bedre kjøp en amd spessielt til overklokking. Å ha mange kjerner med lav ytelse og høy strømbruk er neppe noe god invistering med mindre man kan kutte utgiftene. Lenke til kommentar
David Brown Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Men på grunn av hypertreading, er nok Intel Core i7 2700K bedre kjøp en amd spessielt til overklokking. Å ha mange kjerner med lav ytelse og høy strømbruk er neppe noe god invistering med mindre man kan kutte utgiftene. Det er relativt sjelden at hyperthreading er en stor hjelp, ihvertfall til vanlig desktop bruk. Selv om det er langt bedre nå enn da Intel først tok den i bruk, er det kun enkelte type oppgaver som kan benytte seg av det. I praksis på desktop bruk vil en 4 kjerner + 4 HT prosessor gjør nesten identisk jobb til en med 4 kjerner - og i de alle fleste tilfelle, får man samme hastighet med bare 2 kjerner. Jeg er enige at mange kjerner er sannsynligvis bortkast penger i dette tilfellet - men ikke fordi HT gjør samme jobb. HT passer til folk som meg som av og til driver med store kalkulasjoner eller tunge multitrå oppgaver - ofte nok til at HT hjelper, men ikke ofte nok til å velge 8 ekte kjerner i steden. 1 Lenke til kommentar
xx- Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 Har også skiftet SSD oppdatert med nyeste firmware, formatert etc. Fungerer fint helt til den blir satt i maskinen min... Flere andre her har samme SSD, men ulik prosessor og hovedkort. Alt gir mye bedre resultat enn hos meg. Har som nevnt også prøvd å sette dem i raid. Samme installasjonsfil er brukt på ca 50 andre. Det fungerte helt fint. Har også prøvd reinstallasjon, bios-endring og alle SATA-portene. Har desverre ikke retur-garanti da jeg har bygget PC-en selv... Jegs skal i alle fall ikke kjøpe ny 1165 prosessor. Må prøve noe annet og bedre. Det rare er at den ble ett hakk bedre, (dvs. henger seg litt sjeldnere), da hovedkortet ble byttet fra ASUS P7P55D-E LX til ASUS P7P55D-E. Men er fortsatt for dårlig. Jeg må finne en løsning... Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Har også skiftet SSD oppdatert med nyeste firmware, formatert etc. Fungerer fint helt til den blir satt i maskinen min... Flere andre her har samme SSD, men ulik prosessor og hovedkort. Alt gir mye bedre resultat enn hos meg. Har som nevnt også prøvd å sette dem i raid. Samme installasjonsfil er brukt på ca 50 andre. Det fungerte helt fint. Har også prøvd reinstallasjon, bios-endring og alle SATA-portene. Har desverre ikke retur-garanti da jeg har bygget PC-en selv... Jegs skal i alle fall ikke kjøpe ny 1165 prosessor. Må prøve noe annet og bedre. Det rare er at den ble ett hakk bedre, (dvs. henger seg litt sjeldnere), da hovedkortet ble byttet fra ASUS P7P55D-E LX til ASUS P7P55D-E. Men er fortsatt for dårlig. Jeg må finne en løsning... Mistenker at den PSUen er råtten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå