AndHen Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Hei! Jeg har nylig kjøpt inn et slikt hovedkort, og jeg stusser litt på enkelte ting. For det første skal både PCI Ex (x16) port 1 og 3 kjøre på delt båndbredde, noe som gjør at om man kjører SLI oppsett vil man få redusert ytelse om man bruker PCI Ex (x16) 3 porten (nederste). Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg et lydkort som jeg kan koble optisk til hjemmekinoen, da hovedkortet ikke støtter surround på noen måte, men bare konverterer 2.1 lyd, noe som gir et varierende resultat. Så det jeg lurer på er, siden jeg ikke kan bruke PCI x4 porten (nederste igjen) til et lydkort, kan jeg bruke en PCI port x(1), en av dem som med mangel på bedre forklaring er mindre enn PCI-E portene? Er det eventuelt noen som har noen anbefalinger til lydkort som støtter DTS eller THX osv? Håper dette ble forklart rett, si ifra om det er noe som er uklart, og på forhånd takk Endret 6. januar 2012 av AndHen Lenke til kommentar
maqern123 Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Har nettop kjøpt samme hovedkort,tenkte på det samme jeg og,ogsen skjermkort har du ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Lydkort finnes kun med PCI- og PCIe x1-grensesnitt så jeg ser ikke helt problemet. Du kan fint bruke et lydkort i øverste spor på dette hovedkortet og det er der det forstyrrer minst mot kjøling/varme/støy av skjermkortene, helt perfekt plassering med andre ord. Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Lydkort finnes kun med PCI- og PCIe x1-grensesnitt så jeg ser ikke helt problemet. Du kan fint bruke et lydkort i øverste spor på dette hovedkortet og det er der det forstyrrer minst mot kjøling/varme/støy av skjermkortene, helt perfekt plassering med andre ord. Arni90, kan du anbefale et par 1155 m-atx hovedkort som er bra, og som kanskje støtter SLI fult ut? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Lydkort finnes kun med PCI- og PCIe x1-grensesnitt så jeg ser ikke helt problemet. Du kan fint bruke et lydkort i øverste spor på dette hovedkortet og det er der det forstyrrer minst mot kjøling/varme/støy av skjermkortene, helt perfekt plassering med andre ord. Arni90, kan du anbefale et par 1155 m-atx hovedkort som er bra, og som kanskje støtter SLI fult ut? Hva mener du med "SLI fullt ut"? Uansett støtter disse kortene 8x/8x SLI/CFX: GA-Z68MX-UD2H GA-Z68MA-D2H P8P67 PRO MAXIMUS IV GENE-Z Jeg vil ikke anbefale å kjøre SLI/CFX med kortene så nærme hverandre da. Lenke til kommentar
KakeMonster3 Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Lydkort finnes kun med PCI- og PCIe x1-grensesnitt så jeg ser ikke helt problemet. Du kan fint bruke et lydkort i øverste spor på dette hovedkortet og det er der det forstyrrer minst mot kjøling/varme/støy av skjermkortene, helt perfekt plassering med andre ord. Mener du den øverste x16 slotten med 8x båndbredde eller den øverste PCI 32bit slotten? jeg kjøpte nettop det hovedkortet og et gtx580 kort. Får det iløpet av de nærmeste dagene. Har lurt litt på plasseringen selv. Jeg har et litt eldre lydkort ( som den gang ver meget bra, 3-4 år gammelt, PCI) og har lurt på hvor det er smartest å plassere det med tanke på kjøling av grafikkort og cpu etc. Dersom jeg ikke plasserer skjermkortet i den øverste PCIe x16 slotten med x8 båndbredde men i den nederste med x4 vil ikke da ytelsen gå ned en del? Til gjengjeld er det eneste måten jeg kan plassere lydkortet i den øvre PCI slotten for optimal luftstrøm etter det jeg har sitt/ forstått eller tar eg feil? Dettet fordi skjermkortet er for stort til at det er plass til lydkortet i PCI slottene dersom skjermkortet går i PCIe x16 slott nr 2. Var det veldig uforståelig? :S Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 PCI-Layout på P8Z68-V PRO PCIe x1 PCIe x16 (x16 eller x8 avhengig av om neste x16-spor brukes) PCIe x4 (skrudd av by default for USB3.0-støtte og slikt) PCI PCIe x16 (x8-modus) PCI PCIe x4 Lydkortet i øverste spor over skjermkortet er optimalt for kjøling. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg et lydkort som jeg kan koble optisk til hjemmekinoen, da hovedkortet ikke støtter surround på noen måte, men bare konverterer 2.1 lyd, noe som gir et varierende resultat. http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V_PRO/#specifications Hovedkortet ditt støtter da surround og har optisk ut. Lenke til kommentar
KakeMonster3 Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 PCI-Layout på P8Z68-V PRO PCIe x1 PCIe x16 (x16 eller x8 avhengig av om neste x16-spor brukes) PCIe x4 (skrudd av by default for USB3.0-støtte og slikt) PCI PCIe x16 (x8-modus) PCI PCIe x4 Lydkortet i øverste spor over skjermkortet er optimalt for kjøling. Ah, nå er jeg med. Du mente PCIe x1 sporet. Desverre er lydkortet mitt et PCI kort og der er det bare 2 alternativer mulig og kun det nederste som er aktuellt. Men har jeg rett i at ytelsen på skjermkortet blir halvvert dersom en kobler det i en 8x båndbredde slot istedenfor en x16? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Men har jeg rett i at ytelsen på skjermkortet blir halvvert dersom en kobler det i en 8x båndbredde slot istedenfor en x16? http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/49646-amd-radeon-hd-7970-3gb-review-21.html Nei Lenke til kommentar
AndHen Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Å heisann, så glemsk kan man være For å svare på det RRhoads sier, nei det støtter ikke surround på optisk ut, men derimot på analog kabler. Angående det jeg postet om; det jeg skulle fram til var at PCI-Ex port 1 og 3 deler båndbredde, men jeg tok sjansen og kjøpte et lydkort da jeg etterhvert innså at man kunne bruke de "vanlige" PCI portene til det, så alt ordnet seg til slutt! Takker for svar Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) Jeg har lydkortet mitt i PCIe 4X porten(nederste slot, P8Z68 Deluxe), pga jeg har litt problemer med å få det til å virke ordentlig i 1x portene, samtidig kjører jeg Crossfire, og kjøling til kortene er ikke noe problem for meg, det nederste kortet er faktisk kjølingst, og ingen av kortene bikker 70c selv med klokking. Endret 26. januar 2012 av FiveInline Lenke til kommentar
Zer0z Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 En liten bump. Har selv p8z68 v pro gen 3 gpu-z sier jeg kjører i 8x mode, Det er vel pga at jeg har plassert Lydkortet mitt i den andre 16x slotten, Kan jeg plassere lydkortet (og ofre 1x slotten+ usb ved rambrikkene) i den nederste(svarte) sokkelen for å få 16x på GPU? PCIe x1 PCIe x16 (x16 eller x8 avhengig av om neste x16-spor brukes) GPU står i dennePCIe x4 PCIPCIe x16 (x8-modus) lydkort står i dennePCIPCIe x4 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 En liten bump. Har selv p8z68 v pro gen 3 gpu-z sier jeg kjører i 8x mode, Det er vel pga at jeg har plassert Lydkortet mitt i den andre 16x slotten, Kan jeg plassere lydkortet (og ofre 1x slotten+ usb ved rambrikkene) i den nederste(svarte) sokkelen for å få 16x på GPU? PCIe x1 PCIe x16 (x16 eller x8 avhengig av om neste x16-spor brukes) GPU står i denne PCIe x4 PCI PCIe x16 (x8-modus) lydkort står i denne PCI PCIe x4 Ja Lenke til kommentar
Zer0z Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 En liten bump. Har selv p8z68 v pro gen 3 gpu-z sier jeg kjører i 8x mode, Det er vel pga at jeg har plassert Lydkortet mitt i den andre 16x slotten, Kan jeg plassere lydkortet (og ofre 1x slotten+ usb ved rambrikkene) i den nederste(svarte) sokkelen for å få 16x på GPU? PCIe x1 PCIe x16 (x16 eller x8 avhengig av om neste x16-spor brukes) GPU står i denne PCIe x4 PCI PCIe x16 (x8-modus) lydkort står i denne PCI PCIe x4 Ja Må jeg endre noe i bios da ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 En liten bump. Har selv p8z68 v pro gen 3 gpu-z sier jeg kjører i 8x mode, Det er vel pga at jeg har plassert Lydkortet mitt i den andre 16x slotten, Kan jeg plassere lydkortet (og ofre 1x slotten+ usb ved rambrikkene) i den nederste(svarte) sokkelen for å få 16x på GPU? PCIe x1 PCIe x16 (x16 eller x8 avhengig av om neste x16-spor brukes) GPU står i denne PCIe x4 PCI PCIe x16 (x8-modus) lydkort står i denne PCI PCIe x4 Ja Må jeg endre noe i bios da ? Nei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå