Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

GPS tracker på barn i Norge

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Dette er jo ganske populært i statene men kanskje ikke like mye her i Norge.

Hva gjør man om barnet ditt forsvinner og du ikke aner hvor hun/han er. Da ville det vært veldig nyttig å ha utstyrt barnet med en GPS tracker.

Det fins nok av syke mennesker i Norge til at det er verdt det i mine øyne. Det som også er fint med produktet er at den er utstyrt med en SOS knapp. Som barnet kan holde inne for å be om hjelp fra opp til 10 mottakere.

Så jeg lurte på om følgende GPS vil funke i Norge med ett SIM kort fra for eksempel Telenor.

https://www.amberalertgps.com/products/gps_tracking/amber_alert_gps_3g/

Det står opp til 80 land har mulighet til å bruke det men jeg finner ikke en detaljert liste.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Hvor skal GPS'en sitte?

Det er en liten sak på størrelse med en fyrstikkeske. Den kan vel plasseres i en helt vanlig bukse/jakkelomme.

Lenke til kommentar

TS postet vel link til website??

The AAGPS 3G was specifically designed for a child. We've made the device versatile. It can attach to a wrist, ankle, arm, belt, belt loop, or backpack. It can be worn as a necklace or even under the clothing. Check out our accessories.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Da er den ikke spesielt effektiv, en kidnapper f.eks kunne bare blitt kvitt den.

Blir å kjøpe seg en falsk trygghet.

Tror ikke en kidnapper ville regnet med en GPS tracking device vel? Dessuten må man forklare barnet at denne saken må holdes skjult i en situasjon. Tror nok ikke det hadde vært et problem i 99% av tilfellene.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det blir bare for sykt.

Ser ikke at jeg spør om noen mener det er moralsk riktig gjør jeg? Du kan ta den kommentaren din et annet sted.

Jeg tror ikke de som opplever dette synes det er sykt, men heller angrer på at de ikke utstyrte barnet sitt med det.

løpet av siste fem årene har Justisdepartementet registrert 176 kidnappingssaker som omhandler totalt 250 barn.

Tallene gjelder for de land som har godkjent Haagkonvensjonen om barnebortføring. 60 til 70 av disse sakene er uløst, i følge VG Nett.

http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=26&tekstid=275

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Selv om tanken er god, er jeg uansett prinsipielt i mot det. Man blir mer og mer overvåket og det siste jeg ville ha gjort mot mine potensielle barn er å gjøre noe som jeg selv ville ansett som et overtramp mot meg selv.

Jeg skjønner godt at noen ikke vil dette. Men jeg ser ikke et problem med det selv. Og det er heller ikke ulovlig etter hva jeg vet. Jeg startet ikke denne tråden for å starte en moralsk diskusjon. Og det er jeg heller ikke interessert i å være med på.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Det blir bare for sykt.

Ser ikke at jeg spør om noen mener det er moralsk riktig gjør jeg? Du kan ta den kommentaren din et annet sted.

Jeg tror ikke de som opplever dette synes det er sykt, men heller angrer på at de ikke utstyrte barnet sitt med det.

løpet av siste fem årene har Justisdepartementet registrert 176 kidnappingssaker som omhandler totalt 250 barn.

Tallene gjelder for de land som har godkjent Haagkonvensjonen om barnebortføring. 60 til 70 av disse sakene er uløst, i følge VG Nett.

Greit. Ikke alle som mener det samme som deg, fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At man har paranoia i USA for at barna skal bli bortført kan jeg forstå, men vi er i Kongeriket Norge, hvor slikt skjer så sjeldent at det er helt unødvending. At et barn blir kidnappet voldtatt og drept, har ikke sjedd side 2000 i Norge, og det var baneheia-drapene i Kristiansand, og da var ikke kidnapping en del av hendelsesforløpet per se.

Ja man skal ta vare på barna sine, men paranoia og overbeskyttelse gavner ingen, faktisk danner det et ukoslig samfunn der hver eneste fremmed er en pedofil og hver lærer er en overgriper.

Selv om vonde og forferdelige ting skjer av og til så må ikke barna våres vokse opp i et samfunn som er fult av farer, men heller et samfunn fult av kjærlighet og vennskap.

(det betyr ikke at jeg ikke har lært min 13 år gamle søster grunnleggende selvforsvar, hvor og hvordan man skal møte en person ifra internett, og hvilke teknikker som kan brukes for å komme seg ut ifra en farlig situasjon ;) )

-frank

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

At man har paranoia i USA for at barna skal bli bortført kan jeg forstå, men vi er i Kongeriket Norge, hvor slikt skjer så sjeldent at det er helt unødvending. At et barn blir kidnappet voldtatt og drept, har ikke sjedd side 2000 i Norge, og det var baneheia-drapene i Kristiansand, og da var ikke kidnapping en del av hendelsesforløpet per se.

Ja man skal ta vare på barna sine, men paranoia og overbeskyttelse gavner ingen, faktisk danner det et ukoslig samfunn der hver eneste fremmed er en pedofil og hver lærer er en overgriper.

Selv om vonde og forferdelige ting skjer av og til så må ikke barna våres vokse opp i et samfunn som er fult av farer, men heller et samfunn fult av kjærlighet og vennskap.

(det betyr ikke at jeg ikke har lært min 13 år gamle søster grunnleggende selvforsvar, hvor og hvordan man skal møte en person ifra internett, og hvilke teknikker som kan brukes for å komme seg ut ifra en farlig situasjon ;) )

-frank

Et innlegg som ihvertfall har en seriøs tone. Uansett. Jeg er uenig. Verden blir bare sykere og sykere i mine øyne. Og da blir det nødvendig med flere forebyggende tiltak. Det fins flere tilfeller en du tror forresten. Les følgende.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på jakker som har innebygget en brikke eller noe med tanke på snøskred.

- Denne kan jo også brukes til annet enn å finne en person i et skred. Steget ligger mer i å fysisk legge inn gps/sporingsenhet selv.

Jeg tror det kommer til å bli brukt mer og mer. Først på dyr, deretter eldre og da er ikke veien lang til at alle skal kunne kjøpe dette i en butikk.

Den du linket til i første post var veldig dyr etter min mening. Fordelen er jo at den er liten og ser bra ut (likner på en pins?)

Har vært borti noen som har sett på enheter som kan spores. Med tanke på å montere dem på radiostyrte fly. Den rimeligste som virker brukbar er denne, LINK, som virker ved at man kjøper et simkort (feks kontantkort eller abn. uten månedsavgift). Simkortet settes in i enheten og man kan ved hjelp av en mobiltelefon sende en sms til enheten som sender koordinater tilbake til mobiltelefonen som evt. har kart innebygget.

Ellers er det brukt telefoner til sporing av ballonger som er blitt sent opp i stratosfæren (skrevet noe om i media det siste året).

Kom også over dennefra komplett.no

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Kom til å tenke på jakker som har innebygget en brikke eller noe med tanke på snøskred.

- Denne kan jo også brukes til annet enn å finne en person i et skred. Steget ligger mer i å fysisk legge inn gps/sporingsenhet selv.

Jeg tror det kommer til å bli brukt mer og mer. Først på dyr, deretter eldre og da er ikke veien lang til at alle skal kunne kjøpe dette i en butikk.

Den du linket til i første post var veldig dyr etter min mening. Fordelen er jo at den er liten og ser bra ut (likner på en pins?)

Har vært borti noen som har sett på enheter som kan spores. Med tanke på å montere dem på radiostyrte fly. Den rimeligste som virker brukbar er denne, LINK, som virker ved at man kjøper et simkort (feks kontantkort eller abn. uten månedsavgift). Simkortet settes in i enheten og man kan ved hjelp av en mobiltelefon sende en sms til enheten som sender koordinater tilbake til mobiltelefonen som evt. har kart innebygget.

Ellers er det brukt telefoner til sporing av ballonger som er blitt sent opp i stratosfæren (skrevet noe om i media det siste året).

Kom også over dennefra komplett.no

Den fra komplett er veldig aktuell, den så jo veldig fin ut. Den skal vurderes. Takk for en hjelpsomt innlegg!

Lenke til kommentar

-frank

Et innlegg som ihvertfall har en seriøs tone. Uansett. Jeg er uenig. Verden blir bare sykere og sykere i mine øyne. Og da blir det nødvendig med flere forebyggende tiltak. Det fins flere tilfeller en du tror forresten. Les følgende.

Men disse tallene inkluderer relasjonskidnapping, (familiemedlemmer som kidnapper et barn etter skilsmisse, og foreldre som kidnapper barna sine tilbake ifra barnevernet), tallet er IDIOTISK lite, med tanke på at det er 800,000 personer under 15 år i dette landet.

Kidnapping gjort av familiemedlemmer er umulig å gjøre noe med, og man vet ofte hvem/hvor disse havner. Men det er hva man forsøker å unngå med slike innretninger. Om man har GPS på kids'a sine er det lett å sjerme, (aluminiumsfolie er nom, eller biltak, hustak, til og med tett overhengende skog stopper GPS-signaler. Men det er ikke å beskytte barna sine jeg er imot, men holdningen som kommer hvis man får utbredte tilfeller paranoia rundt slike hendelser som er VELDIG usannsynlige. Samfunnsholdningen bær være naiv for i et naivt samfunn er det en positiv sirkel av tillit, men USA er et prakt eksempel på hva som skjer når man har et fryktfylt samfunn. Kvinner løper rutinemessig rundt bevepnet med pepperspray eller skytevåpen, barn får ikke være ute etter det er mørkt, (enkelte byer er dette nedsatt ved lov).

om produktet er en god idé eller om at det er samfunnsmessig et bra tiltak er to forskjellig diskusjoner, men er man i faresonen for a kid-en kan bli kidanppet, (delt samvære på tvers av landegrenser er i høyrisikogruppen), så er det kanskje fornuftig å ta noen forhåndsregler. men på generell basis og ikke mtp enkelttilfeller, er jeg imot slike produkter, dette inkluderer denne overvåkningsappen for familier som ble solgt med tele2-abbonomenter.

-frank

Lenke til kommentar

Da er den ikke spesielt effektiv, en kidnapper f.eks kunne bare blitt kvitt den.

Blir å kjøpe seg en falsk trygghet.

Tror ikke en kidnapper ville regnet med en GPS tracking device vel? Dessuten må man forklare barnet at denne saken må holdes skjult i en situasjon. Tror nok ikke det hadde vært et problem i 99% av tilfellene.

Blir det mer og mer vanlig så er det akkurat det en kidnapper vil se etter.. Barn har også en lei tendens til å stole på folk man egentlig ikke burde stole på.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...