Garrian Skrevet 6. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2012 Heisann, Jeg driver å tukler litt med noen 4watts ka led rør som skal plasseres rundt om i bilen (bagasjerom og panser). Greia er at jeg ikke vet hvor tynne ledningene kan være. Finnes det en formel jeg kan bruke for å regne ut dette når det gjelder 12v dc? 4w / 12V = 0,33A Hvor tynt tverrsnitt kan jeg ha når ledningene strekkes gjennom interiøret og ligger tett inntil? Takk for svar Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 For 0,33A trenger du ikke noe fantastiskt tversnitt. 0,1kvadrat holder i massevis. Mere å tenke på at man får lit støreslse på kabelen slik at den tåler lit mekanisk slitasje og for å unngå spenningsfall. Personlig hadde jeg sikkert gått for noe alle 0,5 eller 0,75 kvadrat. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 Det finnes en formel (dvs egentlig en kombinasjon av flere), men det blir et langt regnestykke. Det mest vanlige er å bruke nomogram/tabeller. Men uansett, formelen: Det vanlige er å tolerere 5% spenningsfall på hver side (pluss og minus) av forbruker. Dvs 0,6V. Du bruker Ohms lov (U=R * I) for å finne maks tillatt motstand i kabelen: 0,6= R * 0,33A > R=1,8 Ohm. Resistiviteten i kobber er 0,0175 Ohm pr meter lengde per kvadratmillimeter. Dvs at du kunne teoretisk bruke godt og vel hundre meter 1,0mm2 kabel (siden 100 x 0,0175=1,75, som er mindre enn 1,8) R=0,0175Ohm * lengde / areal i mm2. F.eks. 10 meter: 1,8=0,0175 * 10m / X mm2 > gir 0,09mm2. I praksis ville jeg nok anbefale noe grovere, f.eks. 0,50mm2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå