Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

GPS tracker på barn i Norge

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Kan ikke du bare gå å trolle i en annen tråd?

Nei, jeg må få utale meg.

Du kan ikke regne mer at alle er enige med deg! :)

Du uttaler deg ikke, du slenger dritt. frankhaugen uttaler seg, du not so much.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror fortsatt det ikke hadde hjulpet. Dersom noe slikt som dette blir "på moten" i norge vil en eventuel kidnapper vite om dette. Det er ikke uvanlig å skjekke hva et eventuelt kidnappingsoffer har i bukselommene. (Nei, har ikke personlig er faring men dette er noe jeg vil gå ut i fra). Dersom de finner en liten "fyrstikke eske" i lommen på en 8 år gammel gutt tror jeg ikke de vil argumentere for hvorfor de skal ta vare på den brikken. Det måtten eventuelt blitt en chip i en tann, noe som er for ekstremt. Tror rett å slett ikke det er mulig å ha gps tracking på barn.

Lenke til kommentar

Eg har vurdert dette selv, men har i all stillhet vurdert det slik at det er og blir falsk trygghet.

Sannsynligheten for at kidnapping skjer er mikroskopisk. Og skulle det skje, vil eg ikke rekke å reagere før det kan være for sent, eg har ingen garanti for at brikken/teknikken skulle fungere og sannsynligheten for at skolesekk blir kastet og klær byttet er stor. Da snakker vi altså om bortføring.

Når det gjelder overgrep så gjelder det samme i forhold til reaksjonstid. Nå har eg ingen statistikk å vise til, men overgrep er noe som blir gjennomført snarest etter frihetsberøvelse, og da vil kun en slik sporingsbrikke hjelpe til å finne kroppen etter at ugjerningen har skjedd.

Men det skader jo ikke, kan man si(og mange sier det).

Jo, eg er redd det kan gjøre det. Sporingsbrikken vil gi en falsk trygghet om at skulle det skje noe, så kan du bare sjekke nåværende posisjon, og dermed unngå det værste man frykter som foreldre. Trygghet nok til at man kanskje ikke lærer barna nok om verden rundt seg, nok til at man ikke følger like godt med og kanskje nok til at man ikke er like kritisk som før. Og det er her problemet oppstår.

Eg kan tenke meg mange situasjoner hvor noe slikt hadde vært greit å hatt, en form for sikkherhetsnett. Men i stede for å gå til dette steget har eg skjerpet meg selv, vært ekstra kritisk, følger litt mer med i nabolaget og sørger for gode rutiner som gjør at dattera mi både vet hva som er normalt(og ikke normalt) og at eg vet hvor hun er til "nesten" enhver tid.

For realiteten er, mener eg, er at når man oppdager at "noe" er galt, så har det allerede skjedd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med GPS tracking er vel i prinsippet at den er avhengig av fri sikt. Det betyr mao. at den må være på overflaten av barnet, eller ha en eller annen form for antenne som er på overflaten.

Som noen også nevner her, om kidnapping er tilfellet så er man avhengig av at kidnapperne ikke kan se/finne GPS senderen. Mao. må man ha tildels avanserte enheter som er godt skjult for å oppnå god effektivitet. Om noen har sett filmen "Hodejegerne" så har de en litt artig vri på GPS sporing der.;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Eg har vurdert dette selv, men har i all stillhet vurdert det slik at det er og blir falsk trygghet.

Sannsynligheten for at kidnapping skjer er mikroskopisk. Og skulle det skje, vil eg ikke rekke å reagere før det kan være for sent, eg har ingen garanti for at brikken/teknikken skulle fungere og sannsynligheten for at skolesekk blir kastet og klær byttet er stor. Da snakker vi altså om bortføring.

Når det gjelder overgrep så gjelder det samme i forhold til reaksjonstid. Nå har eg ingen statistikk å vise til, men overgrep er noe som blir gjennomført snarest etter frihetsberøvelse, og da vil kun en slik sporingsbrikke hjelpe til å finne kroppen etter at ugjerningen har skjedd.

Men det skader jo ikke, kan man si(og mange sier det).

Jo, eg er redd det kan gjøre det. Sporingsbrikken vil gi en falsk trygghet om at skulle det skje noe, så kan du bare sjekke nåværende posisjon, og dermed unngå det værste man frykter som foreldre. Trygghet nok til at man kanskje ikke lærer barna nok om verden rundt seg, nok til at man ikke følger like godt med og kanskje nok til at man ikke er like kritisk som før. Og det er her problemet oppstår.

Eg kan tenke meg mange situasjoner hvor noe slikt hadde vært greit å hatt, en form for sikkherhetsnett. Men i stede for å gå til dette steget har eg skjerpet meg selv, vært ekstra kritisk, følger litt mer med i nabolaget og sørger for gode rutiner som gjør at dattera mi både vet hva som er normalt(og ikke normalt) og at eg vet hvor hun er til "nesten" enhver tid.

For realiteten er, mener eg, er at når man oppdager at "noe" er galt, så har det allerede skjedd.

Skjønner du er skeptisk. Det er et par ting som du ikke tenker på som jeg vil påpeke. Først og fremst har mange slike trackere en SOS funksjon som barnet kan trykke på. Da vil du umiddelbart få beskjed om barnet ditt føler hun/han er i en truende situasjon. Det andre er at du kan lage områder på kartet som for eksempel bare dekker lekeplassen og området rundt. Og om barnet beveger seg ut av dette området vil du også få beskjed umiddelbart.

Problemet med GPS tracking er vel i prinsippet at den er avhengig av fri sikt. Det betyr mao. at den må være på overflaten av barnet, eller ha en eller annen form for antenne som er på overflaten.

Som noen også nevner her, om kidnapping er tilfellet så er man avhengig av at kidnapperne ikke kan se/finne GPS senderen. Mao. må man ha tildels avanserte enheter som er godt skjult for å oppnå god effektivitet. Om noen har sett filmen "Hodejegerne" så har de en litt artig vri på GPS sporing der.;)

Bare delvis riktig. De fleste slike sendere bruker også mobilnettet for å fastslå posisjon.

Lenke til kommentar

Joda, kjenner til det. Men realiteten er at overgripere er som regel noen barnet kjenner og er trygg på, ofte innad i familien. Og overgripere er ofte eksperter på å skape trygghet.

Og ut av det eg klarer å lese på nettet så skjer også de fleste overgrep i trygge og vante omgivelser. Typisk hjemme, på skolen, hos venner osv.

Så eg vil påstå at det skaper en falsk trygghet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Seksuelt_overgrep

Bare for å poengtere, det er ingenting galt i motivene dine. Alle ønsker å sørge for en tryggest mulig oppvekst for sine barn. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare delvis riktig. De fleste slike sendere bruker også mobilnettet for å fastslå posisjon.

Ja, det glemte jeg. Men nøyaktigheten på slik mobil triangulering er svært dårlig etter egen erfaring. Men det er kanskje nok i mange tilfeller?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...