Gå til innhold

Levert skattekort ble trukket 50% alikevell.


Øyvri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der jeg jobber bruker de fjorårets skattekort i januar, men de som ikke har levert blir trukket 50% i februar.

 

Men det beste er nok å spørre lønningskontoret der du jobber hvordan de gjør det på din arbeidsplass.

 

Det er vanligvis for seint å gjøre noe med det nå. Det er tross alt noen uker siden du fikk skattekortet, og burde kanskje ha levert det før jul. Men du får jo tilbakebetalt neste sommer om du har betalt for mye hvis det kan være en trøst.

Lenke til kommentar

Jeg tror at arbeidsgiver kan korrigere dette på neste måneds lønning, dvs. at om du har blitt trukket f.eks 5000 for mye i skatt kan de trekke tilsvarende mindre neste måned. Forutsetter kanskje en dialog mellom arbeidsgiver og skatteetaten?

En tidligere arbeidsgiver ordnet det slik for meg engang. De hadde feilaktig trukket skatt ved utbetaling av (skattefrie) reiseregninger - de reduserte neste måneds skattetrekk tilsvarende.

 

Har du hørt med arbeidsgiver?

Lenke til kommentar

Jeg har ihvertfall fått slike penger "kompensert" på neste lønning. En kan selv be arbeidsgiver trekke et visst antall prosent (uavhengig av tabell og/eller skattekort). Så om en selv regner ut selv hvor lite en må betale for å få tilbake pengene, er det bare å be lønningskontoret trekke så mange prosent det tilsvarer. (Riktignok mulig du selv må ringe tilbake neste måned, og be dem om å oppjustere prosenten igjen.)

 

Er jo ikke akkurat superavkastning man får på penger man har tilgode hos staten da... :whistle:

Gitt at dette er penger han i utgangspunktet ville satt rett inn på høyrentekonto ;)

Endret av blured
Lenke til kommentar

Ja, eller investert i verdipapirer. Ved en styringsrente på 2% vil man få 1.44% renter på skatt man har til gode, noe som i beste fall bevarer den reelle kjøpekraften til pengene, om den ikke svekkes.

 

Men så kan det jo være at man syns at det å spare penger og få en del penger tilbake på en gang har høy verdi da. Selv syns jeg dette er fint, og har gjort det et par ganger, selv om det ikke nødvendigvis er særlig økonomisk. Alltid gøy med litt ekstra feriepenger... :thumbup: Spørsmålet er vel om man er strukturert nok til å sette av og spare/investere penger fortløpende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...