Stine_K Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Hei! Jeg vurderer veldig sterkt å flytte til Trondheim til høsten for å studere der. Planen er å studere Kjemi, men jeg er uansett ganske sikker på at det blir noe i Trondheim. Jeg har prøvd å søke litt rundt på nettet etter steder å bo, og jeg har hørt at det er veldig gøy å bo i studentblokker. Derfor har jeg et par spørsmål om det: 1. Hvilke studentblokker er best å bo i? Hvor store er rommene, hva er felles og har man eget bad? Hvor mye koster det cirka i måneden? 2. Når må man begynne å søke for å være sikker på å få plass? Det kan hende det kommer flere spørsmål etter hvert, og om noen har erfaring med selve kjemistudiet vil jeg veldig gjerne høre mer om det også! Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Størrelsen på hyblene i kollektiv varierer en del, og det samme gjør antallet man må dele bad og kjøkken med. SiT har for eksempel småhus (ikke "blokker" men for å understreke et poeng) i Frode Rinnansvei der to deler kjøkken. I Teknobyen er det over 100 studenter som deler ett kjøkken, men det er naturligvis delt opp slik at det ikke skal være helt kaotisk. Om du skal studere teknologi eller realfag, så vil du trolig holde til på Gløshaugen (unntaket er Marin, som etter hvert holder seg mye på Tyholt). Nært Gløshaugen finner du Berg studentby, Nedre singsaker studentby, Teknobyen, Bloksberg og diverse greier i Klostergata. Alle disse er gjennom SiT, og jeg vil anbefale deg å ta en titt her. Ellers er Singsaker Studenterhjem ganske nær Gløshaugen, men dette er primært for de som går sivilingeniør (du skriver ikke om det siv.ing. eller realfag du tenker på, så jeg nevner det). Edit: jeg ville i hvert fall ikke søkt gjennom SiT noe senere enn i februar om jeg var deg. Gjerne nå om de har åpnet for det. De som søker etter 1. april får vanligvis ikke noe før september-oktober. Endret 7. januar 2012 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Stine_K Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2012 Størrelsen på hyblene i kollektiv varierer en del, og det samme gjør antallet man må dele bad og kjøkken med. SiT har for eksempel småhus (ikke "blokker" men for å understreke et poeng) i Frode Rinnansvei der to deler kjøkken. I Teknobyen er det over 100 studenter som deler ett kjøkken, men det er naturligvis delt opp slik at det ikke skal være helt kaotisk. Om du skal studere teknologi eller realfag, så vil du trolig holde til på Gløshaugen (unntaket er Marin, som etter hvert holder seg mye på Tyholt). Nært Gløshaugen finner du Berg studentby, Nedre singsaker studentby, Teknobyen, Bloksberg og diverse greier i Klostergata. Alle disse er gjennom SiT, og jeg vil anbefale deg å ta en titt her. Ellers er Singsaker Studenterhjem ganske nær Gløshaugen, men dette er primært for de som går sivilingeniør (du skriver ikke om det siv.ing. eller realfag du tenker på, så jeg nevner det). Edit: jeg ville i hvert fall ikke søkt gjennom SiT noe senere enn i februar om jeg var deg. Gjerne nå om de har åpnet for det. De som søker etter 1. april får vanligvis ikke noe før september-oktober. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! Jeg fant den siden du la inn etter at jeg hadde skrevet innlegget, så har tittet litt rundt der allerede. Jeg har et sterkt ønske om eget bad, det er et stort pluss om det ikke er alt for langt unna Gløshaugen og jeg har ikke lyst til å betale så mye mer enn rundt 4000 maks. Jeg var inne på Voll sine nettsider, og der så det veldig bra ut også. Det var et lite stykke unna (3 km), men det er ikke så langt å sykle om sommeren, og det går kanskje busser? Hva ville du anbefalt meg? Hvordan er miljøet på de forskjellige stedene? Om man søker nå, men ikke kommer inn eller ombestemmer seg, var det da sånn at man betalte 2000 kr eller noe, men at man slapp å binde seg for et helt år? Når får man svar sånn cirka på om man har fått plass? Litt mange spørsmål her nå, men det er så mange studentbygninger, og for en som kun har vært i Trondheim en gang er det vanskelig å lese seg opp på nettet. Uansett, tusen takk om det er noen som kan hjelpe meg med noe av det jeg lurer på. Lenke til kommentar
Stine_K Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2012 Det er forresten Kjemi eller biokjemi det står mellom, ikke sivilingeniør :-) Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Alle hyblene i Teknobyen har eget bad, og jeg vil tro at det skal være ganske lett å få plass der så lenge man søker tidlig. Personlig ville jeg dog ikke bodd der med mindre jeg ikke hadde hatt noe annet valg, men det er meg da. Det har mest med kjøkkenet å gjøre. Plasseringen er kjempegod, for studentbyen ligger rett nedenfor Gløshaugen. Nærmeste butikk er Rema, som er et lite steinkast unna. Ellers er det eget bad på hyblene i Bloksberg, og denne studentbyen har også en god plassering. Litt lenger fra Gløshaugen, men nærmere Samfundet og Midtbyen (det er ikke snakk om store forskjeller). Nærmeste butikk er Coop Prix som er omtrent rett over veien. Hyblene i Bloksberg er derimot nesten umulige å få, siden det er så få. Ventelistene sies å være rundt et år. Jeg prøvde da jeg startet i 2010, og da søkte jeg tidlig i februar uten å få hybel der. Voll ligger forresten ganske langt ute på "bondelandet" som mange liker å kalle det, og har egentlig ikke så bra rykte. Sikkert greit for de som går på Dragvoll, siden det er like ved, men jeg fikk tilbud om plass der selv (vel, alle som søkte tidlig fikk tilbud da de åpnet, og så var det førstemann til mølla) og jeg er egentlig veldig glad for at jeg hadde nok is i magen til å vente på noe annet. Men for all del: du får eget bad, og bussen til Midtbyen (som også kjører forbi Gløshaugen) går veldig ofte på dagtid. En stor bakdel at de opererer med 12-måneders kontrakter, for det gjør det vanskelig å flytte. SiT på sin side har kun én måneds oppsigelsestid. Endret 7. januar 2012 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Stine_K Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Tusen takk! Det ble Bloksberg på første, Teknobyen på andre og Berg (hybelleilighet) på tredje :-) Håper på at jeg får første- eller andrevalget mitt! Lenke til kommentar
operg Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Anbefaler på det sterkeste å ikke søke Bloksberg. Du får ikke hybel der (det er noe sånt som 8 totalt, alle med lang venteliste). Søk heller Nedre Singsakerslette, som ligger rett i nærheten. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Det er totalt 9 hybler i Bloksberg studentby, og jeg er helt enig i det operg sier. Med mindre du vil ha hybelleilighet: søk Nedre Singsaker. Du får ikke eget bad, men det er veldig god plassering og jevnt over god standard. Her er det også sannsynlig at du får plass, siden det er en av de større studentbyene med sine rundt 500 beboere om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå