arex1337 Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Hei. Jeg ønsker å kjøle prosessor (i7-2600K), hovedkort (P8P67 Deluxe) og opptil 4 skjermkort (HD 6990) i et Lian Li PC-343B Cube-kabinett. Jeg lurer på om intern eller ekstern vannkjølig er gode muligheter, og om dere har noen konkrete anbefalinger. Lenke til kommentar
War Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 En cpu bare, klokket til 4,6 tipper jeg? Ville bare ha kjørt på med H80 eller H100 og montert det lukkede settet i en vifteplass inni kabinettet. Bruker det på alle mine 4 cpu av den typen ( 3x 2600K og 1 x 2700K ) Alle kjører 100% load 24/7 hele året og med motstandskabel på er den så si lydløs også. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Jeg ser store problemer ved å kjøre 4x 6990: Windows støtter bare 7 GPUer, og CrossfireX støtter ikke mer enn 4 GPUer. LGA1155 har ikke i nærheten av nok båndbredde for noe slikt uansett, du kan toppe på 3x grafikkort med den plattformen, men ytelsen til LGA2011 vil fortsatt være et godt hakk foran. Et annet interessant problem ved å kjøre 4x 6990 er at du ser på et teoretisk maksimalt effektforbruk på nesten 2000W når man får lagt på CPU. Da må du nok kjøre minst 2 looper og 2 strømforsyninger etter at du har funnet en løsning på windows' 7 GPU-maks. For ikke å nevne at du må ha et utall antall radiatorer for noe slikt. Om du bestemmer deg for å være litt mer "fornuftig" og kjører 4x 7970 vil du derimot kunne klare deg med en "liten" strømforsyning på 1300-1500W. Da vil jeg forestille meg at du kjører GPUene i parallell, har 2x 360mm rads + 2x 120mm rad der alle er ~6cm tykke og du kjører 1500RPM på viftene. Prislappen for denne innmaten uten kjøling kommer på noe over 25K for en maskin med LGA2011-hovedkort og i7-3820 (når den lanserer). Vannkjøling for alt dette vil jeg tippe kommer på minst 6000 kr, mest sannsynlig 7000kr++ Fordi det er utrolig få som gjør slikt og faktisk trenger hjelp med det har jeg ikke satt meg ned og undersøkt nøyaktig hva du trenger eller satt opp en handleliste av den grunn at det høres totalt vanvittig ut. Skulle du kjørt passordknekking på GPUer hadde jeg heller kjøpt en Phenom II X4 + et AMD 990FX-kort eller noe slikt. Lenke til kommentar
War Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Ops, så ikke at du skulle kjøle gpuer også! Hadde cube før, det er ufattelig lite i dybden. Fikk ikke plass til noe i det. Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Jeg har sett et par Cube-kabinetter der de har montert en sånn en i topplokket, noe som burde være svært nok til å håndtere det aller meste. Det finnes til og med en enda større utgave, i tilfelle "lillebroren" ikke skulle være nok. Når det er sagt så ser jeg et par problemer med et slikt ekstrem-oppsett. For det første er skaleringen i mange tilfeller tvilsom når du har mer enn to skjermkort, og kort nummer tre og eventuelt fire vil i praksis ikke gjøre annet enn å dra ekstra strøm. Sagt på en annen måte så kan du i en del tilfeller nesten doble ytelsen ved å gå fra ett skjermkort til to, men hvis du plusser på ett til vil du kanskje få 20-30% ytelsesøkning i forhold til to kort og muligens 10-15-ish prosent ved å legge til et fjerde skjermkort, noe som betyr at de siste ti prosentene fort blir veldig dyre. Det andre problemet er resten av systemet, da alt fra minne til harddisk og (særlig) prosessor kan bli en flaskehals med så mye grafikkgamp under panseret. Selv et greit overklokket system kan få problemer med å trøkke nok data inn i skjermkortene, og da sitter du med skjegget i postkassa siden skjermkortene blir "arbeidsledige" mens prosessoren tygger på hva den enn driver med. Såklart, skal du score epenis-poeng så teller det sikkert ikke så mye, men hvis du håper på å kjøre Metro 2033 på maks kan det hende du blir skuffet. Endret 7. januar 2012 av Raven_Heart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå