Gå til innhold

Hvordan velge tverrsnitt på ledning i bil (12DC) ?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg driver å tukler litt med noen 4watts ka led rør som skal plasseres rundt om i bilen (bagasjerom og panser). Greia er at jeg ikke vet hvor tynne ledningene kan være.

 

Finnes det en formel jeg kan bruke for å regne ut dette når det gjelder 12v dc?

 

4w / 12V = 0,33A

 

Hvor tynt tverrsnitt kan jeg ha når ledningene strekkes gjennom interiøret og ligger tett inntil?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For 0,33A trenger du ikke noe fantastiskt tversnitt. 0,1kvadrat holder i massevis. Mere å tenke på at man får lit støreslse på kabelen slik at den tåler lit mekanisk slitasje og for å unngå spenningsfall.

 

Personlig hadde jeg sikkert gått for noe alle 0,5 eller 0,75 kvadrat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes en formel (dvs egentlig en kombinasjon av flere), men det blir et langt regnestykke. Det mest vanlige er å bruke nomogram/tabeller. Men uansett, formelen:

 

Det vanlige er å tolerere 5% spenningsfall på hver side (pluss og minus) av forbruker. Dvs 0,6V.

Du bruker Ohms lov (U=R * I) for å finne maks tillatt motstand i kabelen: 0,6= R * 0,33A > R=1,8 Ohm.

 

Resistiviteten i kobber er 0,0175 Ohm pr meter lengde per kvadratmillimeter. Dvs at du kunne teoretisk bruke godt og vel hundre meter 1,0mm2 kabel (siden 100 x 0,0175=1,75, som er mindre enn 1,8)

 

R=0,0175Ohm * lengde / areal i mm2. F.eks. 10 meter: 1,8=0,0175 * 10m / X mm2 > gir 0,09mm2.

 

I praksis ville jeg nok anbefale noe grovere, f.eks. 0,50mm2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...