Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermen funker bare når skjermkort-drivere er avinstallert

Anbefalte innlegg

Hei, for noen dager siden kjøpte jeg et nytt skjermkort og strømforsyning (hardware-info kommer under). Jeg monterte disse i PC'en og skrudde på. Alt så ut til å funke normalt; jeg logget inn og windows søkte automatisk etter drivere. Jeg stolte ikke helt på Windows, så jeg lastet ned et program fra Sapphire sinde sider og fikk et AMD-program for å laste ned drivere, og installerte drivere derfra. Deretter fikk jeg beskjed om å starte maskinen på nytt, og jeg gjorde det.

Men da oppstod problemet, PC'en startet som normalt helt til jeg skulla ha fått innloggingsskjermen, for da ble skjermen svart og ingenting annet skjedde. Jeg vet ikke om hele PC'en sluttet å fungere eller bare skjermen

Jeg tvangsavsluttet PC'en for så å starte den på nytt. Da fikk jeg mulighetn til å starte i sikkermodus, og jeg gjorde det. Etter hvert fant jeg ut at hvis jeg avinstallerer skjermkortet fra Enhetsbehandling, kunne jeg starte PC'en normalt, bare med generisk skjermdriver (tror jeg det er). Deretter installerte jeg drivere på nytt, men fikk samme problem da jeg startet maskinen på nytt.

Alle komponenter og PSU-kontakter ser ut til å være festet korrekt. Derrfor lurer jeg på om det kan være noe feil med prosessoren, skjermkortet eller en annen komponent, eller om det muligens er noe feil i operativsystemet.

>Operating System: Windows Vista™ Home Premium (6.0, Build 6002) Service Pack 2

>Prosessor: AMD Phenom 9650 Quad-Core Processor 2.30 GHz

>Minne (RAM): 6,0 GB (Forøvrig 3*2GB GDDR2-RAM)

>Systemtype: 64-biters operativsystem

>Skjermkort: Sapphire Radeon HD 6850 2GB GDDR5

>Strømforsyning: Silver Power SP-SS500 500W PSU

>Harddisk: Western Digital 1,0 TB SATA/8 MB Cache WD Caviar Green

Håper noen kan hjelpe meg! På forhånd, takk!

-karatejohn

Edit: Jeg har prøvd flere forskjellige skjermkabel-typer, uten hell!

Endret av karatejohn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg ville forsøkt å laste ned nyeste driver fra AMD manuelt.

Hadde forøvrig samme problem her om dagen etter en Windows oppdatering. Driveren fra nVidia (jeg har nVidia kort på den maskinen) ga svart skjerm etter oppdatering av Win7, måtte laste ned nyeste driver før den igjen fungerte.

Lenke til kommentar

Jeg ville forsøkt å laste ned nyeste driver fra AMD manuelt.

Hadde forøvrig samme problem her om dagen etter en Windows oppdatering. Driveren fra nVidia (jeg har nVidia kort på den maskinen) ga svart skjerm etter oppdatering av Win7, måtte laste ned nyeste driver før den igjen fungerte.

Har lastet ned det programmet som skal finne og installere nyeste drivere automatisk, og får beskjed om at jeg har de nyeste driverne, men da får jeg bare samme problem da jeg starter maskinen på nytt! :/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg stoler ikke på sånne programmer (men det er meg).

Har du oppdatert windows ?

Hvilket skjermkort hadde du tidligere ?

Lenke til kommentar

Jeg stoler ikke på sånne programmer (men det er meg).

Har du oppdatert windows ?

Hvilket skjermkort hadde du tidligere ?

Lastet det ned fra AMD sine sider så satser på at det er trygt :)

Jeg tror det skal være helt oppdatert, men skader ikke å se om det er noen oppdateringer jeg kan kjøre! Jeg hadde nVidia GeForce GT120 1GB DDR2, og jeg tror jeg har avinstallert/slettet alle drivere som har med nVidia-kortet å gjøre.

Endret av karatejohn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

I tidligere tider (XP) var det ofte et problem å bytte fra nVidia til ATI(AMD) eller motsatt fordi gammel driver ofte ikke ble helt fjernet under avinstallering (DriverCleaner ble ofte benyttet).

Har ikke opplevd dette med Vist/Win7, men det kan nesten virke som det fortsatt er rester av gammel driver som ødelegger for deg. Et alternativ er jo å installere Vista på nytt, men det er kanskje litt vel drastisk..

Lenke til kommentar

I tidligere tider (XP) var det ofte et problem å bytte fra nVidia til ATI(AMD) eller motsatt fordi gammel driver ofte ikke ble helt fjernet under avinstallering (DriverCleaner ble ofte benyttet).

Har ikke opplevd dette med Vist/Win7, men det kan nesten virke som det fortsatt er rester av gammel driver som ødelegger for deg. Et alternativ er jo å installere Vista på nytt, men det er kanskje litt vel drastisk..

Jeg fant DriverCleaner på nVidia sitt forum, og har kjørt det, uten at det ser ut til å hjelper heller! Og jeg har aldri hatt noe annet skjermkort, så det er ikke andre drivere som ligger igjen. Jeg begynner å lure på om det kan være noe galt med skjermkortet mitt, men det er helt nytt, så det ville vært rart! :/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg tviler på at det er noe galt med selve skjermkortet fordi dette gir bilde uten AMD driveren og 2D delen ser derfor ut til å funke. Det kan være problemer med RAM etc, men det ser man gjerne ikke før 3D benyttes (spill etc).

Sjermkort med feil er ofte helt døde eller har "artifacts" under spilling (RAM feil). Det at du skal få en feil som gir heng når driveren initierer kortet høres veldig software relatert ut, men jeg kan jo ta feil.

Det jeg hadde begynt med var elimineringsetoden, dvs. prøvd et AMD kort jeg vet fungerer (jeg er så heldig at jeg har en drøss hardware liggende). Alternativt prøvd kortet i en annen maskin. Dette for å finne ut om det er kortet som er problemet.

Dersom kortet er ok vil eneste utvei (som jeg ser) være reinstallere Vista (evt. benytte sjansen til å oppgradere til Win7).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...