Gå til innhold

Nytt objektiv til Canon EOS 450D

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg et nytt objektiv til min Canon EOS 450D, har kun Canon EF-S 18-55mm som fulgte med kameraet. Jeg har hatt kameraet i over tre år, så er ingen nybegynner, men har lite kunnskap om objektiver generelt.

Jeg har funnet to jeg liker, men de er helt forskjellige. Det er Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS og Canon EF 50mm f/1.8 II.

Jeg vil ha et objektiv som kan fotografere mennesker, dyr osv (portrett), og som gjør at bakgrunnen på bildene blir helt blurry, samtidig som jeg ønsker å ta bilder av landskap og ting som er langt i fra. Jeg vil helst kjøpe ET objektiv som jeg kan bruke hele tiden.

Kan noen her forklare meg hva som funker å ta bilde av med disse to objektivene? Går det f.eks an å fotografere landskap med Canon EF 50mm, eller blir det bare tull? Fortell så mye som mulig, slik at jeg slipper å spørre sånn :-) På forhånd tusen takk!

Og forresten, objektivet mitt Canon EF-S 18-55mm har sluttet å fungere. Den tar bare bilder på "MF" der det blir skikkelig uskarpt, men ikke på "AF". Hva er galt? Noen erfaringer med dette?

Endret av ilpostino waits for Alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier selv du ikke er noen nybegynner, men ut fra spørsmålet du stiller føler jeg at du har mye å gå på når det gjelder eksponering og kamerainnstillinger.

EF 18-200: Typisk ferieobjektiv, middelmådig bildekvalitet, men veldig praktisk. Egner seg dårlig til portretter der du vil sløre ut bakgrunnen. (da trenger du stor blenderåpning(lite F-tall))

EF 50mm

Det finnes i dag 3 stk canonproduserte EF objektiver med denne brennvidden. (i tilegg finnes andre som produserer samme brennvidde til canon. bla.a. Sigma)

EF 50mm F/1,2L (14 000kr)

EF 50mm F/1,4 (3800kr)

EF 50mm F/1,8II (800kr)

Regner med at det er sistnevnte du sikter til av disse. Alle disse duger til portretter(blure ut bakgrunnen) velg etter lommeboka. (jeg anbefaler 1,4 versjonen) Finnes mange omtaler av disse rundt om på nettet.

Når det gjelder fotografering av landskap er dette fullt mulig med et objektiv på 50mm, men dette vil gi deg et trangt utsnitt. Til oversiktsbilder der du vil ha med "mye" på bilde vil jeg anbefale et objektiv som gir videre bildevinkel. Altså et vidvinkelobjektiv. Her er det også flere å velge mellom.

Simga 10-20 er det rimligste alternativet og gir mye for pengene. Pass på at du kjøper et eksemplar som er tilpasset canon(da sigma lager objektiver til mange forskjellige kamerafatninger)

Videre har du noen dyrere og bedre alternativer som f.eks. Tokina 11-16 eller Canon EF-s 10-22.

Slik jeg ser det vil du trenge to forskjellige objektiver om du skal fotografere store landskaper i tilegg til portretter. Har du et begrenset budsjett ville jeg valgt EF 50mm F/1,8II + Sigma 10-20. Du finner få her inne på forumet som anbefaler objektiver ala EF 18-200mm eller såkalte superzoomer(stort brennviddeomfang). Slike objektiv er ofte bygget på kompromisser for å klare det stor zoomområdet, dette går desverre ofte ut over bildekvaliteten.

Kjøper du 50mm 1,8 + sigma 10-20 ligger totalprisen på litt over 4000 kroner, bare litt dyrere enn det 18-200 objektivet koster. Med denne løsningen vil du mangle litt i teleenden hvis du vil komme nært innpå(mye zoom). Men da kan du heller supplere med en EF-s 55-250mm når behovet melder seg.

Håper dette hjalp:)

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Det låter som om autofokusen er gåen. AF betyr autofokus. MF betyr manuell fokus.

Sett objektivet i MF og vri på fokusringen - så er det deg som justerer fokus. Hvis du ikke kan vri fokusringen i MF er hele fokusmekanismen gåen.

Grunnen til at det er utydelig i MF er at det er ute av fokus - tar du bilde av noe på "riktig" avstand er det skarpt. :)

Lenke til kommentar

18-200 og 50mm er to veldig forskjellige dyr.

50mm er fastoptikk og kan ikke endre utsnitt. Vri 18-55 til 50 mm og kikk i søkeren. 50mm har kun dette utsnittet og kan ikke zoome. Til gjengjeld har den mye bedre bildekvalitet og kan ta bilder på større blender - kan derfor ta bilder i dårligere lys og med mindre dybdeskarphet.

18-200 er zoomoptikk, nærmere bestemt en superzoom. Den har dårligere bildekvalitet enn vanlige zoomer, men har til gjengjeld ekstra stort zoomområde - den dekker hele området til 18-55, og har enda mye mer tele - den fortsetter forbi 55, helt til 200mm.

Lenke til kommentar

Når du setter objektivet på AF "automatisk fokusering" kan det være problemer med fokusering siden det er mørkt, prøv med blitsen oppe. Det kan også hende at du har gjort noen innstillinger på kameraet som gjør dette vanskelig, vil anbefale deg og resette kameraet tilbake til fabrikkinnstillinger, sett kameraet i P,AV,TV eller M så får du enda en "verktøylinje" i menyene, der finner du muligheten til og resette kameraet.

Hvis du bruker MF "manuell fokusering" må du vri på ringen foran på objektivet for å få fokusert manuelt, du vil da få et pip fra kameraet når du har fokusert riktig.

Når det gjelder objektiv så vil 50mm fungere fint til portretter og 18-200 til landskap samt der du trenger tele, kan hende en Tamron 17-50 f/2.8 VC * kunne være noe for deg siden den gir deg litt diffus bakgrunn på 50mm samt at du får17mm vidvinkel til landskapbilder.

Det jeg synes også du burde gjøre er og kjøpe deg en god fotobok og se på noen av videoene som finnes på nettet for og lære deg kameraet/fotografering litt bedre, manualen gir deg også mange gode tips, det gir deg så mye mer bruksmuligheter med et speilrefleks. Noe mange gjør er og benytte forumer så som Akam for å spørre hvis det er noe man lurer på angående spesifikke bilder som ikke blir som forventet.

*Den eldre utgaven uten stabilisering er litt skarpere, men da mister du stabilisering noe som er fint hvis det er litt mørkere, men hvis den ekstra tusenlapper er for mye ville jeg heller tatt den gamle utgaven siden den er veldig bra.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

For å få uskarp bakgrunn på portretter er 50mm F1.8 (eller F1.4) bedre enn 18-200mm, men som Tronster skriver er du låst til 50mm hvis du velger dette objektivet. Jeg ser ikke 50mm og 18-200 som konkurrenter. Det er mer alternativ med forskjellig bruksområde. Og ser du etter et objektiv som kan brukes til alt er 50mm definitivt ikke noe godt alternativ på en 450D.

Har du prøvd å få uskarp bakgrunn med 18-55? Du vil aldri få like kraftig effekt som med et lyssterkt objektiv (som 50mm f1.8), men går du ganske nærme og bruker F5.6 og 55mm vil du få uskarp bakgrunn. Stor avstand til bakgrunnen hjelper også. Med 18-200 vil du få mer uskarp bakgrunn enn med 18-55 hvis du zoomer til rundt 100mm (eller mer) og bruker største blender.

Som det allerede er påpekt i de andre innleggene i tråden er ikke 18-200 noe topp objektiv optisk. Er du fornøyd med bildene du tar med 18-55 vil jeg imidlertid tro at du også blir fornøyd med 18-200. Jeg har ingen problemer med å anbefale Canons 18-200 IS som et alt i et objektiv. Det viktige er at du er fonøyd, ikke at det finnes objektiver til mange tusen som er skarpere. Spesielt hvis du stort sett lager normal størrelse kopier (typisk 10x15, kanskje opp til rundt A4) er det vanskelig å se forskjeller på skarphet mellom et topp objektiv og et mer middels superzoom som 18-200.

Landskap kan du ta med et hvilket som helst objektiv. Hva som er ideelt spørs på motivet og hva du liker. Hvordan 50mm fungerer kan du teste ved å sette det du har på 50mm. For å få med mer enn du får nå med 18-55 trenger du enten en vidvinkelzoom som to88he beskriver eller en normalzoom som gir bedre vidvinkel. Canon har en 15-85 som du eventuelt kan vurdere. Det er et alt i et objektiv med litt bedre kvalitet enn 18-55 og 18-200. Det gir også litt ekstra vidvinkel, men ikke så mye tele som 18-200 IS så velger du 15-85 er det mye mulig du vil ønske deg en telezoom i tillegg.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen! :) Det er et vanskelig valg. Først skal jeg finne ut hva som er galt med mitt objektiv Canon 18-55, så skal jeg finne ut hvilket objektiv jeg ønsker.

Men jeg lurer på en ting til. Dersom mitt objektiv Canon 18-55 blir fikset og fungerer skikkelig igjen, går det an å ta bilder med det tilsvarende objektivet Canon 50mm f 1.8? I så fall trenger jeg kun en telelinse. Jeg er litt dust på dette, og blir litt irritert på meg selv som enda ikke har lært det etter tre år med speilrefleks :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...