Gå til innhold

Unge menn på SFO ettertraktet?

Anbefalte innlegg

Er 19 år og hører fra kompiser at SFO ofte foretrekker å ansette unge menn da det ikke er så mange av de som jobber der. Det samme gjelder barnehager (?)

Hvordan var det å jobbe der og hvor ofte jobba dere?

Endret av dros
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jobbet endel i barnehager og SFOer gjennom vikarbyrå.

Begge har en betydelig overvekt av jenter/damer, vil anta 90%+ andel, og det er ikke uvanlig med utelukkende kvinnelig personale. Naturlig nok er menn ettertraktede, og det merkes også blandt ungene, man vil fort bli veldig populær. Arbeidsdagen er variert, man leker, lager mat, kler på og av, trøster, tegner, leser og forklarer. I mine øyne får man mye igjen for arbeidet i form av opplevelser og erfaring med mennesker. Samtidig vil jeg ikke skjønnmale arbeidet, unger kan være slitsomme og det er i perioder mye stress og ikke minst bråk. I tillegg involverer jeg meg mye i fysisk lek med ungene, så jeg er ofte helt kjørt i slutten av en arbeidsdag. Og som ufaglært gir det ikke noe stort økonomisk utbytte med 120-130kr i timen.

Men gi det et forsøk, jeg lever i troen på at barnehagearbeid bare er positivt, ikke minst på CVen og søte ungmøer ;)

Lenke til kommentar

Har jobbet endel i barnehager og SFOer gjennom vikarbyrå.

Begge har en betydelig overvekt av jenter/damer, vil anta 90%+ andel, og det er ikke uvanlig med utelukkende kvinnelig personale. Naturlig nok er menn ettertraktede, og det merkes også blandt ungene, man vil fort bli veldig populær. Arbeidsdagen er variert, man leker, lager mat, kler på og av, trøster, tegner, leser og forklarer. I mine øyne får man mye igjen for arbeidet i form av opplevelser og erfaring med mennesker. Samtidig vil jeg ikke skjønnmale arbeidet, unger kan være slitsomme og det er i perioder mye stress og ikke minst bråk. I tillegg involverer jeg meg mye i fysisk lek med ungene, så jeg er ofte helt kjørt i slutten av en arbeidsdag. Og som ufaglært gir det ikke noe stort økonomisk utbytte med 120-130kr i timen.

Men gi det et forsøk, jeg lever i troen på at barnehagearbeid bare er positivt, ikke minst på CVen og søte ungmøer ;)

Er veldig keen på å søke på en SFO her som faktisk ligger midt i borettslaget og er så og si 1 minutt unna å gå. 4 yngre brødre av kompiser av meg går faktisk der som jeg òg kjenner. Skal jeg bruke de som referanse eller? LOL

men, Takk for kjapt svar!

Skal innom på mandag.

Lenke til kommentar

"Går der" som i at de er unger som går der eller at de jobber der? :p

Uansett, kjør på! At du stikker innom en tur og sier du ønsker å jobbe der teller utelukkende positivt hvorvidt de har utlyst en stilling eller ei. Som regel trenger barnehager/SFOer alltid flere medarbeidere, men de venter nok med å ringe vikarer/utlyse stillinger til det er helt nødvendig. :)

Lenke til kommentar

Jeg har vært deltidsansatt på SFO siden i fjor, og det kan absolutt anbefales dersom du liker barn. Der jeg jobber er det faktisk flere menn enn kvinner, men jeg er ikke sikker på hvordan kjønnsfordelingen på SFO generelt i landet er.

Jobben har en grei timelønn (120-150 kroner/timen, avhenger av hvor du jobber), men problemet er at det ikke er så mange timer, man blir altså ikke ekstremt rik av det. Men man får mye erfaring med å jobbe med barn, og jeg føler det er mye bedre å jobbe der enn å jobbe i en butikk fordi dagene i stor grad er varierte. Som nevnt over her lager man mat, hjelper barna til å kle på seg, passer på barna ute i skolegården og er med på diverse aktiviteter. I feriene er det også ofte mulighet for å jobbe mer.

En negativ ting er at det ofte blir mye bråk, men da er det bare ekstra deilig å komme hjem fra jobb og bare slappe av og lade opp til en ny dag på jobben. Det er ikke alltid ungene gidder å høre på deg og skal leke kostbare, men så lenge du kan kunsten å heve stemmen opparbeider du deg respekt etter hvert.

Lenke til kommentar

At de foretrekker å ansatte menn er kanskje satt litt på spissen vil jeg tro. Jeg kan bare snakke ut ifra barnehagen her, men det er vedtatt at det skal være rundt 20% menn i barnehagene på landsbasis, så langt har dette feilet.

Hvis det kommer to jobbsøkere i en barnehage/SFO, en kvinne og en mann. Jeg kan garantere deg at du ikke får jobben bare fordi at du er av det mannlige kjønnet. Det skal jobbes med mindre barn, og da spiller kjønn en bi-rolle, det må ansettes folk som viser at de er engasjerte, kan gi av seg selv, blide og imøtekommende.

Men at de vil at menn skal søke, selvfølgelig vil de det, har barnehagen/SFO en fin blanding av kvinner og menn som jobber der, kan dette være med å bidra til mer pedagogisk mangfold.

Var kanskje litt offtopic her, men tenkte det kunne være kjekt å vite. Gå å søk er mitt tips, det er en fantastisk jobb og ingen dager er likedanne, det er en jobb som gir mye til en som person.

Hilsen mann som har jobbet i barnehage og er snart utdannet Førskolelærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...