Gå til innhold

Vil du ha Sharia-loven i Norge?

111 stemmer

1. 1. Vil du ha Sharia-loven i Norge?

• Ja.
      12
    • Nei.
      97
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      2

Anbefalte innlegg

Det er nok heller du som bør tenke over hva du faktisk har påstått tidligere.

Du har hevdet at Talibans praktisering av sharia bekrefter at sharia.no gir en korrekt beskrivelse av sharia.

(...)

Fortell meg gjerne hvor i Wikipedia-sitatet ditt det står at disse reglene har blitt håndhevet av Taliban.

Greit nok... Men du ignorer de punktene som faktisk stemmer perfekt overens fordi at...?

(Uthevet skrift)

Livet under Taliban-styret

Offentlige henrettelser var vanlige.

Straffemetoder inkluderte mellom annet pisking, avkutting av fingre og tortur.

Islamistisk lov

Etter at Taliban kom til makten, innførte de islamistisk lov. Talibans regjeringsreformer var styrt av lærde innen Islamsk lov. Straffer, administrert av en religiøs politistyrke, inkluderte amputasjon av en eller begge hendene for tyveri og steining for utukt.

Taliban la ned mot forbud mot alle former for TV, bilder, dans, radio, spill og musikk [2][3]. Det var ulovlig å gå med hvite sokker [4], fargen til det Talibanske flagget, samt å gå med for kort skjegg.

Det være seg èn bestemt lov eller flerfoldige ulike lovsystemer, koker Sharia og håndhevelsen av Sharia ned til det samme.

Eh, nei, siden det er ulike lovsystemer så er håndhevelsen ikke det samme. Å bruke Taliban som modell på hva sharia er, er omtrent like tåpelig som å bruke Nazi-Tyskland som eksempel på hva europeisk jus er.

(Edit)

Taliban er et perfekt eksempel på hvordan en ultimat håndhevelse av Sharia i sin strengeste form er.

Edit: Forøvrig ville det vært fint om du kunne tenkt deg bedre om før du poster. Nå har jeg opplevd flere ganger at du har redigert innleggene dine i tiden fra jeg klikket svar til jeg har skrevet ferdig og poster. Noen ganger har jeg fanget det opp med forhåndsvisning, men det blir litt slitsomt.

At du våger.

Jeg redigerer mine poster akkurat så lite eller mye det passer meg.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er galt med en sharia-light versjon?

Likhet for loven, 10 piskeslag enten du er Rimi-Hagen eller mannen-i-gata, dvs. du kan ikke snike deg unna ved hjelp av penger og advokater

Hadde jeg fått en trafikk-bot på 5000 ville jeg valgt noen piskeslag i stedet hvis det var mulig. Fordi det jeg har av penger, trenger jeg hvert øre av til faste utgifter osv.

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Jeg er villig til å ta smerten å få det overstått, enn å slite med dårlig økonomi pga. av bot feks.

Nå tror jeg forøvrig ikke man får piske-dom for trafikksaker i muslimske land, men vi får jo tilpasse det norske forhold for å si det sånn :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er galt med en sharia-light versjon?

Likhet for loven, 10 piskeslag enten du er Rimi-Hagen eller mannen-i-gata, dvs. du kan ikke snike deg unna ved hjelp av penger og advokater

Vel ... jeg synes ikke det er riktig å kalle det å innføre pisking som straff for "sharia light". På den ene siden er sharia veldig mye annet enn fysiske straffer. På den andre siden har sharia langt fra enerett på pisking og andre fysiske avstraffelsesformer - for eksempel var pisking en del av britisk strafferett til 1948.

Lenke til kommentar

Det er nok heller du som bør tenke over hva du faktisk har påstått tidligere.

Du har hevdet at Talibans praktisering av sharia bekrefter at sharia.no gir en korrekt beskrivelse av sharia.

(...)

Fortell meg gjerne hvor i Wikipedia-sitatet ditt det står at disse reglene har blitt håndhevet av Taliban.

Greit nok...

Så da går du tilbake på dine tidligere påstander om at sharia.no "er slik Sharia-loven er" og at "Taliban var en av de som håndhevet loven til punkt og prikke etter hva som står på www.sharia.no"?

Men du ignorer de punktene som faktisk stemmer perfekt overens fordi at...?

Hva får deg til å tro at jeg ignorerer de punktene som faktisk stemmer?

Eh, nei, siden det er ulike lovsystemer så er håndhevelsen ikke det samme. Å bruke Taliban som modell på hva sharia er, er omtrent like tåpelig som å bruke Nazi-Tyskland som eksempel på hva europeisk jus er.

Taliban er et perfekt eksempel på hvordan en ultimat håndhevelse av Sharia i sin reneste form er.

Nei, her tar du feil igjen. Talibans ledere hadde sine meninger om hvordan lovverket burde være, andre muslimer har andre meninger om hvordan lovverket bør være. Alle disse tolkningene er "sharia". Det er ikke sånn at Talibans tolkning av sharia er "renere" enn f.eks Irans tolkning av sharia.

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Jeg er villig til å ta smerten å få det overstått, enn å slite med dårlig økonomi pga. av bot feks.

Nå tror jeg forøvrig ikke man får piske-dom for trafikksaker i muslimske land, men vi får jo tilpasse det norske forhold for å si det sånn :D

Du tenker egoistisk i en sammeneheng som omfavner hele befolkningen. DU tåler kanskje noen piskeslag, men hva med alle andre i demokratiet du lever i?

Fysisk tortur er ikke løsningen for noen kriminelle handlinger. Jeg er imot vold, både fysisk og psykisk, som kommer fra staten, selve overhodet, myndightene i landet. Det er ideologisk sykt at noen skal styre og tortuere folk, det er sharia og grenser til fascisme.

Lenke til kommentar

Du tenker egoistisk i en sammeneheng som omfavner hele befolkningen. DU tåler kanskje noen piskeslag, men hva med alle andre i demokratiet du lever i?

De får vel velge selv.

Fysisk tortur er ikke løsningen for noen kriminelle handlinger.

Skulle gjerne sett begrunnelse for dette. Gjerne hvorfor dagens løsning er bedre.

Jeg er imot vold, både fysisk og psykisk, som kommer fra staten, selve overhodet, myndightene i landet. Det er ideologisk sykt at noen skal styre og tortuere folk, det er sharia og grenser til fascisme.

Kan ikke frihetsberøvelse kategoriseres som psykisk vold?

Lenke til kommentar

Så da går du tilbake på dine tidligere påstander om at sharia.no "er slik Sharia-loven er" og at "Taliban var en av de som håndhevet loven til punkt og prikke etter hva som står på www.sharia.no"?

Selv om ikke nødvendigvis hver eneste detalj om hvilke regler Taliban håndhevde er dokumentert, går jeg slettes ikke tilbake på mine påstander.

Hva får deg til å tro at jeg ignorerer de punktene som faktisk stemmer?

Er det ikke nettopp det du gjør, da?

La meg legge til at denne sammenligningen er en meget søkt sammenligning. En stråmann, faktisk.

Nei, her tar du feil igjen. Talibans ledere hadde sine meninger om hvordan lovverket burde være, andre muslimer har andre meninger om hvordan lovverket bør være. Alle disse tolkningene er "sharia". Det er ikke sånn at Talibans tolkning av sharia er "renere" enn f.eks Irans tolkning av sharia.

'Reneste' var tiltenkt utbyttet med 'strengeste'. Nå redigert.

La oss nok en gang ta en titt på Wiki (eng), se så innrammingen til høyre på oppe på siden...

Taliban

Ideology

Islamism

Islamic fundamentalism

Pashtun nationalism

Takfiri

Strict sharia law

Streng Sharia Lov.

Capeesh?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Taliban er et perfekt eksempel på hvordan en ultimat håndhevelse av Sharia i sin reneste form er.

'Reneste' var tiltenkt utbyttet med 'strengeste'. Nå redigert.

Jaja, det er jo også en måte å la være å innrømme at du har tatt feil. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, det er jo også en måte å la være å innrømme at du har tatt feil. :)

Hadde jeg faktisk tatt feil, hadde jeg innrømt det.

Jeg tar ikke feil.

Jeg hadde faktisk tenkt å omredigere dette før din forrige post. Før du tar til motmæle på dette, la meg tilføye at jeg gir blaffen i hva du tror.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...