Gå til innhold

Gaming PC 15000kr. Ser dette ut som noe brukbart?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva skal du bruke den til?

hvis dette er en gaming maskin har du noen hundrelapper å spare uten å gå ned i ytelse

det kommer det ett nytt grafikkort ut på mandag som er bedre enn GTX 580 til omtrent samme pris, det heter HD 7970

i7 2700K er en overklokket i7 2600K, men selv en i7 2600K er ikke noe vits til gaming ettersom spill i dag ikke bruker hyperhtreading (og det kommer ikke til å endre seg på grunn av de fordømte konsollene :/) er kan du kjøpe en i5 2500K og få samme ytelse

16GB RAM er så overkill at det nesten ikke er mulig (til spill), i splling bruker du maks 4,5GB RAM, så et 8GB (2x4GB) sett vil du spare på, i tillegg viser det seg at du overklokking er bittelitt vanskeligere med flere RAM brikker

penge du har spart ville jeg lagt i en annen strømforsyning og en god og stille prosessorekjøler

Seasonic X 760 skal passe deg, den holder til 2 stk HD 7970 hvis du vil ha det i fremtiden, plus litt overklokking også

hovedkort kan også spares på uten å miste noen funksjoner, ROG kortet er for ekstreme konkurranseoverklokkere som kjøler med flytende nitrogen og flytende helium

på prosessorkjøler her jeg ikke noen spesielle favoritter, men noctua NH-D14 er et forslag, men det fint flere der ute som er like bra/bedre, jeg har hørt noe om silver arrow? anbefaler luftkjøler fremfor lukket vannkjøler

• Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger du 2700k?

Trenger du 1000W?

Du har 8gb ram, ikke 16?

2600k og 2700k ligger på 200kr i forskjell. Mulig det ikke er verdt det.

1000W er muligens overdimensjonert. Men med tanke på fremtiden.... jeg vet ikke.

Med mindre du skal ha mange skjermkort og overklokke ganske brutalt burde du klare deg med 750w. Da har du enda rom igjen til ett ekstra skjermkort.

Lenke til kommentar

Trenger du 2700k?

Trenger du 1000W?

Du har 8gb ram, ikke 16?

1000W er muligens overdimensjonert. Men med tanke på fremtiden.... jeg vet ikke.

som sagt, 760 watt holder til en PC med to stk HD 7970 med overklokk

trenden er at det går ned ettersom de krymper størrelsen på prosessor og grafikkort som fører til mindre strømforbruk

Lenke til kommentar

Trenger du 2700k?

Trenger du 1000W?

Du har 8gb ram, ikke 16?

som sagt, 760 watt holder til en PC med to stk HD 7970 med overklokk

trenden er at det går ned ettersom de krymper størrelsen på prosessor og grafikkort som fører til mindre strømforbruk

Øvre del av skalaen på Intel-prosessorer har hatt en TDP på 95W en god stund nå, med 130W på de aller øverste modellene (EE, 6-kjerne, tidlige 4-kjerne osv).

Topp-skjermkortene har en god stund ligget på ca. 250W i load-forbruk (har ikke giddet å sjekke TDP).

Ut fra dette vil jeg heller si at strømforbruket er rimelig konstant, mens ytelsen øker. Mer effektivitet, altså.

Lenke til kommentar

Øvre del av skalaen på Intel-prosessorer har hatt en TDP på 95W en god stund nå, med 130W på de aller øverste modellene (EE, 6-kjerne, tidlige 4-kjerne osv).

Topp-skjermkortene har en god stund ligget på ca. 250W i load-forbruk (har ikke giddet å sjekke TDP).

Ut fra dette vil jeg heller si at strømforbruket er rimelig konstant, mens ytelsen øker. Mer effektivitet, altså.

etter hva jeg har fått med meg så skal ikke HD 7970 trekke mer enn 200W

men uansett, krymping tilsier mindre strømforbruk for ytelsen du får, selv om HD 7970 kanskje trekker mer enn 200W, så betyr det fortsatt at det ikke kan trekke mer enn et GTX 580, men har bedre ytelse

tenker også på ivy bridge, som trekker mindre strøm enn sandy bridge

nå vet jeg ikke om wikipedia er en pålitelig kilde til dette, men der står det at i5 3570K kommer til å dra 77W, samme for 3770K

Edit: hovedkort: Asus P8Z68-V/Gen3

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...