Gå til innhold

Vil du ha Sharia-loven i Norge?

111 stemmer

1. 1. Vil du ha Sharia-loven i Norge?

• Ja.
      12
    • Nei.
      97
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      2

Anbefalte innlegg

Hvorfor det? Jeg er villig til å ta smerten å få det overstått, enn å slite med dårlig økonomi pga. av bot feks.

Nå tror jeg forøvrig ikke man får piske-dom for trafikksaker i muslimske land, men vi får jo tilpasse det norske forhold for å si det sånn :D

Du tenker egoistisk i en sammeneheng som omfavner hele befolkningen. DU tåler kanskje noen piskeslag, men hva med alle andre i demokratiet du lever i?

Det omfavner ikke "hele befolkningen" men kun de som har brutt norsk lov. Dessuten vet jeg ikke hvordan jeg evt. ville reagert på piskeslagene, men jeg er villig til det, fordi jeg synes alternativet er dårligere.

Og det er egentlig dårligere for samfunnet også, med tanke på hva det koster å drifte fengsler med samme luksus som høyfjellshoteller, og der feks. østeuroperer ikke frykter å komme tilbake, siden de tjener mer der, enn i hjemlandet. La de få noen dussin piskeslag i stedet, så er det ikke så gjevt lenger kanskje?

Fysisk tortur er ikke løsningen for noen kriminelle handlinger. Jeg er imot vold, både fysisk og psykisk, som kommer fra staten, selve overhodet, myndightene i landet. Det er ideologisk sykt at noen skal styre og tortuere folk, det er sharia og grenser til fascisme.

Du har dårlig historiekunnskap hvis du tror fysisk avstraffelse er en sharia-oppfinning

Og hvis du er imot psykisk vold, så burde du jo også være imot fengselcelle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De får vel velge selv.

Skulle gjerne sett begrunnelse for dette. Gjerne hvorfor dagens løsning er bedre.

Kan ikke frihetsberøvelse kategoriseres som psykisk vold?

Jeg mener at ingen stat bør utøve vold mot individer i et samfunn. Frihetsberøvelse er det, men virkelig, hva skal man gjøre når noen utøver f.eks blind vold og dreper noen på gata? Å fjerne disse personene fra gata, inn på et lukket mottak, fengsel, hvor de får kunnskaper de tydeligvis ikke har når de utøver slike handlinger mot andre. Er man syk blir man medisinert og forhåpentligvis helbredet. Hele rettssystemet handler om å beskytte de uskyldige, ikke straffe de skyldige, det er i alle fall min mening. Dermed synes jeg "sharia-light" er en dum idé, da det drar frem gamle, nesten middelalderske rettsregler som bryter med de grunnleggende menneskerettigheter. Når dette også skal føres utfra et teokratisk standpunkt, oligarki for oss ikke-religiøse, mot individene i samfunnet, synes jeg det begynner å gå over styr. Er du ikke enig? Vil du virkelig innføre fysiske straffer i Norge? Det er umenneskelig og usmakelig.

Gi meg noen gode grunner til å innføre fysisk vold i norske rettssinstitusjoner. Dette vil ikke føre til annet enn redsel for staten, noe som vil minne om ekstreme fascisme- og kommunismeregimer.

Det omfavner ikke "hele befolkningen" men kun de som har brutt norsk lov. Dessuten vet jeg ikke hvordan jeg evt. ville reagert på piskeslagene, men jeg er villig til det, fordi jeg synes alternativet er dårligere.

Og det er egentlig dårligere for samfunnet også, med tanke på hva det koster å drifte fengsler med samme luksus som høyfjellshoteller, og der feks. østeuroperer ikke frykter å komme tilbake, siden de tjener mer der, enn i hjemlandet. La de få noen dussin piskeslag i stedet, så er det ikke så gjevt lenger kanskje?

Må beklage, er fortsatt ikke enig i fysisk tortur i fengsler. Jeg ser ingen gode grunner til dette. Ja, det koster penger å drive fengsler, men det er for en god sak. Jeg betaler heller mer skatt for å holde gærningene utenfor gata, og ikke være redd for at staten skal piske meg hvis tilfeldigvis skulle klare å kjøre ned noen i trafikken. Tortur er en forkastelig idé sosiologisk og samfunnsmessig uansett hvor billig du mener det er, hvor smart det er på utlendinger som kommer for å gjøre negative handlinger mot sammfunnet vårt, fordi det bryter med menneskerettigheter og som sagt før har et ideologisk syn som jeg personlig forkaster uten tvil.

Du har dårlig historiekunnskap hvis du tror fysisk avstraffelse er en sharia-oppfinning

Og hvis du er imot psykisk vold, så burde du jo også være imot fengselcelle?

Jeg sier ikke at det er oppfunnet av Islamister, jeg sier at det minner om tidligere straffemetoder brukt i ekstreme regimer; jeg sier det motsatte.

"Psykisk vold" å få mat, trene, lese, få venner, sosialisere og lære seg normer, regler og andre sosialkunnskaper? For noen ja, men disse burde nok medisineres. Er man oppegående, vil man forstå at dette er smart for deg selv som individ om du er farlig for samfunnet. Et bredt svar, men jeg vil ikke legge det under paraplyen "psykisk vold".

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Om jeg vil ha sharia loven til Norge!?

Hvorfor kan vi ikke like greit bare gjøre om alle kirker til moskeer, bevæpne alle innbyggerne med våpen så vi kan løpe rundt i gata og skyte i været som noen apekatter.

For det er jo så forbaska idiotisk at Norge ligger øverst på denne listen, det må vi gjøre noe med.

Så hvorfor ikke innføre sharia loven, så vi kan gå tilbake til apekatttilstander slik i som det er i andre land :nei:

Vil du innføre sharia loven i Norge = Vil du gjøre Norge til et møkka land.

For et jævlig idiotisk spørsmål.

Lenke til kommentar

Nei, blir som å gå tilbake i steinalderen. Alt som har med religion og gjøre i et lands regelverk er et skritt tilbake. Selv om vi i Norge har mye fra kristendommen vises dette ikke så godt i dagens moderne samfunn. Derfor er det ingen vits å endre den heller. Iallefall ikke komme med islam-vennlige endringer

Lenke til kommentar

ikje f... ! Sharia er noe dritt. (no offense muslimer)

Det er greit at muslimer vill følge sharia-lover. Men man skal ikke bli straffet for å bryte lovene. Tenk et samfunn hvor alkohol var forbudt, sex før svangerskapet er forbudt, alle damer må gå i burka, menn kan ikke bade sammen med kvinner, ulovlig og være homofil..

Og om du bryter lovene så blir du enten hengt, steinet, brent levende, amputert av kropsdeler eller halshugd.

Lenke til kommentar

"Psykisk vold" å få mat, trene, lese, få venner, sosialisere og lære seg normer, regler og andre sosialkunnskaper? For noen ja, men disse burde nok medisineres. Er man oppegående, vil man forstå at dette er smart for deg selv som individ om du er farlig for samfunnet. Et bredt svar, men jeg vil ikke legge det under paraplyen "psykisk vold".

1. Den psykiske volden det er snakk om er selve frihetsberøvelsen. Du konkluderer med at fengselsstraff ikke er psykisk vold på grunnlag av alle mulighetene man har?

2. Lære seg normer, regler og andre sosialkunnskaper? Jeg ser ikke for meg at man lærer å følge normer og regler fra de andre innsatte.

3. Tidligere i innlegget ditt skriver du at frihetsberøvelse er vold. Hva mener du egentlig?

Jeg mener at ingen stat bør utøve vold mot individer i et samfunn. Frihetsberøvelse er det, men virkelig, hva skal man gjøre når noen utøver f.eks blind vold og dreper noen på gata? Å fjerne disse personene fra gata, inn på et lukket mottak, fengsel, hvor de får kunnskaper de tydeligvis ikke har når de utøver slike handlinger mot andre.

Jeg ser at man gjerne vil fjerne mennesker fra samfunnet for å hindre de i å skade andre, men hva med kriminelle handlinger som ikke skader andre direkte?

[…] synes jeg det begynner å gå over styr. Er du ikke enig? Vil du virkelig innføre fysiske straffer i Norge? Det er umenneskelig og usmakelig.

Jeg synes dagens samfunn er over styr, men det får bli en annen debatt. Jeg er åpen for fysiske straffer, men man må selvsagt kunne velge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dessuten finnes det ingen "Sharia-loven" i bestemt form entall. Sharia er en fellesbetegnelse på mange ulike lovsystemer. De har ett viktig fellestrekk, nemlig at de påberoper seg å være bygget på Koranen, og de har derfor også mange likheter i de konkrete lovene, men de avviker også ofte fra hverandre når det kommer til detaljer.

Siden du tydeligvis etterlyser dokumentasjon fra meg uten å gi noen dokumentasjon selv, regner jeg disse utsagnene dine for å være:

BS

Selv om det er mot bedre vitende:

Jeg innrømmer at jeg tok grovt feil på akkurat denne her, @nahojp.

Resten av mine innlegg står jeg likevel inne for 100 %.

Takk for deres stemmer så langt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Religion er roten til alt vondt, ingen tvil.

De som er pro-sharia er en gjeng med hyklere! Selvfølgelig vil vi ikke ha Sharia-loven i Norge, og vi vil heller ikke ha de gærningene som er for det i Norge. Flytt dit dere kommer i fra om det er så fælt i Norge.

Lenke til kommentar

Som humanetiker ønsker jeg ingen lover med religiøs begrunnelse, og som liberalist ingen lover som dikterer hvordan mennesker skal få leve sitt eget liv.

Om noen har lyst til å leve sitt liv etter sharia-reglene så kan jeg som liberalist vanskelig nekte dem det, men om de ønsker seg et samfunn basert på sharia får de lage det et annet sted enn her.

Geir :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som humanetiker ønsker jeg ingen lover med religiøs begrunnelse, og som liberalist ingen lover som dikterer hvordan mennesker skal få leve sitt eget liv.

Om noen har lyst til å leve sitt liv etter sharia-reglene så kan jeg som liberalist vanskelig nekte dem det, men om de ønsker seg et samfunn basert på sharia får de lage det et annet sted enn her.

Jeg må bare signere dette... Meget bra skrevet...

Jeg ønsker heller ikke i likhet med deg å nekte noen å praktisere deres tro. Jeg mener det først blir et problem dersom det blir for mange som praktiserer en annen trosretning innenfor et geografisk område hvor den ikke har sin opprinnelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For ordens skyld: Jeg unner ikke noen å leve under tvangsstyre og religiøse lover noe sted i verden. Jeg er ikke kulturrelativist, og mener oppriktig at en kultur basert på individuell frihet og demokrati er langt bedre enn andre styresett. Ikke dermed sagt at vår kultur er perfekt. Vi har visse mangler på begge områder.

Men friheten til å velge innebærer friheten til å velge noe jeg synes er galt. Så får jeg og mine likesinnede heller streve for at det blir mindre av det i verden, og ikke mer. Det ser ikke ut til at lykken står oss bi, så langt. Den arabiske våren synes å stå i fare for å bli kledd i burka, helt frivillig.

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja. Og nei.

Sharia har visse føringer for eiendomsrett og lignende som jeg kan akseptere. Med et par forbehold.

1. Shariabestemmelser må være i takt med norsk lov. Dersom norsk lov og sharialov er uenig vil det alltid måtte være norsk lov som gjelder.

2. Sharia må ikke vannes inn i norsk lov.

Et eksempel på anvendelse finner vi i Storbritannia. I over hundre år har toraen vært brukt som grunnlag for et jødisk system av konfliktråd, særlig i London. Disse løser problemer ut fra toraen, men innenfor britisk lov. Det er en intelligent måte å løse visse problemer på, og det finner jeg helt uproblematisk.

En lignende anvendelse for sharia kan finnes, men som sagt, i likhet med den garantiavtalen du signerer med Elkjøp når du kjøper vaskemaskinen din kan den ikke gå utover de føringer som settes av norsk lov. Religion vil jeg forøvrig ikke ha i selve lovverket.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...